Nytt finansieringssystem for instituttsektoren Spesiealrådgiver Johs. Kolltveit, Norges forskningsråd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Finansiering av medisinsk og helsefaglig forskning
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Eierskap og styring i høyere utdanning
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Fridadata til finansieringssystemet
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om den nye basisfinansieringsordningen for instituttsektoren Spesialrådgiver Johs. Kolltveit, Norges forskningsråd, leder for NTL avd
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Forskningsrådet og nasjonale prioriteringer
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Mandat og rammeverk for evalueringen
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Utskrift av presentasjonen:

Nytt finansieringssystem for instituttsektoren Spesiealrådgiver Johs. Kolltveit, Norges forskningsråd

Nytt finansieringssystem og tildelingsregime  Mars 2005: St. melding nr 20 ( ) varsler ny finansieringsordning  Juni 2005: Tilslutning fra Stortinget  Oktober 2006: Forskningsrådets forslag til nytt finansieringssystem  Oktober 2007: St.prp nr 1.( ) Regjeringens opplegg til nytt finansieringssystem. Avviker fra Forskningsrådets forslag på to sentrale punkter  November 2007: Forskningsrådet henvender seg til Kirke, utdannings- og forskningskomiteen og peker på uheldige konsekvenser av regjeringens opplegg. Forslag fra opposisjonen om å be regjeringen komme tilbake med egen sak om finansieringssystemet  Desember 2007: Forskningsministeren lover Stortinget å ”kvalitetssikre” de enkelte elementene i det nye finansieringssystemet.  2008: Embetsgruppe ledet av KD arbeider videre med kvalitetssikringen. Endelig resultat presenteres i St.prp. nr. 1 ( )

Forskningsmeldingen 2005 ”Det er et overordnet mål å sikre en fortsatt sterk instituttsektor som kan tilby næringsliv og offentlig sektor relevant kompetanse og forskningstjenester på høyt internasjonalt nivå.” ” Etter Regjeringens oppfatning bør finansieringssystemet og tildelingsregimet for basisbevilgninger til instituttene endres” ” Tildelingen av grunnbevilgning bør være resultatbasert, og foretas ut fra indikatorer for kvalitet og relevans”. ” Forskningsrådets strategiske rolle og ansvar overfor instituttsektoren skal tydeliggjøres og styrkes.”

Hovedprinsipper for nytt finansieringssystem (jfr. St.prp. nr. 1 for )  Instituttenes hovedformål er å være gode leverandører av anvendt forskning til næringsliv, forvaltning og samfunnet for øvrig  Basisbevilgningens hovedformål skal fortsatt være langsiktig kompetanseoppbygging  Det nye systemet skal fordele deler av basisbevilgninger slik at den gir incentiver til økt:  Kvalitet  Internasjonalisering  Samarbeid med UoH  Relevans (for næringsliv og forvaltning)  Omfordeling mellom instituttene skal ikke være et mål i seg selv, men et middel for å stimulere til ovennevnte.

Regjeringens forslag til nytt finansieringssystem  Et rendyrket grunnfinansierings system, uten innebygde strategiske finansieringsordninger  Grunnbevilgningen skal fordeles etter resultater og disponeres fritt av instituttene  Inntil 40 % av dagens basisbevilgninger holdes utenfor den nye ordningen. Departementene skal kunne benytte disse til langsiktig kunnskaps- oppbygging ved instituttene på områder av spesiell interesse for sektoren.  Midler fra Forskningsrådet skal inngå i utregningene av instituttenes oppdragsandel.  Instituttene inndeles i 4 ulike arenaer

Regjeringens forslag kan føre til  En fragmentert instituttpolitikk (inntil 40 % styres av departementene)  En uklar rolle for instituttsektoren fordi incentivene kan føre til fremme av en mer universitetslik utvikling  Bidrar ikke til å skape mer likeverdige konkurranseforhold i instituttsektoren, kan tvert om føre til ytterligere konkurransevridning  Forskningsrådets muligheter til å utøve en helhetlig og strategisk instituttpolitikk kan bli redusert

Fordelingsarenaer  Inndeling i 4 fordelingsarenaer skal sikre mer likeverdig konkurranse mellom instituttene.  Fra styring mot enkeltinstitutter til styring mot fire arenaer.  Regjeringen foreslår at instituttene deles inn i fire arenaer (fin.ansvar i parentes): 1.Teknisk-industrielle institutter (NHD) 2.Miljøinstitutter inkl. TØI (MD) 3.Samfunnsvitsk. og regionale institutter inkl. CMI (KD) 4.Primærnæringsinstitutter (LMD og FKD)

Grunnfinansieringsmodellen Grunnbevilgningen skal fordeles etter resultater: Indikatorer Vekter 1) Vitenskapelig publisering 0,30 2) Samarbeid med UoH (avlagte dr. grader og bistillinger) 0,10 3) Internasjonale inntekter 0,15 4) Inntekter fra NFR 0,10 5) Nasjonale oppdragsinntekter (nytt) 0,35 Samtlige indikatorer vektes med konkuranseutsatte inntekter (3,4 og 5) som andel av instituttets totale FoU-inntekter.

Vitenskapelig publisering  Felles opplegg (definisjoner, nivåinndeling m.m) for UoH-sektoren, instituttsektoren og helsefortakene  Felles nasjonal database for registrering av vitenskapelig publikasjoner i de tre sektorene (i dag er det 4 ulike system)  KD har nedsatt et eget utvalg for å vurdere muligheten for felles data base  Vekting av publikasjoner kan (om ønskelig) være ulik i de tre budsjettmodellene  Prosedyre for nominering til nivå II

Vekting av vitenskapelige publikasjoner i UoH- sektorens finansieringssystem Nivå 1 Nivå 2 Vitenskapelig artikkel i tidsskrift etc. (ISSN) 1 3 Vitenskapelig art.i artikkelsamling (ikke ISSN) 0,7 1 Vitenskapelig bok 5 8

Omfanget av ordningen (1)  Institutter som ikke passer inn i ordningen utelates eller innlemmes senere (FFI, Folkehelsa, IFF, SIFO, SIRUS, SSB, STAMI, HI og NIFES)  Evt. innlemmelse av nye institutter bør bygge på en helhetsvurdering, av dept. og NFR  Det bør følge midler med innlemmelse av nye institutter  Kriterier og retningslinjer for ordningen fastsettes av KD i samråd med øvrige dept.

Omfanget av ordningen (2)  Arena for teknisk- industrielle institutt: Alle nåværende institutt ekskl. FFI.  Arena for samfunnsvitenskapelige og regionale institutter: Alle regionale, AFI, Fafo, FNI, ISF, NOVA, NIFU STEP, NUPI, Sintef Tekologi og Samfunn, CMI, PRIO og SNF.  Arena for primærnæringsinstitutter: NOFIMA, Sintef Fiskeri og Havbruk, NILF, Bioforsk, VI, Institutt for skog og landskap og Bygdeforskning.  Arena for miljøinstitutter: Alle miljøinstitutter + TØI.

Strategiske midler og inntektsstruktur  Departementene kan holde tilbake inntil 40 pst. av dagens basisbevilgninger for å ivareta bestemte strategiske behov og interesser  Andel tilbakeholdte midler kan variere mellom de ulike arenaene  Evt. tilbakeholdte midler skal fortsatt forbeholdes instituttene og deres langsiktige kompetanse- oppbygging.  Forvaltningsoppgaver og nasjonale oppgaver skal uansett holdes utenom systemet.

Omfang og håndtering av strategiske midler Midler til strategiske satsinger skal som hovedregel kanaliseres gjennom Forskningsrådet Tre alternative måter å konkurranseutsette midlene på:  Åpen utlysning med faglige føringer og tematiske prioriteringer innenfor hver av de fire fordelingsarenaene.  Begrenset utlysning til nærmere angitt gruppe institutter innenfor hver arena.  Utvidet utlysning på tvers av instituttgrupper/ arenaer.

Overgang mellom to finansieringsssystem  Fastsettelse av nivå (%-andel) for strategiske midler innebærer samtidig fastsettelse av nivå for resultatbasert grunnbevilgning (60,70 eller 90% av dagens basisnivå.  Ny ordning for strategiske satsinger finansieres ved lik %-vis reduksjon av basisbevilgningsrammen for alle institutter innenfor hver arena  Forpliktelser iht. inngåtte SIP-avtaler må ”nulles ut” før ny ordning med strategiske midler kan etableres

Overgang mellom to finansieringssystem

Retningslinjer for ordningen  Erstatte nåværende ’Retningslinjer for statlig finansiering av forskningsinstitutter’.  Fastsette kriterier for hvilke institutter som kan inngå.  Definere sentrale prinsipper og begreper i f t finansieringsordningen.  Klargjøre roller og ansvar, bl.a. Forskningsrådets strategiske ansvar  Basisbevilgningsutvalg

Grad av omfordeling + evaluering  Hvor stor andel av grunnbevilgningen skal fordeles etter resultatkriterier hvert år?  Forutsatt fase 1):mindre del første året.  Forutsatt fase 1): evalueres etter 3 år.  Vurderes: ta stilling hvert år, eller gjelde for treårsperioden?  Vurderes: ulik grad av omfordeling på ulike arenaer?  2009 vil bli et innføringsår der utgangsnivå og spilleregler defineres, mens omfordelingseffekter først gjøres gjeldende f.o.m

Forskningsrådets strategiske rolle  Instituttene skal levere forskning av høy kvalitet på områder som er relevante  Instituttene skal inngå som en effektiv og hensiktsmessig del av det norske FoU-systemet  Bidra til internasjonalisering av norsk forskning  Gi departementene instituttpolitiske råd, herunder hvilke institutter som skal omfattes av nytt system  Foreslå omfang og innretning av årlige basisbevilgninger og fordele bevilgningene iht. vedtatte retningslinjer og føringer  Administrere og forvalte den resultatbaserte grunnbevilgningen og ”overvåke” utviklingen i sektoren

Forskningsrådets forvaltning av ordningen  Basisbevilgningsutvalg, ett for hver arena eller færre, for eksempel ett for samfunnsvitenskapelige institutter og ett for næringsrettede institutter  Oppgaver: - forvalte og overvåke ordningen (indikatorene) - bevilgningsvedtak og anbefalinger - rådgi om nye institutter i ordningen  Sammensetning; relevante aktører innen det brede sektoransvaret, relevante FoU-miljøer i andre nordiske land samt finansierende departement