Stadig flere unge havner utenfor arbeidsmarkedet – kan NAV snu strømmen? VBA, 3. november 2011 Assisterende fylkesdirektør Tommy Johansen
NAV, Side 2 Skole eller jobb? I 2008 utgjorde åringene 9% av alle personer i alderen år Som del av arbeidsstyrken utgjorde disse 5% (2008) 13% jobbet heltid (2008) Andel sysselsatte år72,8%71,5% år44,6%39,1% år76,2%72,4%
NAV, Side 3 Skole eller jobb? 84% av elever som starter grunnkurs det året de fylte 16, oppnådde studie- eller yrkeskompetanse etter fem år ved de allmennfaglige studieretningene. For dem som starter det året de fyller 17 hadde bare 48% oppnådd sluttkompetanse etter 5 år. 6% av 16 åringene som starter på allmennfag slutter i løpet av 5 år – 37% av 17 åringene. Det samme mønsteret avtegner seg på de yrkesfaglige studieretningene, men det er relativt flere 17 åringer og derav høyere frafallsprosent.
NAV, Side 4 Skole eller jobb? Gjennomstrømning i videregående opplæring: – Gk. 1994: 68% – Gk. 1998: 72% – Gk og 2004: 69% Foreldrebakgrunn og kjønn – Gjennomføringsgrad (studie- eller yrkeskompetanse) der foreldre har grunnskole som høyeste utdanningsnivå: 52% for jenter og 40% for gutter Direkte overgang til videregående skole gir lavest frafall
NAV, Side 5 Sysselsatte i % av befolkningen
NAV, Side 6 Situasjonen på arbeidsmarkedet i Hordaland oktober 2011 ledige (2.2% ledighet) – 19 år og under: 1,4% ledighet – år: 3,4% Flest ledige innen industri (767), bygg og anlegg (673) og serviceyrker (559) Høyest relativ etterspørsel etter ingeniører, personer med IKT kompetanse og bygg og anleggskompetanse
NAV, Side 7 Et arbeidsmarked i utakt?
NAV, Side 8 Situasjonen knyttet til sykefravær i Hordaland pr. 2. kv Det legemeldte sykefraværet i Hordaland på 5,8% tilsvarer tapte dagsverk....
NAV, Side 9 Utvikling i antall uføre i Hordaland (Jan 2009 – Jun 2011)
NAV, Side 10 Utvikling i antall uføre år i Hordaland. Jan 2009 – Sep 2011
NAV, Side 11 Trekk og utviklingstrekk på uføreområdet Hordaland: nær 8% av den arbeidsføre delen av befolkningen er ufør – 9,5% i landet – Kvinneandelen utgjør 58% - landet: 57% Bare Oslo (5,6%), Akershus og Rogaland ligger lavere enn Hordaland Østfold og Telemark ligger høyest med en uføreandel på 12,9% Av nye uførepensjonister kommer 78,8% fra AAP (NAV), 13,3% fra sykepenger og 8% fra ”annet” I gruppen under 35 år er andel uføre menn høyere enn blant kvinner
NAV, Side 12 Aldersfordeling og utvikling i antall uføre (Hordaland) Aldersgruppe Antall uføre Endring frå Prosent- endring % % % % % Totalt %
NAV, Side 13 Ungdomsmottaket Vårt hovedgrep i forhold til ”Ny Giv” – Tett samarbeid med Hordaland fylkeskommune Gjelder for ungdom i Bergen kommune som avbryter sin utdanning Hovedmål: å sikre alternativt tilbud så tidlig som mulig – hindre tilleggsproblematikk – Bruke tid på å finne ut hva ungdommen egentlig ønsker (individuelt/gruppe) Startet 19. september 2011 Sentralt plassert i Bergen med 2 årsverk Løpende inntak, dvs. hver mandag – 3+3 uker – Kapasitet: personer
NAV, Side 14 Ungdomsmottaket Fokus på : Kompetanse krav Fysiske krav Mobilitetskrav Etterspørsel Realitetsorientere Jobbsøkerkompetanse Mulige resultater: Føres tilbake til skolen Kombinasjonsløsninger skole/NAV Fast stilling - Vikariat – Engasjement Blir innaktive
NAV, Side 15 Eksempler fra den ”virkelige” verden Mona:I samtale med OT på skolen. Neste samtale med OT, far og NAV. Resultat: Kombinasjonsløsning med utplassering 4 dager pr. uke og en dag på skole. Skal sannsynligvis fullføre skole til neste år. Trond: Samtale med OT, mor og nav. Trond var skolelei men veldig oppsatt på å få opplæring i bedrift. Resultat:Etter 3 uker har vi lykkes med å finne opplæringsbedrift der Trond var til intervju, gjorde godt inntrykk og har fått plassen. Truls:Samtale med psykolog og NAV. Resultat:Kombinasjonsløsning, har startet en dag på skole matteundervisning. Litt usikker på hvilket fag han vil starte med. Har kontakt med opplæringskontor og bedrifter innen elektro og bygg. Karl Ivar: Samtale mellom oppfølgingstjenesten, far og NAV. Konklusjon: Finne opplæringsbedrift som passer med fagkretsen Resultat: Kombinasjonsløsning med praksisplass som kan føre til lærekontrakt i bedriften, eller tilbake på skolebenken neste skoleår. Går på skole en dag pr. uke