Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
Advertisements

RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Prosjektorganisering
1 Brønnsikkerhet - oppsummering Hovedpunkter fra dagens foredrag: • Kontinuerlig oversikt over brønnenes integritet og barrierer er mangelfullt • Komplekse.
Utfordringer ved avhending av fiskerihavner 28. September 2011 Forsvarsbygg Skifte Eiendom v/prosjektleder Frode Karlsen.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Grupper og gruppepsykologi
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Rollen som ”ansvarlig søker”
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Prosjektledelse og bibliotekarer
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
God service er å innfri over en forventning\ et behov ”gi det lille ekstra”
Rammeavtale for kjøp av planleggings- og prosjekteringstjenester i Oslo og Akershus Tilbudskonferanse
Bygging av organisasjon for styring av regionale forskningsmidler: fra VRI til midtnorsk forskningsfond Case – presentasjon Ny offentlig ledelse Stiklestad.
Kommunal planlegging.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Organisatoriske barrierer i Statoil
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Samhandling for effektive planprosesser
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
SAK Ny struktur i ny Altinnorganisasjon
Asker - mulighetenes kommune
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Presentasjon av bioøkonomistrategien
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Standardisering av IT-virksomheten
Teamtrening Naturen har skjønt det. Når fuglene samordner innsats og flyr i V-formasjon øker de effektiviteten med 70 % Gjennom god samhandling, riktig.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter Per Edgar Melsom Plattformsjef Grane

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter Definisjon av prosjektet –hva er oppgaven Valg av strategi for prosjektetablering Avklare forventninger med oppdragsleder Igangsette prosess for å etablere en prosjektstrategi

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter Erfaringsgivere: Sammenlignbare prosjekter Oppdragsgiver – brukerne Markedet – ressurser Leverandører Forskningsmiljøer

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter Tilrettelegge for erfaringsoverføring: Gjennom overordnet strategi arbeid for prosjektgjennomføring Gjennom planleggingen Ved riktig bemanning i prosjektet

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter Tilrettelegge for erfaringsoverføring: Skape miljøer og plass for kommunikasjon som ivaretar erfaring Ved aktiv kommunikasjon i alle nivåer av prosjekt organisasjonen Ved riktige valg av leverandører

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter Prosessorientert læring i prosjekter Erfaringsoverføring og kreativitet Tid og sted – tilpassning av erfaring Prosjekt versus brukere

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter Samhandling hos rolle innehavere Kontraktører og leverandør kjenner sine produkter best Brukerene kjenner sine behov for operabilitet Prosjektmedarbeiderne bruker sin kunnskap til å prosjektere Ansvar og myndighet i disse rollene må være tydeliggjort som en del av prosjektstrategien

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter Kan det settes en pris på evne til å bruke erfaringer? Vil sterk fokus på erfaringer forhindre eller begrense kreativitet? Respekt for oppgaven bidrar til riktig bruk av erfaringer fra andre sammenlignbare prosjekter

Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter