Digital tools in kindergarten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Melding til Stortinget…
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Personalmøte GFU 26. september 2012
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Tidlig innsats for livslang læring
Landsorganisasjonen i Norge
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Høgskolen i Nord-Trøndelag Avdeling Levanger
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Mer praksis – bedre lærere?
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Overordnet strategi SV-fakultetet
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Digital tools in kindergarten Ny grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen Stord/Haugesund Liv Reidun Grimstvedt, Dekan Anne Aandahl, prosjektkoordinator Avdeling for lærarutdanning og kulturfag HSH © kse, mj, vva and nto@hsh.no

Lærerutdanningene på Stord Digital tools in kindergarten Lærerutdanningene på Stord Utdanning i 170 år . © kse, mj, vva and nto@hsh.no

”Storøen seminarium” 1838: ”Prestegjeldets Almue er oplyst, meget sædelig, i ret god Formuesforfatning, ikke befængt med herskede Laster og ikke forfalden til nogensomhelst religiøs eller politisk Ultraisme..”. I tillegg var Stord: ”..sundt, behagelig og tæt bebygget”

Høgskolens rolle ”Gjennom grunnutdanningstilbudet skal lærerutdanningsinstitusjonene forberede studenten på læreryrket, gjennom skolerettet forskning bidra til ny kunnskap om undervisning og læring og gjennom etter- og videreutdanning bidra til læreres kontinuerlige faglige og pedagogiske utvikling i yrket” (St.meld. nr.11)

”- mellom Bokn og Bjørnen…” Regionalt ansvar: …..skal medvirke til profesjonsrettet forskning, utviklingsarbeid, kompetanseutvikling og nyskapende virksomhet i regionen

Å være lærer i et livslangt perspektiv – vår felles utfordring St. meld. nr 11 ”Læreren - rollen og utdanningen” ”Kompetanse for kvalitet” Strategi for videreutdanning av lærere 2009-2012

Lærerkompetansen St.meld.nr. 11 Fag og grunnleggende ferdigheter Skolen i damfunnet Etikk Pedagogikk og fagdidaktikk Ledelse av læringsprosesser Samhandling og kommunikasjon Endring og utvikling

Bakgrunn for ny grunnskolelærerutdanning ved HSH Behandling i samarbeidsrådet for høgskole og skole- og barnehageeier Nord-R, FOS og vertskommunene Anbefaling fra regionen Klare fordeler av gode kandidater fra HSH praksissamarbeid Dekke regionens behov for lærere Søkte dispensasjon + møte med Tora Aasland ”1. juli-brevet” til KD

Hva er nytt fra 2009 Utdanner de første grunnskolelærerne Helhetlig lærerutdanning Spesialisering Barnetrinnsprofil (1-7) - bredde Ungdomstrinnsprofil (5-10) - fordypning Nytt 60 stp pedagogikk og elevkunnskap Trinninnretting på fag Nye praksisskoler

Mentor Obligatorisk rettleiing til nyutdanna haust - 2010 Mentor: ein erfaren kollega som fungerer som rettleiar for nyutdanna Del av skuleeigar sitt arbeidsgjevaransvar - forankra på leiarnivå HSH søkjer midlar til opplæringa

Krav til kvalitet i praksisopplæring Utvikla eit system for kvalitetssikring av praksisskular, praksislærarar og praksisopplæringa Innføra obligatorisk opplæring av praksislærarar - Obligatorisk kurs + studiepoengkurs Utvikla felles rammer for vurdering av praktiske læringsresultat - progresjon i evalueringsrapportering

Hva velger årets studenter? Glu+Pelu = 66 studenter Barnetrinn: 26 studenter (19+7) Ungdomstrinn: 40 studenter (19+21) Fagvalg Engelsk Norsk Samfunnsfag matematikk

Hva skjer videre? Rammeplanen blir forskrift Brev til KD 4. november Samarbeidsregioner UH-nett Vest UiS Endring i opplæringsloven Utvikling av grunnskolemaster

Målet: Styrket profesjonsinnretting Styrket praksisopplæring Styrket faglig kompetanse i undervisningsfagene Styrket forskningsbasert undervisning

Understreket Sammenheng teori – praksis Mellom fag Mellom fag og fagdidaktikk

Finsk lærerutdanning Øvingsskoler Understreker forskningens betydning: ”Ikke for at klasselæreren skal bli forsker, men for at han gjennom sin akademiske utdanning har beredskap att systematisk och reflekterande utforska och därigjennom utveckla sin egen praktikk” Hansèn mfl 2005 (St.meld.nr.11)

Forskningsbasert undervisning Fra oppdatert på forskningslitteratur Til bruk av egen forskning i undervisning Forankring i et forskningsaktivt miljø Bachelor- og masteroppgaver

5-årig lærerutdanning Master IKT i læring i alle fag Grunnskolelærermaster rettet mot trinn med ”sømløs” overgang etter 3 år 800 masterplasser før 2014

Hovedutfordring i regionen Rekruttering! Studenter Lærere

Takk for oppmerksomheten