! Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde v/Eljar Ness, carWEB / Sentinel Software AS ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Kontraktsoppfølging mv.
Aksjehandel på Internett En introduksjon til aksjemarkedet og aksjehandel på Internett Finansgruppa, Høgskolen i Vestfold 29.september 2005.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
! Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde v/Eljar Ness, carWEB / Sentinel Software AS ?
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Hvordan berede grunnen for de gode………
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Bruktbil - bransjens største utfordring og viktigste satsningsområde
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Bruktbil vil være den viktigste bilmodellen for bilforhandlere i 2009, 2010 (og i alle påfølgende.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil - kun et betalingsmiddel eller eget forretningsområde med stort potensiale? Eljar Ness, adm.dir CarWEB.
CarWEB Pluss  forhandleren i fokus!  markedets beste løsning for adminsitrasjon av markedsaktiviteter  alltid i forkant av markedet  valgfrihet gjennom.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Buskerud BF Side 1...og hva blir viktigst i tiden fremover ??...og hva blir viktigst i tiden fremover ??
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
  Etablert i utspring fra HIST/NTNU   Markedsleder adminsitrasjonssystemer for markedsføring av bruktbiler   God soliditet Klikk her for å.
Del 2: Hvordan utnytte eksisterende kundeportefølje bedre
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde?
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil – oppsummering.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde?
Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!. Side 2 Bilforlaget – 30 ÅR!! Bilforlaget AS, etablert 1975, har siden starten spesialisert seg på bilinformasjon.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
CarWEB BilNorge Pluss forhandleren i fokus! forhandleren i fokus! eksklusiv markedsbasis for merkeforhandlere eksklusiv markedsbasis for merkeforhandlere.
Etablert i utspring fra HIST/NTNU Markedsleder adminsitrasjonssystemer for markedsføring av bruktbiler God soliditet.
Etablert i utspring fra HIST/NTNU Markedsleder adminsitrasjonssystemer for markedsføring av bruktbiler God soliditet Klikk her for å kontakte Sentinel.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Øving 1 - Forretningsideen
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Øving 2 – Markedsplanen I
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Roede-kurslederen på Facebook
Camilla Hall-Henriksen
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

! Bruktbil – merkeforhandlerens viktigste satsningsområde v/Eljar Ness, carWEB / Sentinel Software AS ?

”Den som ikke er våken - våkn opp!” Nybilmargiene svekkes! Resultatmessig blir bruktbilsalg, finans og ettermarked (enda mer) avgjørende fremover! Livstidskunden blir viktigere og viktigere –må limes fast! Kundene er mer på nett (mer enn i noen annen enkeltstående markedskanal)! En større del av bilvalget skjer før forhandlerbesøk! Man må være god nasjonalt - for å sikre kunder (livstidskunder!) lokalt!

”Gresset kan nå i enda større grad bli grønnere hos andre – eller hos Oslo&Omegn” Har Oslo&Omegn strategi, rutiner, folk, holdninger og verktøy som snur trussler til muligheter? ...kundene har utvilsomt en nasjonal referanseramme, men de fleste handler fortsatt lokalt?! Før

”Skal vi endre oss kjære - sammen?” Verktøyene – og mulighetene - for å tenke nytt er allerede smidd, og ligger klare. Viljen til å tenke nytt – å skjerpe fokus – å jobbe litt smartere og å hente store gevinster finnes der ute! Dersom Oslo&Omegn ikke griper mulighetene, vil andre – som kanskje ikke engang er i bransjen i dag – gjøre det! Posisjoneringsarbeidet bør (senest?) starte i år!

Dette kan bli en realitet for Oslo&Omegn! La oss være konkrete... ”Best på nett”, flere leads, økt salg og flere livstidskunder - for alvor innen rekkevidde!! Dynamisk Bilmegling - riktig produktmiks og trekkplaster - bli kvitt uønskede biler – med bedre marginer -”alltid” kunne finne drømmebilen til hver enkelt kunde - kjøp og salg med minimal (ingen?) kapitalbinding Dette kan bli en realitet for Oslo&Omegn!

...før vi kan bli bedre, må vi alle være Endring... ...før vi kan bli bedre, må vi alle være villige til å løfte blikket og tenke nytt...

Tenk nytt! Bruktbilkretsløpet Tekn./ kostmetisk klargjøring Innkjøp Valg av salgskanal Forkalkyle/ kalkyle Garantier / kjøpsloven Tenk nytt! Takst Utstilling / presentasjon Oppfølging Annonsering / promotering Ettersalg Ståtid / oppfølging / tiltak Avanse / etterkalkyle Salg / finansiering

Bruktbilkretsløpet = reaktivt fokus, reaktive tiltak!??? Betalingsmiddel for nybil? Ståtid 1 ”5-15 dager?” Kapitalbinding og salgskostnader? Reaktiv planlegging av salg? Tekn./ kostmetisk klargjøring Innkjøp Valg av salgskanal Forkalkyle/ kalkyle Garantier / kjøpsloven Takst Utstilling / presentasjon Oppfølging Annonsering / promotering Ettersalg Ståtid / oppfølging / tiltak Avanse / etterkalkyle Salg / finansiering

Planlegg salget - før du handler! Tekn./ kostmetisk klargjøring Innkjøp Valg av salgskanal Ståtid 1 ”5-15 dager?” Forkalkyle/ kalkyle Garantier / kjøpsloven Takst Utstilling / presentasjon Oppfølging Annonsering / promotering Ettersalg Ståtid / oppfølging / tiltak Avanse / etterkalkyle Salg / finansiering

Bruktbilkretsløpet - RELOADED Garantier / kjøpsloven / megl.avt. Strategi: Valg av salgs-/ mf.kanaler Innkjøp/ kontrakt Planlegg FØR innkjøp Ventetid ”ny” bil brukes aktivt Innkjøpskalkyle Tekn./ kostmetisk klargjøring Takst Annonsering / promotering Oppfølging Utstilling / presentasjon Ettersalg Ståtid / oppfølging / tiltak Avanse / etterkalkyle Salg / finansiering

carWEB-BilNorge gjør det mulig å hente kretsløpeffektene! Fra innbytte=betalingsmiddel til proaktive innkjøp (markedsorientering) ! Match av tilbud og etterspørsel - riktige innkjøp (kunnskap er makt!) - finn kunden før du kjøper inn bilen - finn riktig bil til riktig kjøper - bli kvitt uønskede biler Store tidsbesparelser, redusert kapitalbinding, lavere ståtid, økt salg, livstidskunder!

carWEB-BilNorge : Forretningsidè B2C carWEB-BilNorge = enhetlig plattform mot ledende kommersielle nettportaler

carWEB-BilNorge : Forretningsidè B2B Innbytte = ønsket vare Innbytte = ønsket vare OOBF-forhandler A OOBF-forhandler B Innbytte = ukurrant vare? Innbytte = fremmedmerke Proaktivt innkjøp! Proaktivt innkjøp! carWEB-BilNorge Dynamisk BilMegling Innbytte = ukurrant modell? Innbytte = ukurrant vare? Proaktivt innkjøp! Proaktivt innkjøp! OOBF-forhandler C OOBF-forhadnler ... Innbytte = ønsket vare Innbytte = ønsket vare

”Best på nett”

Internett er viktigste markedskanal Volum av biler/prospekter for salg via nettet: Finn.no 38.837 Bilnorge.no 19.865 Zett.no 17.019 ”Andre.no” variable oppdatering Bra for kunden, mer utfordrende for deg – samtidig flere muligheter enn før. Stiller nye krav til hvordan du markedsfører. Mer krevende og viktig å sikre at kundene finner og ser dine biler.

Suksess på nett, noen momenter... Du – og hver enkelt bruktbil - MÅ være mulig å FINNE for å bli SETT! (informasjonskvalitet, søkbarhet) Flere og gode bilder selger! Dårlige bilder dreper salg! Få frem det som (tilsynelatende) er spesielt med hver enkelt bil. Fremhev det som er bra med din forretning (service, garanti, mennesker, anlegg, seriøsitet, ...) Du SKAL være STOLT av prospektet før du sier ”Klar for markedsføring” - for hver enkelt bil. Vær mer tilgjengelig – og ha bedre kvalitet på kundeservicen - enn konkurrentene.

”Best på nett” - ambisjonsnivå

Ambisjonsnivå

Sikring av ambisjonsnivå ”5 av 10 kunder henvender seg på nettet før de kjøper bil” På nettet er neste bil ”2 klikk og få sekunder unna”. ”Best på nett” handler i dag i stor grad om profesjonell presentasjon av varen / å skille seg ut fra konkurrentene. Overordnet ambisjonsnivå for hvor god salgspresentasjonen skal være fastsettes av ledelsen, og implementeres enkelt i carWEB (sikrer at alle prospekter holder en minimumskvalitet).

”Best på nett” - innovasjon ...hvilken risiko ønsker Oslo&Omegn å ta for å få best mulig effekt ? Ønsker man å være først ute med nye ting /”first-mover”? “Klikk..” “Klikk..”

”Best på nett” - bli funnet!!!

Kvalitetssikring og søkbarhet! Rettskriving og kategorisering av informasjon er avgjørende for at kunden skal finne dine biler blant 40.000 biler på nettet. Sikres i carWEB med kodesett fra BilNorge. Kunden er på leting etter en Volvo. Den skal være sølvfarget og ha 4wd. Hvordan da finne en ”met.sølv Volvo med AWD”? carWEB-BilNorge sikrer avgjørende kobling mellom markedsbegreper og søkebegrep.

”Best på nett” - jobb smart, spar tid

Minimal (ingen) dobbeltregistrering Ingen dobbeltregistrering av informasjon Kvalitetssikring av nødvendig informasjon (søkbarhet) Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging Automatisk oppdatering på Internett Automatisk opprydding på Internett Økonomi/ -lager/ -kundesystem carWEB Internett portaler Viktig informasjon mangler... Bilder ... Fremtidige momenter..

Bildekvalitet : carWEB BildeMagi + gode rutiner = GULL! Garantier / kjøpsloven / megl.avt. Strategi: Salgskanal= privat Innkjøp/ kontrakt Takst / innkj.kalkyle! Tekn./ kostmetisk klargjøring Grov innkjøpskalkyle Annonsering / promotering Oppfølging Utstilling / presentasjon Ettersalg Ståtid / oppfølging / tiltak Avanse / etterkalkyle Salg / finansiering

Gode bilder med carWEB-BilNorge BildeManual!

Lynrask tilordning av bilder og store tidsbesparelser med... Tøm enkelt kameraet (eller CF-kortet) inn i arbeidskatalogen i carWEB med et par tastetrykk. Jobb med andre ting mens dette skjer! 3. Ferdig! Nye bilder overføres automatisk til Internett ved neste oppdatering. 2. ”Pek, klikk og dra” for å tilordne bilder til riktig bil. carWEB viser deg hvilke biler som mangler bilder, og skjønner automatisk rekkefølgen du klikker i, og fjerner bilder fra arbeidsflaten etter hvert...

”Best på nett” - synergier

Synergi : annonsegrunnlag i avis - klar for bruk mot alle norske aviser, reklamebyrå e.g. Pek og klikk på bilene som skal med annonsen! CarWEB kan automatisk: - trekke ut info om bilene som skal med - sortere bilene (kan etterjusteres) - lage typografmanus ... og klargjøre en samlet epost, ferdig til oversendelse. Oppgi innrykksdato ”Nå er det slutt på å sette av tirsdagen til avisannonsen – løs oppgaven på en brøkdel av tiden med CarWEB Profesjonell”

Synergi : mailfunksjon, rask oppfølging - salgsoppgave, bruktbil-liste Send utvidet beslutningsgrunnlag til kunder som tar kontakt pr. telefon/pr. epost – umiddelbart! Informasjonen som oversendes bør ha profesjonell profil inkl. selgers kontaktinformasjon. 1) 2) Bekreft hvilke biler du ønsker å produsere markedsmateriell for. 3) Oppgi hvem som skal motta mailen og skriv følgebrev.. Klikk på ”E-post” for salgsoppgave /br.liste

”Best på nett” - styringsverktøy

Rutinesvikt / styringsverktøy Hvordan sikre at biler blir lagt ut på nett med riktig kvalitet? Effekt (prospektvisninger)? Tiltak? carWEB tilbyr kraftige verktøy for daglig leder / avdelingsleder / bruktbilsjef for enkelt å fange opp rutinesvikt, samt gi vesentlig bedre grunnlag for riktige beslutninger: Meget kraftige verktøy for overvåkning av markedet utvikles nå i carWEB (tilbud/ etterspørsel, snittpris, trend,...)... Bilen har ligget ute på FINN i nesten ett år. Den har att 1952 visninger inne på prospekt. Vi har øket prisen 1 gang og senket den 2 ganger i løpet av perioden. Tiltak... Megling? Annen oppkjøper?

carWEB-BilNorge Dynamisk Bilmegling

Noen suksesskriterier... Felles plattform (meglingsverktøy/datasett/teknisk meglingsdatabase for alle deltakende aktører) Felles standarder implementert i meglingsverktøyet Logistikk; integrert med eksisterende bilsystemer hos hver av merkekjedene (logistikk) Salgs- og markedsføringskanaler Integrert med relevante B2C-salgskanaler (portaler) Arbeidsprosesser/brukermotivasjon Tilpasset / synergier med eksisterende arbeidsprosesser hos forhandler Styringsverktøy

1. Felles plattform – carWEB-BilNorge Dynamisk Bilmegling carWEB er allerede installert hos de fleste OOBF-forhandlerne. Tidsvindu : Plattformen representerer en unik mulighet til rask og kostnadseffektiv realisering.

2. Felles standarder (og prosedyrer) - carWEB Takst/Tilstand (avgjørende!) NBFs standard for takst-/tilstand legges til grunn i systemet. Takst/tilstand = varedeklarasjon ved B2B/megling

Økonomi/ -lager/ -kundesystem carWEB BilNorge megling 3. – Logistikk Ingen dobbeltregistrering av informasjon Kvalitetssikring (søkbarhet) Rutiner for gode bilder og lynrask bildeinnlegging Automatisk oppdatering på Internett og i meglingsnett. Automatisk opprydding på Internett Økonomi/ -lager/ -kundesystem carWEB B2C portaler Megling(B2B) Viktig informasjon mangler... Bilder ... Fremtidige momenter.. carWEB BilNorge megling

4.-5. Salgskanaler, arbeidsprosesser/ brukermotivasjon Sikring/ logistikk! Sikring/ logistikk! carWEB Profesjonell kan enkelt utvides med opsjon for carWEB-BilNorge Bilmegling...

6. Styringsverktøy Fastsett enkelt policy for markedsføring / megling av egne merker vs. fremmedmerker.

Alt ligger klart – fordi man har jobbet SMART... Hverdagen kommer... ”Og hva skal egentlig til for å gjøre en bil tilgjengelig for megling / BilMatch etter at bruktbilstrategi og policy er beskrevet? Alt ligger klart – fordi man har jobbet SMART... Markedsføring - mot ønskede forhandlere/oppkjøpere - kan iversettes eller endres med ett tastetrykk....

Megling i egen merkekjede? Sett policy pr. bilmerke og opp mot ståtid, styr effektivt ønskede biler til nettverk for egen kjede. =

Meglingssamarbeid i OOBF? Sett policy pr. bilmerke og opp mot ståtid, styr ønskede biler til nettverk for samarbeidende kjede og/eller felles nettverk på tvers av kjeder. Vesentlig bedre forutsetninger for å få tak i ALLE gode – og ønskede - salgsobjekter, og bli kvitt alle uønskede. VINN-VINN! =

Men husk!! Uten strategi, rutiner, riktig folk til riktig jobb, riktige holdinger, utnyttelse og styring er .... ...carWEB - og alle andre IT-systemer.... (nesten) MENINGSLØSE!

Oppsummering Effekter innen rekkevidde... ”Best på nett” - økt salg Store tidsbesparelser, frigjøring av salgsressurser - økt salg Redusert ståtid, redusert kap.binding, handlefrihet - økt salg og lønnsomhet Livstidskunder (motvirke sviktende kundelojalitet) – økt lønnsomhet Økt verdiskapning i egen kjede Strategisk kontroll på bruktbilomsetning

Takk for meg... www.edialog24.no/eljar