Digital tools in kindergarten Ny grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen Stord/Haugesund Liv Reidun Grimstvedt, Dekan Anne Aandahl, prosjektkoordinator Avdeling for lærarutdanning og kulturfag HSH © kse, mj, vva and nto@hsh.no
Lærerutdanningene på Stord Digital tools in kindergarten Lærerutdanningene på Stord Utdanning i 170 år . © kse, mj, vva and nto@hsh.no
”Storøen seminarium” 1838: ”Prestegjeldets Almue er oplyst, meget sædelig, i ret god Formuesforfatning, ikke befængt med herskede Laster og ikke forfalden til nogensomhelst religiøs eller politisk Ultraisme..”. I tillegg var Stord: ”..sundt, behagelig og tæt bebygget”
Høgskolens rolle ”Gjennom grunnutdanningstilbudet skal lærerutdanningsinstitusjonene forberede studenten på læreryrket, gjennom skolerettet forskning bidra til ny kunnskap om undervisning og læring og gjennom etter- og videreutdanning bidra til læreres kontinuerlige faglige og pedagogiske utvikling i yrket” (St.meld. nr.11)
”- mellom Bokn og Bjørnen…” Regionalt ansvar: …..skal medvirke til profesjonsrettet forskning, utviklingsarbeid, kompetanseutvikling og nyskapende virksomhet i regionen
Å være lærer i et livslangt perspektiv – vår felles utfordring St. meld. nr 11 ”Læreren - rollen og utdanningen” ”Kompetanse for kvalitet” Strategi for videreutdanning av lærere 2009-2012
Lærerkompetansen St.meld.nr. 11 Fag og grunnleggende ferdigheter Skolen i damfunnet Etikk Pedagogikk og fagdidaktikk Ledelse av læringsprosesser Samhandling og kommunikasjon Endring og utvikling
Bakgrunn for ny grunnskolelærerutdanning ved HSH Behandling i samarbeidsrådet for høgskole og skole- og barnehageeier Nord-R, FOS og vertskommunene Anbefaling fra regionen Klare fordeler av gode kandidater fra HSH praksissamarbeid Dekke regionens behov for lærere Søkte dispensasjon + møte med Tora Aasland ”1. juli-brevet” til KD
Hva er nytt fra 2009 Utdanner de første grunnskolelærerne Helhetlig lærerutdanning Spesialisering Barnetrinnsprofil (1-7) - bredde Ungdomstrinnsprofil (5-10) - fordypning Nytt 60 stp pedagogikk og elevkunnskap Trinninnretting på fag Nye praksisskoler
Mentor Obligatorisk rettleiing til nyutdanna haust - 2010 Mentor: ein erfaren kollega som fungerer som rettleiar for nyutdanna Del av skuleeigar sitt arbeidsgjevaransvar - forankra på leiarnivå HSH søkjer midlar til opplæringa
Krav til kvalitet i praksisopplæring Utvikla eit system for kvalitetssikring av praksisskular, praksislærarar og praksisopplæringa Innføra obligatorisk opplæring av praksislærarar - Obligatorisk kurs + studiepoengkurs Utvikla felles rammer for vurdering av praktiske læringsresultat - progresjon i evalueringsrapportering
Hva velger årets studenter? Glu+Pelu = 66 studenter Barnetrinn: 26 studenter (19+7) Ungdomstrinn: 40 studenter (19+21) Fagvalg Engelsk Norsk Samfunnsfag matematikk
Hva skjer videre? Rammeplanen blir forskrift Brev til KD 4. november Samarbeidsregioner UH-nett Vest UiS Endring i opplæringsloven Utvikling av grunnskolemaster
Målet: Styrket profesjonsinnretting Styrket praksisopplæring Styrket faglig kompetanse i undervisningsfagene Styrket forskningsbasert undervisning
Understreket Sammenheng teori – praksis Mellom fag Mellom fag og fagdidaktikk
Finsk lærerutdanning Øvingsskoler Understreker forskningens betydning: ”Ikke for at klasselæreren skal bli forsker, men for at han gjennom sin akademiske utdanning har beredskap att systematisk och reflekterande utforska och därigjennom utveckla sin egen praktikk” Hansèn mfl 2005 (St.meld.nr.11)
Forskningsbasert undervisning Fra oppdatert på forskningslitteratur Til bruk av egen forskning i undervisning Forankring i et forskningsaktivt miljø Bachelor- og masteroppgaver
5-årig lærerutdanning Master IKT i læring i alle fag Grunnskolelærermaster rettet mot trinn med ”sømløs” overgang etter 3 år 800 masterplasser før 2014
Hovedutfordring i regionen Rekruttering! Studenter Lærere
Takk for oppmerksomheten