Psykologspesialist, fagsjef i Stiftelsen SOR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Hva er forsvarlighet i LAR?
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Utviklingshemming og psykisk helse
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
RESSURSTJENESTEN.
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
- en nyttig test i demensutredningen?
Den vanskelige diagnostikken - sett fra Sør-Øst.
HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE (HAVO) - i spesialisthelsetjenesten
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Hvordan påvirker endring i kroppsbilde forløpet av spiseforstyrrelsessymptomer hos innlagte pasienter Marit Danielsen Spesialist i psykiatrisk og psykosomatisk.
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Soning som helsebringende tiltak Avdelingsdirektør Jon Hilmar Iversen Bergen 13. mai 2008.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Barn som pårørende –lovendring
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Samdata 2012 Somatikk.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
LUB og nasjonale planer
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Psykologer i kommunene
Utviklingshemning -klinisk tilnærming, miljøterapi, psykoterapi og medikamentell behandling Jarle Eknes, daglig leder Stiftelsen SOR Psykologspesialist.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Utviklingssenter for hjemmetjenester i Telemark
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Samarbeid med familien
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Bedre helsetjeneste inn- bedre helse ut
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Psykologspesialist, fagsjef i Stiftelsen SOR Utredning og diagnostisering av psykiske lidelser hos personer med utviklingshemning praksiser, føringer og utfordringer Jarle Eknes Psykologspesialist, fagsjef i Stiftelsen SOR Forelesning for NAKU Gardermoen 28.- 29. oktober 2008

Strategi for pyramidebygging ”De tok en sten, og så en sten, og enda flere siden. Så nå vet du hvordan egypterne fikk bygget pyramiden.” André Bjerke

Utredning og diagnostisering Se og forstå personens vansker for å kunne gi den rette behandling og oppfølging Utredning: innhenting av informasjon og vurderinger av informasjonen. Kan munne ut i en eller flere diagnoser. Gode utredninger inneholder også annen informasjon og vurderinger om personen. Sammenhenger, sårbarhetsfaktorer, prognose, behov for hjelp, muligheter, betingelser for at hjelpen skal virke

Hvem setter diagnoser Kun leger og psykologer som formelt kan stille diagnoser som utviklingshemning og autisme samt psykiatriske og nevropsykiatriske diagnoser. Ingen automatikk i at personer i disse yrkesgruppene er kompetente. Viktig at mange engasjerer seg diagnoser

Prosess Tverrfaglig og interdisiplinær prosess. Pårørende og erfarne miljøterapeuter med høyskoleutdanning vil være sentrale aktører i diagnostiseringsarbeidet fordi disse har ansvar for den daglige oppfølgingen og vil kunne beskrive atferdsendringer.

En undervurdert tilstand? Mindre undervurdert enn før Hva er vanskeligst å se? Tvangslidelse – schizofreni Personlighetsforstyrrelser Dissosiative fenomener Posttraumatisk stresslidelse

Lett / vanskelig? Heterogen gruppe Kan ikke konkludere med at det generelt er lett eller vanskelig å stille psykiatriske diagnoser hos personer med utviklingshemning, uten å ta hensyn til grad av utviklingshemning.

Hvem kan gjøre hva? Å sette depresjonsdiagnoser hos personer med lettere grad av utviklingshemning kan være overkommelig oppgave for fastlegen Å stille diagnoser i schizofrenispekteret hos mennesker med utviklingshemning som har et begrenset ordforråd, er en meget komplisert oppgave som hører hjemme i spesialisthelsetjenesten.

Diagnostisk klassifikasjon Psykiatriske diagnoser sier ikke noe om en person som helhet. En hver person er langt mer enn sine diagnoser. Ser man helheten lettere hvis man ikke diagnostiserer? Kan diagnoser utgjøre en viktig bit i den helhetlige forståelsen?

ICD-10 Legge vekt på intensjonene i kriteriene. 2 hovedbøker; en for klinisk bruk (”blå bok”) (ICD-10-CDDG; WHO, 1992) en til bruk i forskningssammenhenger (”grønn bok”) (ICD-10-DCR; WHO, 1993). 1. & 2. utg. -utfyllende, klar, streng kortversjoner av ICD-10 utfyllende litteratur om enkeltgrupper og bestemte diagnoser. egen guide for mental retardasjon/utviklingshemming (ICD-10-MR; WHO, 1996).

DC-LD Kriterier spesielt tilpasset personer med utviklingshemning; Diagnostic Crietria for psychiatric disorders for use with adults with learning disabilities / mental retardation (DC-LD) (Royal College of Psychiatrists, 2001). bygger på ICD-10. for personer med moderat, alvorlig og dyp utviklingshemning. kan også brukes ved lett utviklingshemning, vanligvis vil ICD-10 kunne brukes for denne gruppen uten tilpasninger. dekker ikke alle psykiske lidelser; kun antatt vanligste for pu er med, flere subklasifiseringer slått sammen. I mange tilfeller er det hensiktsmessig å forholde seg til begge systemene (Hove, 2008).

DSM-IV For enkelte diagnoser treffer kriteriene i DSM-IV bedre enn kriteriene i ICD-10 systemet. f.eks. diagnostisering av schizofreni hos personer med utviklingshemning. Ingenting i veien for å bruke begge systemene.

DM-ID tilpassede kriterier for pu, utledet av DSM-IV Fletcher m.fl, 2007.   ”Standardiserte diagnosekriterier som er tilpasset for personer med utviklingshemning er kommet for å bli. Dette vil påvirke forskning og praktisk diagnostikk i fremtiden” (Hove, 2008).

Diagnostisering og utredningspraksis ved psykiatriske poliklinikker Intervju med ledelsen ved 15 psykiatriske poliklinikker.

Kompetanse Gjennomgående beskriver de sin egen kompetanse for denne gruppen som lav. Fem mener at poliklinikken eller instanser de samarbeider med gir akseptable tjenester også til denne gruppen. En leide konsekvent inn privatpraktiserende psykolog En henviste nesten alle utredningsoppdrag av denne typen til en psykolog i en annen del av det psykiatriske systemet Flere forvekslet psykiatrisk organisering med psykiatrisk kompetanse

Ansvar Generelt gir de uttrykk for at de oppfatter at psykiatriske poliklinikker har samme ansvar for psykiatrisk utredning for personer med utviklingshemning som for resten av befolkningen. Satt på prøve vedr. dyp og alvorlig pu Noen i tvil om de har ansvar for de språksvake. Andre erkjenner ansvar, men mener det ikke er hensiktsmessig at de utreder denne gruppen, på grunn av deres manglende kompetanse.

Søknader Blant de store poliklinikkene meldte flere at de mottok 5-15 søknader årlig Noen mindre poliklinikker hadde anslagsvis 5 eller færre henviste klienter med utviklingshemning. De aller fleste poliklinikkene fikk aldri henvist personer med alvorlig eller dyp utviklingshemning.

Innspill fra andre fagmiljø bedre utredning i psykiatrien i dag enn for noen år tilbake. et langt stykke å gå fortsatt. Noen tilbakeholdne med å henvise til psykiatrien, grunnet liten kompetanse om pu. Redd for overdiagnostisering og underdiagnostisering i enkelttilfeller. Generelt er underdiagnostisering av psykiske lidelser hovedproblemet.

Organisering Flere forslag har kommet opp om hvordan man kan organisere tjenestene for å bedre tilbudet til personer med utviklingshemning. etablere faste møter mellom hab. tjen. og de delene av distriktspsykiatriske senter som primært arbeider med psykiatri. ta opp saker hvor man er usikker på hvem som har ansvar for hva.

Grad av utviklingshemning De fleste erfart at personer med lettere utviklingshemning får bedre utredning i psykiatrien enn personer med moderat utviklingshemning, og at man i psykiatrien sjeldent utreder personer med alvorlig og dyp utviklingshemning.

Egne utredningsplasser Noen skeptiske til å opprette egne døgnplasser i psykiatrien spesielt rettet mot pu. Har de bruk for innleggelser bør de få det i den vanlige psykiatrien. Må være personer med særskilt kompetanse for gruppen som jobber der.

Utredningsplasser Andre mener at det bør opprettes plasser med spesielt høy kompetanse på psykiatri på helseregion-nivå, slik det allerede er gjort enkelte steder. I Helse Sør-Øst godt bygd ut. Spesialavdelinger med klare strategier for å ikke overta ansvaret fra øvrige deler av psykiatrien Utfylle og samarbeide

Klare krav Utbredt oppfatning at helsemyndighetene bør være klarere i kravene til psykisk helsevern for å kreve at de gjør grundig utredning også overfor personer med utviklingshemning. skriv eller veiledere

Retningslinjer forbilledlig at Helsedirektoratet i Nasjonale retningslinjer for behandling av depresjon i primær- og spesialisthelsetjenesten slår fast at ”personer med utviklingshemning har de samme rettigheter som andre til å motta tjenester fra psykisk helsevern, både i form av samtaler og behandling med antidepressiver (Helsedirektoratet, 2008). Tilsvarende presiseringer knyttet til utredning og diagnostisering etterlengtet. Vurdere utredningspraksis for dem med alvorlig og dyp utviklingshemning annerledes enn hos dem som har lett og moderat utviklingshemning.