1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Hvordan intervjue en forsker?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Eksperimentelt arbeid
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskerspiren og bærekraftig utvikling
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Fagartikkel – øvelse i fagskriving
Undervisning i nye læreplaner i naturfag
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Elever som forskere i naturfag – med wiki
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Hva er en artikkel?.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Aggression Replacement Training
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
1 Noen ideer om undervisning i sjangrer Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Noen ideer om undervisning i sjangrer Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Grunnleggende ferdigheter i Naturfag – hva og hvordan Faglig-pedagogisk dag 3. feb Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Forskningsopplegg og metoder
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Modul 4 – Representasjoner
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning

2 Forklaring Dette er mange naturfaglærere gode på å vektlegge Svar på prøver, men også muntlig fremføring av forklaringer er viktig Kunne lese forklaringer i media, blader og bøker, ikke bare lærebok Hvordan utvikle kompetansen? Lese forklaringer, lage forklaringer Lage aktuelle eller stimulerende kontekster rundt oppgavene (Virkelighetsnære oppgaver?)

3

4 Forklaring Leserbrev Hjemmeforsøk? Lese en bok, populærvitenskapelig artikkel, så fremføre (forklare) innholdet muntlig? Lage naturfagleksikon på skolens vevsider? ?

5 Eksperiment Jf verb i kompetansemålene: Eksperiment som 6. basisferdighet for naturfag? Åpne forsøk Kunne planlegge og gjennomføre Observere systematisk Skrive logg/journal (samt rapport) Tolke data Konkludere

6 En dag i dyrehagen Oppgave ”Skriv ned oppførselen til dyrene du observerer minst hvert minutt i løpet av en halv time." ”Direktøren for dyrehagen trenger en skriftlig detaljert rapport om oppførsel du observerte når du studerte dyrene. Husk å bruke notatene dine slik at rapporten blir nøyaktig." Ref: Keys, C. W. (1997).

7 En dag i dyrehagen Funn En tredjedel inkluderte meningsfulle slutninger basert på data. [...] den voksne gikk ofte bort til gjerde og 'sniffet'. Vi tror den luktet etter mat. Den også rullet ørene bakover og stakk fram nakken. Vi tror den altid var på vakt klar til å beskytte familien mot farer. To tredjedeler holdt seg til å berette om observasjoner og fakta.

8 Eksperiment som åpent forsøk - Skriving i denne sjangeren kan bli brukt effektivt ved to typer naturfaglige undersøkelser: Hvor elevene utvikler hele eller deler av undersøkelsesmetoden Hvor elevene samler inn data som på en autentisk måte skiller seg fra andres (Se ZOO eksempelet)

9 Åpent forsøk  Generelt “forskningsspørsmål”:  “Kvifor går vi i ring i tåke eller på isbre?" 1. Informasjon 3. Planlegging 4. Gjennomføring 5. Rapportskriving 4. Diskusjoner Klassediskusjon om metoder Naturvitenskap som prosess Krever tid!

10 Rapport Aktualitet: Forskningsartikler på Internett, kortversjoner i media Lære gjennom egne åpne forsøk? Rapportere utgangspunkt, metode, hva skjedde, tolkning, konklusjon og diskusjon av konsekvenser? IMRaD?

11 Utredning Aktualitet for yrkesliv og demokrati: Konsekvensutredninger før større beslutninger i industri og i det offentlige Sette elevene til å skaffe, presentere og vurdere både for- og motargumenter i en sak Rotenonbehandling av vassdrag Forvaltning av Ulv i Norge …