”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
BraWeb Bestilling.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Samhandling med St. Olavs Hospital
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Tanker om brukermedvirkning
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Individuell plan: ”Gjør det så enkelt som mulig”
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Vestmo Behandlingssenter Rusakutt – For hvem og hvordan?
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Visjon: Mestre eget liv uten avhengighet av rusmidler Styret i Rusbehandling Midt-Norge HF TSB innenfor DPS’ene.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Hva er en artikkel?.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Avdeling for sosionomutdanning
Eksempelet forutsetter at pasient allerede er valgt.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Mestring og forebygging av depresjon
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
SMS – System for Byggmakker Lade Gruppe 31E Av Olaf R.A. Nykrem & Audun Håberg.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Fortellinger som metode.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Der man går lenge i institusjon uten terapeutisk aktivitet; i vent på bolig eller annet, kan institusjonsoppholdene være skadelige. Ved uttalte psykoser,
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Erfaringer fra praksis
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Hva gjør man for å få pasienten til å bli likeverdig part i sykehjem?
Flexible Assertive Community Treatment
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE GJENNOMFØRINGEN  NOEN ORD OM STATISTIKK PÅ SPREKKER 2005 OG 2006  PRESENTASJON AV RESULTATER PÅ SPØRREUNDERSØKELSE OM OPPLEVD EFFEKT  TANKER OM VEIEN VIDERE

”POST 5 SER DEG”  PRESENTASJON AV AVDELINGEN HISTORIKK MÅLGRUPPE BEHANDLINGSSTIKKORD  OPPGAVER – TRE-DELT  LENGDE PÅ OPPHOLD  MILJØTERAPIENS INNHOLD GRUPPEBEHANDLING KOGNITIVE TILNÆRMINGER STRUKTUR

”POST 5 SER DEG”  OPPSØKENDE VIRKSOMHET HENSIKT  HYPOTESER  TO-DELT FOKUS ETISKE UTFORDRINGER  UFORUTSIGBARHET Samtykke fra alle Pasientene vet ikke når vi kommer, men det forventes at de er tilgjengelige Plausible argumenter for at det ikke passer, blir respektert, men satt fokus på senere. Man ringer alltid – sender ikke SMS  KRAV PÅ RESPEKT FOR SINE VALG  PASIENTER SOM SKRIVES UT I PROSJEKTPERIODEN  PASIENTER SOM OPPLEVES RUSET VED BESØK  PASIENTER SOM HAR BESØK NÅR VI KOMMER SAMTYKKE

”POST 5 SER DEG”  SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN STRUKTUR LANGTIDSBEHANDLING GRUPPEBEHANDLING KOGNITIVE INTERVENSJONER FOKUS PÅ FARENE VED ALKOHOL HIERARKI FOR VURDERINGER AV UTGANG TRENINGSTURER VURDERES I HVER ENKELT RUSMIDDELTESTING FOKUS PÅ ADFERD FOKUS PÅ SOSIALT FELLESSKAP GJØRE ANDRE ERFARINGER

”POST 5 SER DEG”  NOEN KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN LANG RUSKARRIERE SYNET PÅ HVA SOM ER RUSMIDLER ÆRLIGHET / TYSTING DIAGNOSER TID INNLAGT KJØNNSFORDELING

”POST 5 SER DEG”  GJENNOMFØRINGEN Egen prosedyre for feltarbeidet Faktiske data Rutiner i forhold til avvik Egen logg i forhold til hver pasient og hvert besøk Treningstursøknaden Besøk foregikk i helger Lavaktivitet også på ukedager Ved stort antall – prioritering i forhold til behov Avsluttet ca. 24:00 – p.g.a. mest fokus på det sosiale Ringte opp pasienten senest 30 min. før besøk Spurt om det var OK Kunne velge å takke nei til besøk – ble fokus på neiet etterpå Tid pr. besøk varierte 10 forskjellige personer involvert Gjennomført 153 besøk fordelt på 22 pasienter 2 av dagene var besøkene varslet

”POST 5 SER DEG”  STATISTIKK SPREKKER TOTALT 2005  I HELGER 2005 TOTALT 2006  I HELGER 2006

”POST 5 SER DEG”  SPØRREUNDERSØKELSE UTDRAG  SOSIAL STATUS VED INNLEGGELSE  BETYDNING AV OPPSØKENDE VIRKSOMHET FOR EGEN DEL I FORHOLD TIL RUSFRIHET  BETYDNING AV OPPS. GENERELT I FORHOLD TIL RUSFRIHET  HVORDAN FUNGERTE VARSLINGSRUTINENE  SOSIAL PROFIL ELLER KONTROLL  VIKTIGHET AV UFORUTSIGBARHET  OPPLEVD RESPEKT NÅR DET IKKE PASSET

”POST 5 SER DEG”  TANKER OM EVT. VIDEREFØRING OPPSØKENDE PÅ DAGTID KORTERE BEHANDLINGSTID MEDFØRER AT DETTE KAN VÆRE NYTTIG OBS KREVER RESSURSER BRUKE MER TID PÅ PASIENTEN LOKALT EVT. STYRKE DAGENHET ENTEN MER RESSURSER ELLER TENKE ALTERNATIVT – OMDISPONERING AV PERSONELL  EGET TEAM KONTROLL ELLER YTTERLIGERE SOSIAL PROFIL