Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Transaksjonskostnader
Advertisements

Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
1 Regulatørene kommer? direktør Willy Jensen PT-forum, 16. juni 2009 i Lillesand.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
25. april 2006 •1•1 Privatisering og liberalisering set ud fra en konkurrence-økonomisk synsvinkel Nils-Henrik M. von der Fehr Universitetet i Oslo Dansk.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Innovative offentlige anskaffelser
Kryss-subsidiering og andre feller
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Konkurranselovens materielle anvendelsesområde
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgavegjennomgang EØS v/13
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Konkurranse og samarbeid
NOU 2011:4 – virkninger for forbrukerne
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Forelesning Konkurranserett
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Markedsføringsloven ● 16.juni 1972 ● Spilleregler for næringsdrivende.
Kurs i forvaltningsrett
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Om reguleringer Randbemerkninger til
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Wenche Teigland,
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg

Ny konkurranselov Konkurranseloven dels harmonisert med EU/EØS Uttrykk for en strengere og mer ambisiøs konkurransepolitikk Ved anvendelse av loven: særlig hensyn til forbrukere Mer omfattende forbudsbestemmelser Mindre omfattende etterspørselstiltak

Formålsbestemmelsen Lovens formål er å fremme konkurranse for derigjennom å bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser Ved anvendelse av denne lov skal det tas særlig hensyn til forbrukernes interesser

Konkurransebegrensende avtaler § 10 første ledd: ”Enhver” konkurranse- begrensende avtale Tredje ledd: Unntak for avtaler som - bedrer produksjonen, eller - fremmer teknisk el. økonomisk utvikling gitt at forbrukerne får en rimelig andel av de fordeler som er oppnådd  Ingen endring med ny formålsbestemmelse

Misbruk av markedsmakt § 11: Ett eller flere foretaks utilbørlige utnyttelse av dominerende stilling er forbudt Ingen unntaksbestemmelse ”Effektivitetsforsvar” kan fremmes Om noe trekker den nye bestemmelsen i retning av en mer restriktiv politikk (flere forhold rammes av bestemmelsen)

Foretakssammenslutninger § 16: Skal gripe inn mot en foretaks- sammenslutning som - fører til eller forsterker en vesentlig begrensning av konkurransen - i strid med lovens formål Lovens formål er blitt endret: - effektiv ressursbruk, men - særlig hensyn til forbrukernes interesser  Ny formålsbestemmelse vil ha betydning

Velferdsstandarder Pris Kvantum Tilbud Etterspørsel PkPk QkQk KO PO TV = KO + PO

Trade-off-problemet Kvantum Pris PkPk QkQk Reduserte kostnader Økt pris AB  KO = A + B D C  PO = A – C + D  TV = D – B – C

Noen observasjoner Under total velferdsstandard regnes det meste av tapt konsumentoverskudd ikke som et velferdstap (bare en omfordeling) Tapet i konsumentoverskudd er mye større enn dødvektstapet Ny formålsparagraf kan derfor ha betydelig virkning

DnB NOR Partenes anslag Redusert konsumentoverskudd: 1,49 mrd (maksimum) Økt produsentoverskudd: 2,92 mrd (minimum)  SO = 2,92 mrd – 1,49 mrd = 1,43 mrd Vekting av konsumentoverskuddet DnB NOR-fusjonen skal forbys hvis vi gir konsumentoverskuddet en vekt Vk ≥ 0,66

All vekt på forbrukere? Også eiere er forbrukere, er skillet mellom PO og KO kunstig? Økt PO brukes til investeringer som kommer forbrukerne til gode på lang sikt? Hva hvis noen forbrukere vinner, mens andre taper? Hva hvis tapet for forbrukere er marginalt, mens gevinsten for produsentene er formidabelt?

§ 4-1 overført til mlo Prismerkingsbestemmelsene håndheves nå av Forbrukerombudet (mlo § 3 a) Samme instans kontroll med prismerking og villedende prising § 23 i ny krrl - tilsynet kan gi pålegg om prismerking - Kongen kan gi forskrift om det samme Nødvendig for å fremme konkurransen Særlig der etterspørrerne ikke er forbrukere

Prisundersøkelser Krrl § 9 c: Øke markedenes gjennomsiktighet AAD: Redusert behov for offentlige prisundersøkelser Blitt lettere for forbrukerne å sammenligne priser - nettsteder - medienes prissammenligninger Bedre ivaretas av FO/FR?

Når er prisundersøkelser aktuelt? Formål: å fremme konkurransen (ikke forbrukervern som sådan) Nye markeder Markeder med dårlig prisbevissthet ”Stille markeder”

Dagligvarehandel Tilsynet har tidligere gjennomført prisundersøkelser Sterk prisbevissthet Sterk konkurranse Etablering av Lidl Høye matvarepriser i Norge skyldes reguleringer i landbruket Fokus på å skape effektiv konkurranse i melkemarkedene

Finansmarkedene Konkurransen er mangelfull Kundene er passive og lojale Ikke mer informasjon, men tilrettelagt og forståelig informasjon Produseres mye informasjon allerede, hva kan det offentlige bidra med? Fokus for oss er kontroll med misbruk av markedsmakt og ev. inngrep mot ytterligere økning i markedskonsentrasjonen

Avslutning Ny lov retter fokus mot tiltak på tilbudssiden Her vil vi legge økt vekt på forbrukernes interesser Fremdeles et ansvar for tiltak for å effektivisere etterspørselssiden Vi vil gjerne samarbeide med forbrukermyndighetene om aktuelle tiltak. Forbrukermyndighetene må være aktive!