Vanskelig stoff, enkel formidling Nina Kristiansen, forskning.no oktober 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Når språket kommer i veien Nina Kristiansen September 2012.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Med forskning på timeplanen
Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Skriftlig kommunikasjon Informasjonsstudentene på Rena 2001.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
- Bak enhver tekst er det arbeid
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
God kommunikasjon på nettet
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
”nye” forskning.no Nina Kristiansen, februar 2008.
Skriftlig kommunikasjon
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Grunnkurs i webpublisering
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Avisjournalistikk Mediekommunikasjon 1, kapittel 5.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Artikkel.
Hvilke plattformer bruker dere?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Vanskelig stoff, enkel formidling Nina Kristiansen, forskning.no oktober 2009

Nettavis om forskning Lansert 2002, initiert av Forskningsrådet Eies av 53 norske forsknings- og utdanningsinstitusjoner. Sentral redaksjon i Oslo, frilansere og samt medlemmenes bidrag.

Norsk og internasjonal forskning Alle fagfelt Nyheter, bakgrunnsstoff, meninger, blogg, multimedia. Redaktørplakaten og journalistiske prinsipper

Lesertall  unike besøk pr måned  unike brukere pr måned  Mange unge lesere Synlighet i andre media  siteringer i 2008  forskning.no som inspirasjon  Samarbeidsavtaler: Aftenposten, Nationen, NRK, videnskab.dk

Nyhetsavis – OG kunnskapsbank Sak om flått fra 2002, antall visninger i 2007.

Nyhet vs arkiv ”Ingrid Synnøve Torp er forskningsjournalist i Aftenpostens A-magasinet. For henne er forskning.no hovedkilden for oppdatering på forskningsfronten.” Bladet forskning 3.09 Dagbladet Magasinet: starter sin research på forskning.no Skriver ikke for arkivet

Mediene Mediene ønsker forskningsresultater av stor betydning, gjennombrudd, løsning på gåter, sensasjoner, forskning som angår alle. Mediene ønsker lett tilgjengelige, alltid intervjuklare forskere som snakker i korte setninger – også utenom eget fagfelt.

Forskerne Forskerne vil ha sin forskning presentert bredt og dypt.  (Helst på en helside i Aftenposten eller Sånn er livet / Verdt å vite).  (Med alle referanser.) Formidler på grunn av ønske om:  oppmerksomhet rundt en problemstilling  finansiering  ære og berømmelse  samfunnsplikt  å gi tilbake til brukerne

Informasjonsavdelingene folkeopplysningstanken: tilbake til samfunnet forskningen tilbake til brukerne ære og berømmelse, akademisk anerkjennelse forskningsstoff som et ledd i markedsføringskampanjer til myndigheter, finansieringskilder, andre institusjoner og kommersielle aktører.

Informasjonsmedarbeideren I skvisen Forskerens lille hjelper? Institusjonens forlengede arm? Eller på lag med leseren? Frihet og tid til å lage godt innhold Tekstkontroll

Leserne eller journalistene?? Takk for at dere skrev om Linda Munkvolds artikkel: Foreldre og lærere uenige om hvem som har atferdsvansker. Syns det ble en fin sak, som deretetr gikke videre til BT, og på TV2 førstkommende lørdag.  Grete Heegaard, Vest RBUP

Kunnskap om leserne Lesere vs målgrupper Ideal vs virkelighet Leserundersøkelser

Nyhetskriteriene En sak må fylle ett eller flere av nyhetskriteriene Nytt - uvanlig, avvik fra det forventede Aktuelt – tidsperiode Viktig - allmenn interesse, betydning for mange, ledere Konflikt – uenighet, krise, konkurranse, forhandlinger Nærhet (mennesker, personlig, geografi) Ida / Ardi Kuriøst

Hva gjør forskning.no? Leter etter den gode historien Serverer nyheter Samarbeider med forskeren (men legger oss ikke flat) Forenkler, men forflater ikke Har et leserperspektiv

Journalistikk innebærer en rekke valg: Idé/problemstilling Vinkel Sjanger Kilder/utsagn Bilder/ illustrasjoner Hva er viktig, og hva er riktig? Et dilemma: Ønsket om å gå i dybden kombinert med nødvendigheten av å gjøre stoffet tilgjengelig.

Skriveprosessen Idé Innsamling Organisere Skrive Redigere

Idé Hva vil jeg fortelle? Og hvorfor? Nyhetskriteriene Finn den gode historien Bestemme sjanger:  Nyhetssaker, nytt/ aktuelt  Reportasje/feature, for eksempel ”Direkte fra laben”  Portrett  Innsikt/bakgrunn  Kronikk, innlegg  Blogg

Innsamling Hva vet du sikkert? Hva må du vite mer om? Forsiktig! Hvor kan du få opplysningene? Kildevalg Forberedelse til intervju? Mulig vinkel? (tittel/ingress) Foto, illustrasjoner

Organisere Se gjennom notater igjen/høre opptak Hva er saken? Vinkling/utvelgelse/utdyping: Har jeg nok? Inngang/oppbygning Klar til å skrive?

Skrive Velge før og underveis. Start rett på. Toppen i artiklene er det som oftest blir redigert/endret på. Tittel: Si noe om innholdet, vekke interesse, et kort anslag, antydende, konstaterende, forbeholden, slående sitat, ordspill, bokstavrim.  Kort avstand mellom det geniale og det plumpe…

Skrive Ingress: Dette er nyheten, det viktigste først  Kort og oppsummerende  Et anslag som pirrer  Utvalgt sitat

Skrive Brødtekst: Omvendt pyramide, fallende viktighet, kan kuttes bakfra i nyhetssaker. Fisk: småfrekk kjeft i starten (anslag), fyldigere kropp og en snerten hale som avslutning. Lesbarhet på nettet.

Skrive Besvar: hva, hvor, når, hvem, hvorfor, hvordan, hva så da, konsekvens og relevans. Skriv for leserne Fortell en historie, velg få poenger Vær konkret, bruk eksempler tidlig i saken Bruk sitater (forskerens egne caser)

Skrive Aktivt språk/form Veksle mellom direkte og indirekte tale Språklige virkemidler - men ikke overdriv, kutt overflødige ord. Nyhetssaker skrives i en nøktern språkdrakt Unngå språklig smitte fra forskerens rapport Forklar vanskelige begrep Slutt i tide

Redigere Lese teksten høyt – eller inni deg. Tenk på 15-åringen, bestemora di, lunsjbordet.  Vil de bli nysgjerrige?  Vil de forstå det du har skrevet? Kill your darlings

Glem: Forbeholdene / begrensningene Presisering av beskjedne rolle Tabellene Alle tall over tre Alle navnereferanser Det teoretiske grunnlaget Samarbeidspartnerne Finansieringskildene Skrytet av egen institusjon

Tilfredstill alle! Faktaboks Mer informasjon nederst Opplenking til mer info Opplenking til fulltekstpublikasjon Kildereferanse

Praktisk oppgave Lag en tittel og ingress ut fra en av pressemeldingene dere får utdelt.

Go’mørning 3.09

Oblad.no – østlandets blad Overskrift:Bedre skinke Mellomtitler: Skinkerøntgen Bingoskinke Et skinkeliv