”Gult kort” -bakgrunn, resultater og erfaringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
LO Lovendring pr
Veiledning av elever / lærlinger
CV Curriculum Vitae.
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Mestring og forebygging av depresjon
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Sykefravær Kort om dagens sykefraværsdebatt
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Legens rolle ved sykmelding
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Hva skal til for å lykkes ?
IA- avtalen
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
Hvordan jobbe godt med IA!
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Dette er Raskere tilbake
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Attføringsbedriftene og samhandlingsreformen Oslo, 31 okt 2011 Muligheter Målgrupper Seniorrådgiver Øivind Andersen.
Arbeid med bistand Rapportering.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Funksjonsvurdering og trygd
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Arbeidsevnekartlegging
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Inkluderende arbeidsliv i praksis Oslo 03.mai 2007
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Ola Heen Strømmen, oktober 03
J.G. Mæland, august Trygdemedisin – en oppdatering J.G. Mæland Seksjon for sosialmedisin Institutt for sammfunnsmedisinske fag.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Brukermedvirkning og skreddersøm Ingar Heum
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.
Workshop, Dokka – 9. nov
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Inkluderende arbeidsliv sykefravær og legens rolle
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Hva er IA-avtalen? GRUNNOPPLÆRING NYE TILLITSVALGTE TRINN3 STAT: ARBEIDSRETT.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Erfaringer med bruk av Tweak
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Utbrudd og utbruddshåndtering i kommunale helseinstitusjoner – og når skal vi screene? ... Eller må vi det egentlig? Horst Bentele, seniorrådgiver Molde,
Utskrift av presentasjonen:

”Gult kort” -bakgrunn, resultater og erfaringer ”Inkluderende arbeidsliv i praksis” Oslo 03.05.07 Faglig ansvarlig Kjartan Olafsson

Verktøy som gir legen mulighet til å stimulere til løsninger på arbeidsplassen før det gripes til sykmelding

Oppfølging og kommunikasjon Pasient/ansatt Noen ganger blir samhandlingen komplisert. Samhandlingen lege- pasient/ansatt og Pasient/ansatt – arbeidsleder kan fungere greit, men legen får dårlig, upresis eller uriktig informasjon om det som skjer i samhandlingen mellom pasient/ansatt og arbeidsleder. Arbeidsleder får dårlig, upresis eller uriktig informasjon om hva som skjer i samhandlingen mellom pasient/ansatt og lege. Hvorfor ? De første tre årsaker går på manglende muligheter for den sykmeldte Første årsak er manglende samhandling Eksempler Pasient/ansatt har ikke blitt fulgt opp på arbeidsplassen- kun avlevert sykmeldingen. Pasient ansatt har fått sykmeldingen over telefon – ujtlevert i resepsjonen Andre årsak kan gå på kvaliteten av samhandlingen – Eksempler; legen har gitt for lite eller for dårlig informasjon, pasienten har blokket for eller fortrengt informasjon. I samhandlingen med arbeidsleder har forhold som fleksibilitet og mulighet for tilrettelegging ikke vært berørt. Andre årsaker finnes i tilstanden Det er uklarheter vedrørende diagnose, behandling og /eller prognose for tid og resultat. Rammebetingelser ved bedriften gjør det vanskelig å si hvilke fleksible muligheter som finnes, nedgangstider, permisjoner eller sykdom hos nøkkelpersoner. Neste årsaker går på manglende vilje hos den sykmeldte. Folk er forskjellige og vil i forskjellig grad ha vilje til å gjøre en endring som bringer dem raskere tilbake i vanlig eller tilpasset arbeid. Dette er faktorer som kan gå på personlighet, erfaringer og omstillingsevne. Kommunikasjonen kan av den sykmeldte styres bevisst eller ubevisst slik at tilbakeføring forsinkes. Eksempelvis fortelle legen at det ikke finnes noen fleksible muligheter på jobb, eller fortelle arbeidsleder at legen har sagt at han ikke har lov til å gjøre noe lettere arbeid. Man kan oppfatte dette som bevisst manipulering, men trolig går det mer på motivasjon for de fleste. Det er slik at folk som er syke eller nedfor i kraft av situasjonen er mindre motivert for omstilling og endring enn til vanlig. I edn slik situasjon hører du det du vil høre og det du formidler videre kan justeres ytterligere. Viljen står ellers i stor grad i forhold til den troen den sykmeldte har på at ting lar seg gjøre. Her kommer tidligere erfaringer, egne eller andres inn. Arbeidsleder Lege

Legen trekker konklusjonen – ”Medisinsk vurdering…” Medisinske muligheter: Aktivitet er ikke kontraindisert Arbeidsplassens muligheter: Finnes ingen ”Medisinsk vurdering… + 100 % sykmelding

Arbeidsplassdialog etter – ”Medisinsk vurdering…” Arbeidsplassens muligheter: Vi kan jo gjøre slik…, men siden legen mener.. Ingen aktive tiltak, selv om aktivitet var medisinsk mulig og arbeidsplassen kunne tilrettelegge + 100 % sykmelding

Negative sløyfer Legen ser muligheter Pasienten ser ikke muligheter Legen ser ikke muligheter Pasienten ser i hvertfall ikke muligheter nå Arbeidsgiver ser ikke muligheter

Legens vurdering ved Gult kort Legens vurdering av medisinske muligheter: Aktivitet er ikke kontraindisert, råd om hva som ikke kan eller kan gjøres – noen vilkår ( pauser, tempo, tilstede-værelse og tidsaspekt) Tilretteleggingsplan Pasientens oppfatning av arbeidsplassens muligheter: Finnes ingen Ingen sykmelding i arb.g.perioden, grunnlag for en mer presis sykmelding etter a.g. perioden + Finner ingen tilretteleggings-muligheter, bekreftes etter kvalitetssikret dialog - signeres Løses inn i sykmelding

TJA Vanlig arbeid Gradert sykm. AS Passiv Sykm. Arbeidsgiverperioden

Prosjekt ”Gult kort” Samarbeid mellom NAV trygd Florø – legegruppa SMS Forsøks-virksomheten FARVE Vestlandsforsking 09.04-12.05

Til resultater…

Hvem var de? Databasen 109 intervensjon vs 109 kontroll 85 strukturerte intervju av 100. 15 ”lost” 10 dybdeintervju – pasient 10 dybdeintervju – leder Gruppeintervju leger

Hvem var de ?

Hvem var de ?

Både pasienter og bedrifter ser på gult kort som et positivt tiltak som understøtter tilrettelegging og gjør arbeidsplassdialogen lettere

Arbeidsplassene finner nesten alltid tilrettelegging, og det skjer raskt.

Følges legens råd? Analyse av skjema

2 av 3 unngår sykmelding i det hele tatt

Gult kort fører til økt og mer variert tilstedeværelse på jobb

Det er stort sett egne arbeidsoppgaver som benyttes under tilrettelegging (ikke nødsarbeid)

Færre er sykmeldt ut over arbeidsgiverperioden – andelen av aktive løsninger er større

Hva har vi lært? Noen kvalitative drøftinger Nye roller – nye utfordringer

Nye roller nye utfordringer Et eget skjema er nyttig i arbeidsplassdialogen, men en barriere for legene. Utfordrer pasienten/den ansatte på egen innsats, fra brikke til aktør Krever rask handling fra arbeidsgiver, handlingsplan samme dag!

Hva har vi lært? Noen kvalitative drøftinger Nye roller – nye utfordringer Om å bry seg i hverdagen – ikke bare i festtalen Eget arbeid er den viktigste jobb - bank Å ta ansvar for egen tilrettelegging - ikke alle kan ha frie tøyler ”Å Hente tyngde til arbeidsplassdialogen.” Hvorfor skal en tilrettelagt aktivitet egentlig slutte? Navnet skjemmer ingen? Det er alltid noe spesielt. Alle tilfeller er unike

Veien videre… Stoltenbergutvalget, Konferanse juni 2007? Integrering i sykmeldingsblanketten - RNB Metodikken som gir kvalitetssikret tilbakemelding fra arbeidsplassen til lege må videreutvikles

Gult kort arbeidsmetoden må inn som en del av det ordinære sykmeldingssystemet, ikke som eget skjema Legene kan være døråpnere, støttespillere og pådrivere for aktivitet gitt de riktige redskaper Arbeidslivet er i stand til å ta utfordringen Pasientene/ansatte mer positive enn man kunne vente??

Klar melding: Aktivitet er medisinsk sett mulig, forutsatt at…. Utfordring av arbeidsplassdialog og kvalitetssikret svar Sløyfer av kommunikasjon med pasienten i sentrum og i respekt for taushetsplikt

Ny logikk i sykmeldingen Ja, nedsatt arbeidsevne, sykdom Vanlig arbeid

Ny logikk i sykmeldingen Ja, nedsatt arbeidsevne, sykdom Er aktivitet på jobb medisinsk sett mulig? Ja Nei Vanlig arbeid

Ny logikk i sykmeldingen Ja, nedsatt arbeidsevne, sykdom Er aktivitet på jobb medisinsk sett mulig? Ja Nei Beskrivelse til arbeidsgiver (Gult kort) Full vanlig sykmelding Vanlig arbeid

Ny logikk i sykmeldingen Ja, nedsatt arbeidsevne, sykdom Er aktivitet på jobb medisinsk sett mulig? Ja Nei Beskrivelse til arbeidsgiver (Gult kort) Full vanlig sykmelding Gradert eller aktiv sykmelding Vanlig arbeid

Omstilling – se muligheter Legen ser muligheter Pasientens-ramme-betingelser Pasienten ser muligheter Arbeidets-ramme-betingelser Arbeids-plassen ser muligheter

Utfordringene Øke mulighetsrommet Kommunikasjons-linjer, tilpasset situasjon Verktøy som åpner, kvalitetssikrer og ansvarliggjør Legen ser muligheter Pasientens-ramme-betingelser Pasienten ser muligheter Arbeidets-ramme-betingelser Arbeids-plassen ser muligheter

Kommunikasjons- sløyfer Punktvurdering Vurderinger på bedre grunnlag Veiledning – som prosess Samhandling differensiert

Hva så med BHT i gult kort sammenheng?

Det er vanskeligere å vurdere til aktivitet enn å veilede og samhandle til aktivitet Når det man er god på er veiledning og samhandling – hvorfor så ivrig på vurdering?

Differensiering av kommunikasjon og samhandling Tung Spesialfunksjoner coaching konfliktløsning Møteplasser Rydderom- BHT/NAV Lett Skriftlige kommunikasjonssløyfer

Varige endringer? Alle sykmeldinger starter fra dag 1 uansett hvor lange de er Det ”gyldne øyeblikk” –innenfor arbeidsgiverperioden Hvorfor vente?

Arbeidsplass- dialog Lege-pasientforholdet Pasienten