Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
Fra prøving og feiling til
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Ressurslærersamling 2 Tema 1 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
for norsklærere på ungdomstrinnet
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
Ressurslærersamling 2 Tema 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Veiledet lesing Mørkved skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Skriving som kommunikasjon
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Hva er en artikkel?.
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Læringsfremmende respons
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
Framtida nå – les og forstå!
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Underveisvurdering for å fremme elevenes skrivekompetanse
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving i alle fag Opplæringskonferansen i Bodø 26. og 27. januar 2016.
Skriving i alle fag Opplæringskonferansen i Bodø 26. og 27. januar 2016.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Studieteknikk Bison.
Photodisc/Rayman/Getty Images
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Skriveopplæring for MK
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver

Les om skrivestrategier i praksisdokumentet Les og noter ned nøkkelord/setninger i hver boks på lesearket mens du leser Del med gruppa di det du har notert ned på lesearket ditt

Hva er skrivestrategier? Prosedyrer og teknikker som den skrivende kan bruke for å gjennomføre en skriveoppgave (Hertzberg 2006) Noen skrivestrategier kan observeres, mens andre er mentale prosesser som umulig kan observeres, - og som skriveren selv heller ikke nødvendigvis trenger å være klar over Observerbare skrivestrategier handler om strategier i forhold til planlegging av skrivinga, hvordan man får teksten ned på papiret og hvordan man reviderer og sluttfører teksten Skrivestrategier er noe som må læres og brukes over tid slik de blir en naturlig del av elevenes læringsprosess Vi vet i dag en del om hvordan folk ter seg når de skriver. Skriveprosessen blir gjerne innledet med en planleggingsfase eller idefase Ikke alle arbeider likt. Vi har ”kaosskrivere” og planleggere Gode skrivere er i stand til å forestille seg mottakerens reaksjoner og justerer teksten sin etter det En god tekste blir sjeldent skrevet rett ned, gode skrivere har et stort repertoar av bearbeidingsstrategier Skrivesperre er normalt og de fleste opplever det periodisk i enhver skriveprosess Skriveproblemer handler ofte om manglende skrivestrategier og lite kunnskap om skriveprosessen ”Alle utenom jeg skriver teksten sin rett ned.” ”Bare jeg får skrivesperre…” ”Jeg kan ikke skrive.” Skrivestrategier handler også om de valgene skriveren tar ved utforming av selve teksten. Hvordan skal vi skrive innledning, hvordan skal vi avslutte? Skal vi beskrive, fortelle, forklare eller argumentere Altså skrivestrategier er: Kunnskap om teksten – sjangerkunnskap. Teksten er en modell på det eleven skal strekke seg etter Kunnskap om skriveprosessen

Hva sier forskning? Undervisning i skrivestrategier er det mest effektfulle vi kan gjøre for å utvikle elevenes skrivekompetanse (Writing Next, Graham og Perin) Deretter følger: Skrive sammendrag av tekst Samskriving: Elever jobber sammen i de ulike skrivefasene (planlegge teksten, skrive førsteutkast, omskrive, sluttføre) At formålet med skrivinga er tydelig for elevene Dette er hva forskning sier har effekt i skriveopplæringa. Mye av undervisningen i norsk skole er preget av vane og tradisjon, og ikke av den undervisningen forskning sier virker!

Skrivestrategier i skriveprosessen Førskrivingsfase Komme i gang Revisjonsfase Sluttføringsfase Hva er hensiktsmessige strategier før skrivinga tar til? Hva er hensiktsmessige strategier for å komme i gang med skrivinga? Hva er hensiktsmessige strategier for å revidere utkast? Hva er hensiktsmessige strategier for å ferdigstille teksten? Dette er de fire fasene som må være en del av enhver skriveprosess. Elevene må arbeide seg gjennom disse fasene, der læreren er tett på i alle fire fasene.

Etablere formål Hvorfor skriver eleven denne teksten? Hva skal den brukes til? Hvem skal lese den? Hvordan skal den vurderes? Det å bevisstgjøre elevene på skrivetrekanten er å gi dem strategier for å forestille seg teksten.

Skriveprosessen FØRSKRIVEFASE: Klargjøring av formål Bakgrunnskunnskap Emnehjelp Å arbeide med ord/ begrepsforståelse Modellering Skriverammer/skrivestrategier Å KOMME I GANG: Produsere tekst REVISJONSFASEN: Respons og revisjon SLUTTFØRING Ferdigstille «Språkvask» Publisere/ dele teksten

Film: Skrivestrategier Filmen viser en helhetlig skriveprosess der elevene tar i bruk ulike skrivestrategier ved skriving av fagtekst i samfunnsfag. Snakk med sidemannen: Hvilke strategier tak elevene i bruk i denne filmen? Er dette hensiktsmessige verktøy du kan ta i bruk i din skriveundervisning? Filmen viser elever på ungdomstrinnet, men alle er overførbare til barnetrinnet.

Skrivestrategier vi ser i filmen