Evalueringsseminar HiN - Bodø Erfaring som foreleser + Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Øystein Larsen, Vegdirektoratet / Teknologiavdelingen
Bakgrunn/erfaring 4 timer om Vinterdrift i Faget Drift og vedlikehold 1. gang: ca 10 studenter i salen + overføring via internett til andre deler av landet (Alta, Østfold,…) 2. gang: reprise, full gjenbruk fra forrige år 3. gang: opptak på forhånd, leste inn kommentarer til PP-presentasjon Hvordan oppleves dette som foreleser
Erfaring 1. gang: studenter i salen + kameraoverføring og opptak Uvant situasjon både ha kontakt med salen og kamera passe på at man holder seg innenfor kameradekning opptak => må være korrekt, ikke si noe feil Bra kontakt med salen, men litt kunstig mot fjernseere Fikk noen spørsmål fra salen, og fra Østfold, men … ikke mange
Positive og negative sider Studenter i salen + kameraoverføring og opptak Ulemper: Studenter i salen og kamera vanskelig å kombinere => tar bort konsentrasjon fra innholdet blir lett bundet, mindre spontan (vanesak?) Fordeler: Når fram til mange, slipper å holde flere forelesning Fleksibelt og ressursbesparende for studentene
Erfaring 2. gang: reprise, full gjenbruk fra forrige år Lettvint løsning Faglig innhold OK, ikke behov for forandring hvert år Bør ikke gjentas for mange ganger, nødløsning Mistet muligheten for dialog Positiv tilbakemelding
Erfaring 3. gang: Opptak - innlesing av kommentarer til PP 4 forelesninger ble innlest i løpet av formiddagen samme dag som forelesningen ble lagt ut Fint teknisk system, enkelt å betjene Uvant situasjon, men.. mindre stressende enn ”direkte sending” konsentrasjon på en ting, få fram budskapet mulig å forandre og spille over dårlige opptak Krever litt annen forberedelse trolig bedre med nedskrevet manus enn stikkord muligheter til å forbedre og perfeksjonere foredrag
Positive og negative sider Opptak - Innlesing av kommentarer til PP Ulemper: Mister kontakten med studentene, mindre personlig Ingen dialog, umulig å se om budskapet blir forstått Vanskelig å utvikle innholdet uten tilbakemelding Fordeler: Fleksibelt, produseres på forhånd Ressursbesparende, slipper å reise langt Mulig å perfeksjonere forelesningen i større grad
Er dette en vei å gå? Ja! Fantastisk fleksibelt og ressursbesparende system men … systemet må testes ut og utnyttes bedre Har noen mer erfaringer ?? Det er potesial for pedagogiske forbedringer: bedre illustrasjoner, videoopptak/intervju/ … hvordan tilfredsstille behovet for spørsmål/diskusjon? diskusjonsgrupper? lokal veileder? mail for spørsmål til foreleser? best egnet for enkelte grupper/årsklasser/fag/kurs? Tekniske hjelpemidler stadig i utvikling, må tenke nytt. Stor honnør til Erling!
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold 4-årig etatsprosjekt i Statens vegvesen Oppstart i 2007 Hensikt: Heve fagkompetansen og status for drift og vedlikehold i Statens vegvesen og i bransjen forøvrig Etablere fremtidige systemer og rutiner for kompetanseutvikling Prosjektet gjennomføres i samarbeid med bransjen
Bakgrunn Fare for kompetansetap: - utskillingen av egenproduksjonen i aldersavgang de kommende årene - fokus over på konkurranse, jus og økonomi Bransjen må stimuleres til langsiktig FOU Utfordringer Stadig eldre vegnett med etterslep Missfornøyde trafikanter Økte krav fra samfunnet: - sikkerhet, framkommelighet/regularitet, miljøkrav
Fokusområder/arbeidspakker: 1.Synliggjøring 2.Opplæring 3.Spesialisering 4.Forskning og utvikling 5.Erfaringsoverføring
1 Synliggjøring Hensikt: synliggjøre og markedsføre drift og vedlikehold positivt Vi må vise fram fagfeltet, bredden, viktigheten, alle de spennende oppgavene Resultat: økt status og omdømme => bedre rekruttering
3 Spesialisering Hensikt: øke spisskompetanse og forskerkompetanse innen drift og vedlikehold Legge til rette for Flere prosjekt- og hovedoppgaver Flere PhD Bedre fasiliteter for felt- og laboratorieforsøk Resultat: flere spesialister innenfor drift og vedlikehold som kan utvikle fagområdene videre
4 Forskning og utvikling Hensikt: videreutvikle prioriterte fagområder Oppgaver: gjennomføre fremtidsrettet FOU Tenke langsiktig Utvikle og ta i bruk ny teknologi Etablere systemer for FOU i kontrakter Resultat: bedre kunnskaper og bedre metoder
5 Erfaringsoverføring Hensikt: unngå at erfaringskompetanse blir borte og utnytte erfaringer på tvers av bransjen Vi må samle, systematisere, lagre, gjøre tilgjengelig og sørge for at erfaringskompetanse overføres Resultat: bedre utnyttelse av eksisterende kompetanse => gjøre hverandre gode
2 Opplæring Hensikt: øke kompetansen hos alle som jobber med dv Oppgaver: utvikle opplegg og materiale, for eksempel: Drift og vedlikeholdsskole EVU-kurs for grunn- og etterutdanning Dv inn i Yrkesfagutdanning (fagbrev) Faglige kurs tilpasset behovet for ulike nivå Krav til kompetanse, sertifisering Ta i bruk nye moderne metoder for opplæring Resultat: mer kompetente fagfolk => bedre kvalitet
Oppsummering VET: Vegvesenet og bransjen har behov for kompetanse Vi har ressurser, vi har samarbeidspartnere og ildsjeler IT-utviklingen akselererer Nye generasjoner er oppflasket med PC og internett! TROR: Tida er moden for å prøve utradisjonelle metoder (i tillegg til tradisjonell opplæring)