Informasjonshavet Software 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Teknologi i klasserommet
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Kurs i Compliance - EDOK
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Internkontroll i kommuner
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Varsling om kritikkverdige forhold
Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Informasjonshavet IT-sjefens nye rolle.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Orientering om automatisk tilgangsstyring
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Hvordan forsterke merkevaren?
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Overvåking Feilhåndtering
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Planlegge og prioritere tiltak
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
ROS-analyse.
1 Hva skjer med Sharepoint Stor press i organisasjonen Lagring og deling av dokumenter –Internt –Eksternt –NOKUT –Rektor vil ha dokumenter på WEB Dokument.
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
RIS-metoden for prosessforbedring
Orientering til styret om AMUS mars 2017
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kurs for brukere av KFF-KSS
GDPR – Noen praktiske erfaringer fra internasjonalt og nasjonalt nivå
Gode alene – enda bedre sammen?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Camilla Hall-Henriksen
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonshavet Software 2008

Understand Trust Find Read COMPLIANCE

Case Parntere http://research.dnv.com/LongRec Cases READ: Secure conversion from Doculive to system X regarding long-term trust Should we have general set of migration/conversions procedures or should we evaluate software every time? FIND: Test scalability volume/performance, quality of hits by evaluating ranking algorithms TRUST: Securing evidential value of medical records (timestamps?; includes all stages and information handling). Relationship between access & copy (hyperlink access control). Need for interoperability; laws/regulations. UNDERSTAND: Understand data in business register at each point in time COMPLIANCE: Secure compliance in Eons http://research.dnv.com/LongRec

Informasjonshavets Utfordringer

Visste du at… En amerikansk undersøkelse viser at 2 av 3 amerikanere føler at de ikke lenger mestrer informasjonsflommen. En interessant undersøkelse gjengitt i DN avslørte at 60% av norske ledere mener det finnes informasjon som pressen ville slått stort opp dersom de fikk tilgang til informasjonen – snakk om å leve farlig!

Fra EDB til IKT Den første digitale bølgen vokste seg stor på 1960-tallet og baserte seg på svært dyre maskiner. Den primære årsaken til å kjøpe dataanlegg var økt effektivitet ved at rutineoppgaver kunne utføres raskere og billigere. Den andre bølgen var data og integrasjonsbasert, og innebar at maskinene som hadde vokst nedover i pris og størrelse, nå ble forsøkt koblet sammen. Det handlet ikke lenger bare om effektivitet, men også om å oppnå IT-gevinster – riktig data ga muligheter for å gjøre bedre valg. Gevinstene lot imidlertid vente på seg, og ikke sjelden forsvant de ønskede gevinstene i store svarte hull i form av flerårige IT-prosjekter som kostet blod, svette og tårer. Nå opplever vi starten på den tredje store bølgen. Denne bølgen er talent-, kunnskaps- og innovasjonsbasert, og drives frem av virksomhetens behov for økt fleksibilitet og økt konkurransekraft, samt brukernes ønske om økt kommunikasjons- og informasjonstilgang. Utviklingen vil gjøre at programvare blir mer standardisert og det vil bli mer åpen kildekode – trenden er klar ingen vil fremover betale dyrt for å bruke programvaren, men for den faktiske bruk.

Hva skjer i kunnskapssamfunnet? Vi mener at vi snakker om tre ulike revolusjoner. Kompetanse- og talentrevolusjonen: Skal man lykkes i en tid kjennetegnet av høy usikkerhet, kortere produktsykluser, og økte krav til innovasjonsevne er den viktigste innsatsfaktoren kompetente, motiverte og endringsvillige medarbeidere. Kunnskaps- og informasjonsrevolusjonen: Den andre teknologirelaterte revolusjonen du trenger innsikt i, handler om endringene intelligent informasjons- og kunnskapsdeling muliggjøre og informasjonens økende betydning for din virksomhets konkurransekraft. Kreativitets- og innovasjonsrevolusjonen: Konkurransen blir global, marginene skvises og tidsvinduene åpnes og lukkes raskere enn billettlukene på Oslo S. Den tredje revolusjonen handler om den økende verdien av de gode ideer og innovasjonens økende betydning for din virksomhets konkurransekraft. Markedet byr på nye utfordringer relatert til helhetlig informasjonsstyring knyttet opp til både lovoppfyllelse og gjennomsiktighet i virksomheten. Løsningen vi har tro på for å møte omverden og markedet er information intelligence. Hvor målsettingen er en intelligent utnyttelse av informasjonsresursene innenfor kritiske forretningsområder. Løsningen for medarbeideren vil være å bli en og verdiskaper dvs.. Se boksen over.

Nytt risikobilde !

Ledernes frykt? Manglende lovoppfyllelse Forbannede eksmedarbeider, utro tjenere, sløvhet rundt informasjonshåndteringen, samt manglende fokus på nye lover og krav er tikkende bomber. Mange norske ledere er i fare for å havne i fengsel om ikke de får kontroll på disse tikkende bombene. Manglende gjennomsiktighetskontroll Vi lever i et åpent samfunn og informasjon flyter allerede på tvers av firmagrensene, og kan raskt havne i feil hender, eller mistolkes. Mange norske ledere risikerer å havne på avisenes forside om de ikke snart skaffer seg økt informasjonskontroll, men de negative konsekvensene dette har for børsverdi og virksomhetenes omdømme. Manglende informasjonsstyring Evnen til å håndtere informasjonens livssyklus er svært mangelfull de fleste steder. Det handler om å sikre virksomhetshukommelsen både for de ansatte, kundenes og partnernes behov og påse at informasjonen behandles i samsvar med interne regler. Mange norske ledere risikerer å havne i skammekroken fordi informasjonsstyringen i dag er for dårlig.

En overskrift å våkne til? Hydro sjefen kan ha brutt loven Hydro sjef Eivind Reiten kan ha brutt loven, fastslår en utredning fra advokatfirmaet BA-HR ifølge VG.no. Bakgrunnen er at han skal ha deltatt i forberedelsene av opsjonsløsningen. Advokatfirmaet mener ifølge avisen at det ikke er forenlig med inhabilitetsregelen at Reiten skal ha deltatt i forberedelsene til løsningen på Hydros opsjonsprogram. Hydro-aksjen straffes med et fall på 2,42 prosent til 211,75 kroner i mandagens ettermiddagshandel. I denne saken valgte styreformannen å gå pga saken. Ingen drømmesituasjon å våkne opp til kan man med trygghet si.

Visste du at… 2 ledere måtte gå Siemens måtte betale Forsvaret 19,5 millioner 2 ledere måtte gå Siemens måtte kvitte seg med SBS etter korrupsjonssak Siemens tok seg for godt betalt etter hvert som prisene på utstyret de solgte falt fortere enn forventet av Forsvaret SBS-ledelsen gjorde minst tre viktige valg. Ved hvert av valgene kunne de ha avsluttet saken, men SBS traff i stedet beslutninger som gjorde galt verre. Tabbe 1: Etter Enron og Worldcom-skandalene har et av de store temaene i det internasjonale næringslivet har vært bedre rutiner for å plukke opp varslinger fra egne ansatte. Men SBS begynte jakten på lekkasjen i stedet for å rydde opp i selve problemet, som om å finne lekkasjen ville løse problemet når den allerede var slått opp i VG. Tabbe 2: SBS sier opp Per Yngve Monsen, mannen som slo alarm, med en dårlig unnskyldning. Tabbe 3: SBS kunne enda ha reddet seg ved å inngå et forlik med Monsen og så Forsvaret. SBS lar i stedet saken gå til retten og det blir en fullblåst, offentlig skittentøyvask med full seier til Monsen. SBS får i tillegg mot seg fra dommeren at de har forsøkt å ødelegge bevis i saken.

Corporate Governance Information Governance Corporate Compliance Gilde Tine Hanekleivtunnelen Tsunamiulykken Risks Enron Hydro Siemens SAS Wallmart Corporate Transparancy

Lovverket stiller krav til informasjonsstyringen Krav relatert til (rekord management): Opprettelse Lagring Tilgang Endringshåndtering Distribuering Makulering Disse kravene må være godt forankret i arkivdanningsretningslinjene i virksomheten (record management).

En virksomhet må kunne Stole på bevisverdien relatert til informasjonsstyringen Dokumentere hvem gjorde hva når i forhold til relevant dokumentasjon Bevise troverdigheten til dokumentasjonen InterPares; Pålitelig dokumentasjon (rekord) er basert på dets integritet og identitet. En sunn rekord management policy vil være å sikre pålitelighet og derav bevisverdi av virksomhetens rekords.

Virksomhetene trenger i dag derfor Økt fokus på å sikre pålitelighet/bevisverdi av virksomhetens dokumentasjon i retningslinjer og oppfølging av overholdelsen av disse retningslinjene

Veien til god informasjonsstyring - styr unna de sju skjærene!

Manglende informasjonseierskap Informasjonseierskapet må være forankret hos toppledelsen Informasjonseierskap bør deles i tre hovedområder: Teknologieier Informasjonseier Applikasjons-/funksjonalitetseier (Forretnings-/fagansvarlig/prosesseier) Eierne må sikre virksomheten en god informasjonsstruktur/gode metadata

Manglende policyer og prosedyrer Overordnet informasjonspolicy En tydeliggjøring av ledelsens forventninger, den enkeltes ansvar og konsekvenser det vil ha dersom de ikke etterleves Gode retningslinjer vil kunne dokumentere orden i eget hus ifht etterforskere, rettsvesenet eller media Informasjonsfyrtårn: ivareta helhetsbehovet relatert til en rekord dvs er det flere deler av en digital rekord som må tas vare på, etc?

Manglende policyer og prosedyrer Innfør et informasjonsfyrtårn Tar rollen som premissgiver/rådgiver for all dokumentfaglig I prosjektsammenheng utarbeider informasjonsplaner og driver oppfølging Produserer rapporter og statistikker som bidrar til fokus, styring og kontroll Tar rollen som lederens forlengende arm og proaktiv pådriver Fronter endringer og fungerer som en endringsagent Aktivt styrer, kontrollerer dokument-/informasjonshåndteringen

Manglende opplæring og support Tydelig formidling av hvilken konsekvens mislighold vil ha for selskapet og den enkelte Sikre entydig forståelse av retningslinjer og policyer Sikre kvalitet på informasjonen som registreres og at det registreres riktig Regelmessig support og oppdatering til verktøy, metadata og policyer

Manglende verktøy Samhandling på tvers internt og eksternt Verktøy for å dele, analysere og presentere informasjon universelt Et standardisert dokumenthåndteringsverktøy, gruppevareløsninger, søkemotorer etc

Manglende automatikk Informasjon skal kun registreres en gang for deretter evt å gjenbrukes Det er bedre med god kvalitet på 3 felter enn dårlig på 10 – færrest mulig felter ved registrering Lovverket oversettes til ulike kontroller i datasystemene Standarder; CobiT, Coso kan vurderes (gir føringer for å kunne sikre at data forblir komplett, nøyaktig og lovlig) Automatisk overvåking, inkl rapportering av avvik Plukke ut relevante områder til revidering

Manglende endringsevne Knytte endringene til klare forretningsmål Tydelig formidling av konsekvensene dersom målene ikke nås for den enkelte og virksomheten Være åpne med både fiasko og suksess Ledelsen må gå i front GENERELT HVA SKAL GJØRES OG HVORFOR

Manglende endringsevne Som leder må man kunne svare på: Hva ønsker vi å oppnå ved å gjøre denne endringen? Hvordan skal vi få til denne endringen? Hvorfor skal de berørte godta endringen – hva er deres motivasjon?

Manglende livssyklusforståelse Krav fra lover, kontraktkrav og bestemmelser ifht til informasjonsforvaltningen/livssyklusen Sikre et godt samspill mellom juridisk, RM, IT og forretningssiden Sikre fullstendighet, nøyaktighet, integritet og pålitelighet Identifisere relevant informasjon

Kritiske faktorer for å sikre informasjonskvalitet (livssyklus) Tabeller

Fortsettelse…

Fortsettelse…

Fortsettelse…

Fortsettelse …

Visste du at… ”Of all the information that we gather and store, only up to 7% is used to take better decision” IBM Global Services i 2002 I 2006 påpeker norske politikere at selv om norske olje reserverer nå utgjør over 1000 Milliarder er det fortsatt slik at intellektuell kapital utgjør 4/5 deler av vår totaleøkonomi.

Virksomhetshukommelsen

Hvordan forvalte informasjonen (gullet)? Lovverket stiller krav til informasjonshåndteringen. Krav relatert til opprettelse og lagring, tilgang, endringshåndtering, distribuering og makulering. Slike beslutninger kan ikke tas på en ad-hoc basis, men må være godt forankret i arkivdanningsretningslinjer (rekord management). Virksomheter i dag trenger derfor i stor grad økt fokus på retningslinjer og oppfølging av overholdelsen av disse retningslinjene. Om virksomheten skal kunne stole på bevisverdien relatert til informasjonsforvaltning så er man avhengig av gode retningslinjer og praksis. I tilfelle en rettssak må en virksomhet kunne dokumentere hvem gjorde hva når i forhold til relevant dokumentasjon og er dokumentasjonen troverdig. I følge forskningsprosjektet InterPares er pålitelig rekords avhengig av å vurdere en rekords integritet og identitet. En sund rekord management policy vil være å sikre pålitelighet og derav bevisverdi av virksomhetens rekords.

Helhetlig informasjonsstyring

Takk for meg!