Evalueringsseminar HiN - Bodø 01.06.2007 Erfaring som foreleser + Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Øystein Larsen, Vegdirektoratet / Teknologiavdelingen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vann på avveier – en bransjeutfordring
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Risløkka kompetansesenter
Trebåt for alle.
Vurdering for læring.
Pilotprosjektet så langt
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Hønefoss politistasjon
BRANSJEKONTAKT - VIDERE OPPLEGG FORSLAG TIL STRATEGI FOR BRANSJE- OG SEKTORUTVIKLING FELLES BRANSJEMØTE 2. APRIL 2008 BJØRN ERIK SELNES.
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Servicerådet i Fredrikstad kommune
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Den autentiske læringsdialogen
Muntlige presentasjoner
FIRST LEGO League i Molde ?
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Rekruttering og omdømme
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Øystein Larsen Vegdirektoratet, seksjon Vegteknologi
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Vi skal ha aksept for å være tjenesteyter, ikke administrasjon Frist: 1.oktober 2007 Plan: Vi ønsker å få aksept for dette i ledelsen Vi ønsker at SESAP.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Evalueringsseminar HiN Bodø Erfaringer fra sensor Geir Refsdal ”Drift og vedlikehold av veger og gater” sensurert: DVVG2005, DVVG2006 og DVVG2007.
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Valgfag på Kastellet skole
vil deltagerne lære blant annet:
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Helhetlige helsetjenester i Midtre-Namdal samkommune Tema for dagen; Hvordan bør og kan Midtre Namdal samkommune samhandle internt og med omverden for.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Fra gruppe til team MMT270 Så langt er det gitt en innføring i kreative næringer, opplevelsesnæringer og medier/formidling. Vi har også sett på hvilke.
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Norsk etatsprosjekt Øystein Larsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet i Norge.
Byggherreskolen Nett Spesielle utfordringer ved kurs på nett Jostein Myrbostad 1. juni 2007 Evalueringsseminar 1. juni 2007 om de nettbaserte vegkursene.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Hvem er vi og hva er oppdraget?
Emilios jobb som assistent
Utskrift av presentasjonen:

Evalueringsseminar HiN - Bodø Erfaring som foreleser + Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Øystein Larsen, Vegdirektoratet / Teknologiavdelingen

Bakgrunn/erfaring 4 timer om Vinterdrift i Faget Drift og vedlikehold 1. gang: ca 10 studenter i salen + overføring via internett til andre deler av landet (Alta, Østfold,…) 2. gang: reprise, full gjenbruk fra forrige år 3. gang: opptak på forhånd, leste inn kommentarer til PP-presentasjon Hvordan oppleves dette som foreleser

Erfaring 1. gang: studenter i salen + kameraoverføring og opptak Uvant situasjon både ha kontakt med salen og kamera passe på at man holder seg innenfor kameradekning opptak => må være korrekt, ikke si noe feil Bra kontakt med salen, men litt kunstig mot fjernseere Fikk noen spørsmål fra salen, og fra Østfold, men … ikke mange

Positive og negative sider Studenter i salen + kameraoverføring og opptak Ulemper: Studenter i salen og kamera vanskelig å kombinere => tar bort konsentrasjon fra innholdet blir lett bundet, mindre spontan (vanesak?) Fordeler: Når fram til mange, slipper å holde flere forelesning Fleksibelt og ressursbesparende for studentene

Erfaring 2. gang: reprise, full gjenbruk fra forrige år Lettvint løsning Faglig innhold OK, ikke behov for forandring hvert år Bør ikke gjentas for mange ganger, nødløsning Mistet muligheten for dialog Positiv tilbakemelding

Erfaring 3. gang: Opptak - innlesing av kommentarer til PP 4 forelesninger ble innlest i løpet av formiddagen samme dag som forelesningen ble lagt ut Fint teknisk system, enkelt å betjene Uvant situasjon, men.. mindre stressende enn ”direkte sending” konsentrasjon på en ting, få fram budskapet mulig å forandre og spille over dårlige opptak Krever litt annen forberedelse trolig bedre med nedskrevet manus enn stikkord muligheter til å forbedre og perfeksjonere foredrag

Positive og negative sider Opptak - Innlesing av kommentarer til PP Ulemper: Mister kontakten med studentene, mindre personlig Ingen dialog, umulig å se om budskapet blir forstått Vanskelig å utvikle innholdet uten tilbakemelding Fordeler: Fleksibelt, produseres på forhånd Ressursbesparende, slipper å reise langt Mulig å perfeksjonere forelesningen i større grad

Er dette en vei å gå? Ja! Fantastisk fleksibelt og ressursbesparende system men … systemet må testes ut og utnyttes bedre Har noen mer erfaringer ?? Det er potesial for pedagogiske forbedringer: bedre illustrasjoner, videoopptak/intervju/ … hvordan tilfredsstille behovet for spørsmål/diskusjon? diskusjonsgrupper? lokal veileder? mail for spørsmål til foreleser? best egnet for enkelte grupper/årsklasser/fag/kurs? Tekniske hjelpemidler stadig i utvikling, må tenke nytt. Stor honnør til Erling!

Kompetanseutvikling drift og vedlikehold 4-årig etatsprosjekt i Statens vegvesen Oppstart i 2007 Hensikt: Heve fagkompetansen og status for drift og vedlikehold i Statens vegvesen og i bransjen forøvrig Etablere fremtidige systemer og rutiner for kompetanseutvikling Prosjektet gjennomføres i samarbeid med bransjen

Bakgrunn Fare for kompetansetap: - utskillingen av egenproduksjonen i aldersavgang de kommende årene - fokus over på konkurranse, jus og økonomi Bransjen må stimuleres til langsiktig FOU Utfordringer Stadig eldre vegnett med etterslep Missfornøyde trafikanter Økte krav fra samfunnet: - sikkerhet, framkommelighet/regularitet, miljøkrav

Fokusområder/arbeidspakker: 1.Synliggjøring 2.Opplæring 3.Spesialisering 4.Forskning og utvikling 5.Erfaringsoverføring

1 Synliggjøring Hensikt: synliggjøre og markedsføre drift og vedlikehold positivt Vi må vise fram fagfeltet, bredden, viktigheten, alle de spennende oppgavene Resultat: økt status og omdømme => bedre rekruttering

3 Spesialisering Hensikt: øke spisskompetanse og forskerkompetanse innen drift og vedlikehold Legge til rette for Flere prosjekt- og hovedoppgaver Flere PhD Bedre fasiliteter for felt- og laboratorieforsøk Resultat: flere spesialister innenfor drift og vedlikehold som kan utvikle fagområdene videre

4 Forskning og utvikling Hensikt: videreutvikle prioriterte fagområder Oppgaver: gjennomføre fremtidsrettet FOU Tenke langsiktig Utvikle og ta i bruk ny teknologi Etablere systemer for FOU i kontrakter Resultat: bedre kunnskaper og bedre metoder

5 Erfaringsoverføring Hensikt: unngå at erfaringskompetanse blir borte og utnytte erfaringer på tvers av bransjen Vi må samle, systematisere, lagre, gjøre tilgjengelig og sørge for at erfaringskompetanse overføres Resultat: bedre utnyttelse av eksisterende kompetanse => gjøre hverandre gode

2 Opplæring Hensikt: øke kompetansen hos alle som jobber med dv Oppgaver: utvikle opplegg og materiale, for eksempel: Drift og vedlikeholdsskole EVU-kurs for grunn- og etterutdanning Dv inn i Yrkesfagutdanning (fagbrev) Faglige kurs tilpasset behovet for ulike nivå Krav til kompetanse, sertifisering Ta i bruk nye moderne metoder for opplæring Resultat: mer kompetente fagfolk => bedre kvalitet

Oppsummering VET: Vegvesenet og bransjen har behov for kompetanse Vi har ressurser, vi har samarbeidspartnere og ildsjeler IT-utviklingen akselererer Nye generasjoner er oppflasket med PC og internett! TROR: Tida er moden for å prøve utradisjonelle metoder (i tillegg til tradisjonell opplæring)