Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Fra belærende til lyttende kvalitetsutvikling
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Hurum PPTs erfaringer med LP
Et program for ungdomsskolen
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Veiledning av elever / lærlinger
- Hovedrolle eller birolle
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Læring i prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Paul Harris En kreativ og nytenkende mann Han grunnla Rotary i 1905 fordi han savnet nære venner i sin nye hjemby Reiste rundt i USA i fem år.
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
100 lure ord å lære.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Prosjektavslutning og sluttrapport
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Drop-In metoden i skolen
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Forberedende samtaler
Samhandling og prosessledelse
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Verktøy for å kartlegge holdninger
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse, EPU Erfaringsoverføring & personellutvikling Læring prosjektpraksis Anne Live Vaagaasar, Dr. Førsteamanuensis Prosjektledelse, Handelshøyskolen BI

Hva er EPU Ettårig forskningsprosjekt, finansiert av NSP, JBV og SB, testet ut i JBV og SB. Implementert? Teste ut prinsipper for erfaringsoverføring i prosjektpraksiser – utvikle en metodikk for erfaringsoverføring i prosjektorienterte virksomheter Prøve noe annet …

Utgangspunkt ’Døde’ prosesser for erfaringsoverføring Rapportenes forbannelse – fortellingenes fortryllelse; Vi kan ikke formidle all kunnskap (og kompetanse) i rapporter Vi motiveres til å lære ved løse faktiske problemer – på nyttige områder Læring som levende praksis, prosess – ikke produkt

Hensikt Hensikten er å levere en metodikk for erfaringsoverføring tilpasset prosjektbaserte virksomheter som: oppleves som nyttig som er enkel å tilpasse den enkelte bedrift som er virkelighetsnær som er levende

Leveransen Metodikken er i utarbeidelse nå og vil inneholde: konkrete beskrivelser av et kvalitetssikret opplegg for erfaringsoverføring konkrete øvelser og hjelpemidler for erfaringsoverføring, som inkluderer opplegg for samtale og simulering, samt debriefing beskrivelser av de nødvendige roller og prosesser for å gjennomføre øvelsene og beskrivelse av hva slags kompetanse som er nødvendig …

En fire-trinns-prosess Kartlegge - fasilitere – evaluere det enkelte case, 4 case kartlegge hvilke erfaringer er det man vil overføre utvikle mulige tiltak – øvelser for erfaringsoverføring fasilitere – drive frem prosessene med å teste ut disse evaluere erfaringen med disse justere prosessene for videre bruk Evaluering av hver case og casene satt opp mot hverandre – utvikling av en gyldig metodikk for mange prosjektorienterte/prosjektbaserte

Vi har kjørt det på myke og harde prosesser Tabeltop: På grunn av forsinkelser, som prosjektet er ansvarlig for, men som også skyldes signalfeil på Lillestrøm, må dere organisere busser for flere dager enn budsjettert. Koblingsarbeidet er forsinket og 3.parts kontroll kan ikke starte på avtalt tidspunkt. Det ser ut som det kan bli mer enn 2 timers forsinkelse.

Vi har kjørt det på myke og harde prosesser Simulering: Tildelingsbrevet har kommet og prosjektleder innkaller til oppstartsmøte. Møteinnkallingen kommer på mail til de som tidligere har jobbet i dette prosjektet. Dere skal nå gjennomføre dette møtet for å sikre at prosjektet kommer inn i den vedtatte prosjektmodellen og at prosjektet blir forankret slik at dere får en sikkerhet for at dere kan drive prosjektet i henhold til tidsplanen.

”Sparte mye tid – i forhold til den vi brukte” ”Fikk med alle – også dem som vanligvis ikke sier noe særlig.Ofte sitter vi ’gamle’ å snakker” ”Ble godt kjent” ”Grudde meg litt, tenkte det var å kaste bort tid – var veldig nyttig” ”Har vært med på masse rollespill, men dette var virkelig” ”Likevel ikke for alvorlig – ufarlig – blir fortere kjent” ”Fint at vi kunne dra nytte av kunnskapen vår så effektivt” ”Det bidro til at vi kom i mål – gjorde oss bedre” ”Fikk opp veldig mye vi ikke visste fra før av” ”Det som ble satt i gang med simuleringen var bra, men skapte høy frustrasjon – innså alt vi ikke hadde kontroll på – var for sent” ”Ville blitt dyrere om vi ikke hadde hatt denne treningen” ”Økte tryggheten med tanke på gjennomføring” ”Bidro til større forståelse for helheten og kompleksiteten Bidro til teambygging – klargjøring av hvem som kan hva og hva vi skulle ta ansvar for”

Hvordan tenker vi oss videre … Faser – oppstart ulike faser … Avslutning faser – pakke sammen prosjekter Fokusert team-building – roller og ansvar Risiko og sikker jobbanalyse – ’beredskapsøvelser’ Klargjøring av relasjoner prosjektet og andre interne og eksterne aktører

Hva kreves? Forankring Alle i gruppa med Godt forarbeid, relevant øvelser, må være virkeligheten Trening i å bruke metoden – noen som fasiliterer slik at vi får til refleksjonen Viljen til refleksjon Ikke data, ikke mye tid, ikke reise bort osv. Her og nå – 1 time, forståelse for hva vi vil oppnå – og en vilje til å reflektere – begrensede konsekvenser

Bidrag ”Lettvin” Levende Motiverende Kunnskapsintegrerende – klargjør roller, ansvarsområder og avhengigheter mellom mennesker og aktiviteter Tester ut godheten i prosedyrer Tester ut graden av implementering – er ditt blitt tik praksis Bidrar til subjektiv mestringsevne