Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver Jostein Nordengen
Innhold Eksempler på eksempler og oppgaver Løsning av eksamensoppgaver Spørsmål og diskusjon Eks.oppg: Vår og høst 2010
Om ActionScript i undervisningen Flash har mange muligheter innen: Grafikk Animasjon Lyd Video
Om ActionScript i undervisningen Lettere å få studentene til å forstå at programmering «ikke er farlig», eller kjedelig Få studentene til å betrakte programmering som et kreativt verktøy. Blir ikke bare tekst og matematikk
1. utfordring Begynn med: Trenger ikke forklare nøye hva som skjer. Det er vanskelig å lage «artige» oppgaver før studentene har lært om de «kjedelige» tingene. Begynn med: Grunnleggende hendelseshåndtering Styre instanser/Navigere på tidslinja Tegne med graphics-objektet Trenger ikke forklare nøye hva som skjer.
2. utfordring Mange muligheter kan bare utnyttes ved å skrive avansert/mye kode. Lag ferdige elementer og kode som studentene kan sette sammen og forandre på. Studentene lærer både ved å sette seg inn i eksisterende kode – og å lage ny kode. Bestemmer vanskelighetsgrad med mengden ferdiglagd kode. Studentene kommer borti kode de ikke har lært noe om – de har ikke noe press på seg for å sette seg inn i denne koden, men mange blir nysgjerrige og prøver å finne ut av ting. På denne måten blir de inspirert. Spør: - skal vi lære mer om dette? Dette fører til at læreren må kunne oppgaven ut og inn – og må ha lagd oppgaven selv. Dette fører igjen til at læreren også lærer bedre. Det er to ting som jeg lærer av: 1. lage oppgaver – 2. studentenes løsninger/feil Godt råd: Lag oppgaver selv – eller stjel fra andre – men forandre den, lag løsningsforslag – slik at du som lærer får eierforhold til oppgaven. Under eksemplene: - Legge litt vekt på grafisk design – mye mer inspirerende for elevene
2. Utfordring forts. Kombiner med mindre eksempler og oppgaver slik at grunnleggende prinsipper kommer tydelig fram. En del av oppgavene bør være mengdetrening, dvs. mange små oppgaver – gjerne bygd over samme lest. Mange av oppgavene bør også være «finn feil»-oppgaver - Denne måten å lage store/kompleks oppgaver på denne måten er krevende – og bør kombineres med mindre/enkle oppgaver som ikke er så krevende å lage. «finn feil» gjør studentene mye bedre i stand til å håndtere egne feil – i stedet for at læreren må hjelpe til med alt. De får også forståelse for hvor krevende det er å finne og rette feil – tar tid. Mange forutsetter at du som lærer kan kikke på koden i 5 sekunder å så finne feilen. Pleier altså gi ut en blanding av oppgaver – både med og uten ferdiglagd kode