10. DET UNGE NORSKE DEMOKRATIET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norske Kvinners Sanitetsforening
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
De politiske partiene i Norge
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
1814.
Demokratiet slår rot i Norge
Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
folkestyrets utvikling i norge
Kapittel 4: Året 1814 BOKMÅL Elevene skal kunne
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
Aten og Sparta.
En tilrettelegging av teksten på
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Det førindustrielle Norge
Kapittel 23. Okkupasjonstid
8 Det politiske systemet i Norge
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Utviklingen i Øst-Europa og den kalde krigens avslutning
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Marius Vøllestad Bø vgs.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Enevelde og opplysningstid
Kapittel 18: Okkupasjonstida i Norge
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 3: Veier til selvstendighet for Norge
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 20: Nordmennene møter den tidlige kapitalismen
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel Elevene skal kunne
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 2)
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 3)
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Stortinget Landets lovgivende forsamling
Demokrati Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen Foto: Astrid Brennhagen
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
POLITIKK.
ROMANTIKKEN
januar 1814 – Sverige vant Norge Norge eget rike
Grunnloven, Norge og uavhengighet
Kapittel Elevane skal kunne
Litteraturhistorie
Demokratier som overlevde
Fascismen i Italia Bilde: Hitler og Mussolini i Venezia i 1934.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Frå union til sjølvstendig nasjon Mål for veka, lære om Kvifor ville Karl Johan endre Grunnlova nasjonalkjensle Kva samfunnsgrupper dominerte etter 1814.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Kampen om parlamentarismen! Parlamentarisme: makta ligg hos dei folkevalde i nasjonalforsamlinga /parlamentet. Det tyder at: ● Stortinget bestemmer kven.
Emne 7: Demokrati og velferdssamfunn
Norsk historie gjennom 1200 år Vikingtid (ca. 800 – ca 1050) – Harald Hårfagre (872) – Landnåmstid – Kristendommen (1030) Middelalder og dansketid – Lyse.
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Demokrati som styreform
Den politiske styringskjeden
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
NORGESHISTORIEN PÅ TALLET
Kommunen og Fylkeskommunen
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
DA NORGE BLE EN EGEN, SELVSTENDIG STAT
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

10. DET UNGE NORSKE DEMOKRATIET BOKMÅL 10. DET UNGE NORSKE DEMOKRATIET

A. Etter 1814 kom en krise for det norske folkestyret. 1. konservativ politisk reaksjon over det meste av Europa 2. Karl Johan forsøker å endre Grunnlova 3. alvorlig økonomisk tilbakeslag a. trelasthandlere går konkurs b. bøndene på Østlandet gjør opprør i 1818 c. store kostnader med å gjenreise pengevesenet

B. Bøndene mobiliserer 1. en rekke bondevennlige lover kring 1820 2. stor økning i bonderepresentasjonen på Stortinget 1833 3. formannskapslovene 1837 innfører folkestyre i herred (kommuner) og amt (fylke)

C. Standssamfunnet rakner 1. Hva særmerker et standssamfunn? a. inndeling i store og klart skilte grupper: embetsmenn, byborgere og bønder b. stendene har ulike retter og plikter i samfunnet c. stendene er ulike i åndelig og materiell kultur d. det er svært liten mobilitet stendene imellom

C. Standssamfunnet rakner 2. grunnloven undergravde standsinndelinga a. den likestilte alle i fundamentale menneskerettigheter b. den ga rett til politisk deltaking på tvers av standsgrensene 3. overgangen fra merkantilisme til liberalisme fjernet reguleringer og privilegier (særretter) i næringslivet

C. Standssamfunnet rakner 4. bedre skolestell fremmet sosial mobilitet 5. også husmenn og arbeidere ble politisk aktive omkring 1850, men mislyktes i første omgang

D. Embetsmannsstaten 1. embetsmennene kontrollerte den norske staten like fram til 1884 a. de satt i den utøvende og i den dømmende makten b. de drev selvrekruttering i disse posisjonene 2. Stortinget hadde avgrenset innvirkning over regjeringen

E. Folkestyre i frammarsj 1. bedre skolegang og lese- og skrivekunnskap 2. større utbredelse av bøker og aviser 3. politisk trening i nye lag og organisasjoner 4. politisk trening i lokalstyringen 5. kampen for parlamentarisme 1872–84: Stortingsflertallet bør ha kontroll med regjeringen 6. danningen av politiske parti 7. menn får full stemmerett i 1898 og kvinner i 1913

F. Unionen med Sverige blir oppløst 1. fra 1814 var det Sverige som styrte den felles svensk-norske utenrikspolitikken 2. økende norsk misnøye a. Norge hadde sine egne interesser i utenrikshandelen b. Norge hadde en stor flåte i utenriksfart

F. Unionen med Sverige blir oppløst 3. kongens tredje gangs veto mot en lov om opprettelse av eget norsk konsulatvesen førte til at Stortinget sa opp unionen den 7. juni 1905 4. folkeavstemninger støttet unionsoppløsningen og anbefalte at Norge skulle holde fram som kongedømme 5. den danske prins Carl ble valgt til ny norsk konge under navnet Haakon 7.