NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Advertisements

NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Maria Wirkola Plansjef
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Litt om Statens vegvesen
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
TARIFFKONFERANSE ABELIA Tariffoppgjøret 2009 NTLs tariffpolitiske uttalelse.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Utfordringer i trafikksikkerhets- arbeidet generelt, og i forhold til barn og ungdom spesielt Direktør Kari Sandberg, Trygg Trafikk Fylkessekretær Ivar.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Handlingsprogram
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp

Situasjonen på vegnettet i dag - vedlikehold Forfallet har fortsatt å øke i inneværende NTP-periode Forfall på dagens riksvegnett: 15 mrd kr Herav på stamvegnettet: 5 mrd

Vedlikehold av stamvegnettet Foreslått ramme 1,1 mrd pr år Skal hindre økt forfall for –Vegdekker og drenering –Bruer og kaier –Vegutstyr og miljøtiltak –Tunneler

Situasjonen på vegnettet i dag - Drift Vegnettet driftes gjennom funksjonskontrakter Kontinuerlig arbeid for å forbedre kontraktsformen for å oppnå bedre resultater Krav til kvalitetssystem

Drift av stamvegnettet Foreslått ramme 1,8 mrd pr år Samfunnsøkonomisk lønnsom standard Framkommelighet og T/S har høyeste prioritet Nødvendig økning i rammen for å dekke –Trafikkvekst –Lengre vegnett –Flere tunneler –Mer vegbelysning/flere tekniske installasjoner

Trafikksikkerhet Antall drepte er mer enn halvert siden 1970 Trafikken en mer enn tredoblet siden 1970 Risikoen er redusert med 85 % Målrettet trafikksikkerhetsarbeid nytter Transportetatene styrer mot nullvisjonen

TS strategien Hovedtrekk i TS strategien er: - satsing på uhellstyper med høy alvorlighetsgrad (møte-, utforkjøring-, og fotgjengerulykker utgjør 86 %) - trafikantrettet virksomhet rettes mot høyrisikogruppene (unge og eldre trafikanter, trafikanter med annen kulturell bakgrunn, MC førere) - politiets og Statens vegvesens kontrollinnsats må styrkes - ny teknologi (ITS) må tas i bruk

NTP - Hovedpunkter Behandler stamveger Stor økning i T/S - innsatsen Videreføring av dagens driftsstandard Økt satsing på vedlikehold Forbedret ferjetilbud

Forvaltningsreformen Statens ansvar begrenses til stamveger Dagens stamvegnett km – kan bli økt til km Øvrige riksveger i dag km – kan bli redusert til km Dagens fylkesvegnett km Nytt regionalt vegnett km