VURDERINGSKVALITET Kjell Lars Berge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
FYR Ny GIV
Literacy (skriftkultur/skriftkyndighet) som bakgrunn for Normprosjektet (og L06) Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Om KAL-prosjektet SFL-møte Oslo
Vurdering for læring på Linderud skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Forskjeller på tale og skrift
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Vurderingsarbeidet: viktige momenter
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Nasjonale prøver.
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Forståelsen av skriving i ny norsk læreplan og skriveprøver
Signatur 3.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Ny skriveopplæring og nye nasjonale skriveprøver I Norge: den vitenskapelige bakgrunnen Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
skriftlig eksamen i norsk
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Marte Blikstad-Balas FRA SJANGERFORMALISME TIL SJANGERANARKI?
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Samfunnsfag.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

VURDERINGSKVALITET Kjell Lars Berge

Vurderingskvalitet Oppgavekultur Vurderingskultur

Oppgavekultur 1 Oppgavekultur som forutsetning for at lærere er enig om hva skal vurderes: begrepsvaliditet

Oppgavekultur 2 Grunnlaget for oppgavelaging: Skrivehjulet Vurderingsområder Forventningsnormer Læreplan Rammeverk for grunnleggende ferdigheter

Oppgavekultur 3 Oppskrift for oppgavelaging Velg fag, emne og læreplanforankring Velg skrivehandling og skriveformål Velg tidspunkt og omfang for skriveaktiviteten Velg forberedelse for skriveaktiviteten Velg oppfølging av skriveaktiviteten

Oppgavekultur 4 Behovet for å forankre oppgavene enda tydeligere i læreplanen og fagene: skrivingen skal være relevant for læring i fagene Legg til rette for at lærerne på trinnet samarbeider om å lage skriveoppgaver Skriveoppgavene bør planlegges langsiktig som innslag i årshjul eller liknende

Oppgavekultur 5 Vær forsiktig med å bruke læremidler og særlig læremidler i norsk når trinnet lager oppgaver

Vurderingskultur 1 Premiss for all skrivevurdering: Vurderingene av elevenes tekster må være troverdige Det man ønsker å vurdere i teksten (begrepsvaliditeten), er det som skal vurderes (innholdsvaliditeten)

Vurderingskultur 2 Premiss for all skrivevurdering forts: Lærere må være rimelig enige i sine vurderinger av elevenes tekster: de må utgjøre et tolkningsfellesskap Vurderingene av elevenes tekster skal hjelpe elevene til å bli bedre til å skrive

Reliabilitet i skriving – en klassisk utfordring Kilde Korrelasjon Tekstkategori Sensorer Westman 1974 .27 Yrkesskribenter Diderich, French, Carlton .31 Elevtekster Personer med variert bakgrunn Berge 1996 .56 Eksamen vg.skole Utvalgt gruppe lærere Larsson 1984, Eneskär 1990 .62 Klassetrinn 4-11 Lærere KAL 2005 .69 10.trinn IEA 1988 .87 Mønstertekster Skolerte bedømmere Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Reliabilitet i skriving: skriveprøvene 2005 Korrelasjon Delferdighet med lavest korrelasjon Delferdighet med høyest korrelasjon 4. trinn .31 (fagtekst) .45 (fortelling) Grafisk utforming (begge oppgaver) Komposisjon (fagtekst) Innhold (fortelling) 7. trinn .49 (fagtekst) .54 (fortelling) Innhold (fagtekst) Tegnsetting (fortelling) Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Vurderingskultur 3 Lærerne på trinnet bør samarbeide om vurderingene av elevenes tekster Vurderingene elevenes tekster bør alltid drøftes og diskuteres åpent og uten fordommer Elevene bør gjøres kjent med kriteriene de vurderes etter: De bør inkluderes i tolkningsfellesskapet

Vurderingskultur 4 Vurderingsskjema for etablering av tolkningsfellesskap Ferdighetsnivå Kvalitetsplassering Lærer Lenes vurderinger Lærer Annes vurderinger Lærer Oles vurderinger 5-6 Tore, Tom Trine, Tore Tore 3-4 Trine, Jenny Tom, Jenny Trine, Tom 1-2 Jenny Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)