Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Effektiv prosjektplanlegging
Fra prøving og feiling til
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Gjennomføring av prosjekter
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Oppfølging! Å lykkes med prosjekter handler om fokus på tre forhold..
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
GROW modellen.
Planmessig webutviklings-prosess •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu – •basert på en mer omfattende modell av Kjetil.
Målsetting i prosjekter
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Prosjektledelse Per Ø Halmrast Studieprogramansvarlig Økled
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
PPO [PPL, PAP, PPV].
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Prosjektrettet Systemarbeid
Jakten på kvaliteten.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Oppfølging og kvalitetssikring
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Definere og velge hovedmål og delmål
Mål i prosjekter.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Prosjektavslutning og sluttrapport
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Lokal arbeidstidsavtale
Veiledning prosjektroller
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Veiledning kvalitetssikring
Prosjektledelse Napha konferanse, Gardemoen 11. nov 2011 Kari Hauff
ROS-analyse.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Prosjektprosessen ved ISM. Markedskontakt Følge med muligheter for finansiering og være oppdatert på finansieringskilder og deres krav. Lokal prosjektstøtte.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Faglig prosjektnettverksamling for kommuner i Øst Finnmark.
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Plan for forretningsprosjekt
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal: Sikre at prosjektet er i samsvar med bedriftens overordnede mål og strategiske retning. Skape felles forståelse av oppgaven Gi et bilde av hva prosjektet skal resultere i, slik at man har noe å planlegge ut fra, og noe å holde resultater opp mot. Skape et motiverende samlingsmerke Gi underlag for å informere omgivelsene. Alltid en fordel med målbare mål!

Hovedmål og delmål Effektmål Resultat- mål Delmål 1 Delmål 2 Delmål 1 Utgangspunkt for prosjektet Hoved mål Resultat- mål For å oppnå ønsket effekt må vi nå følgende resultater Delmål 1 Delmål 2 Delmål 1 Resultatmålet brytes ned i delmål som deltakerne finner riktig og fornuftig. Er en del av planleggingsprosessen.

Effektmål Det man ikke har mål for kan fort bli glemt. Effektmål Resultatmål Prosjekt Prosjekt- resultat Bedriften +………. Effektmål Effekter i bedriften/hos kundene ved gjennomføring av prosjektet Peker tilbake på behov/problemer som utløste prosjektideen Eksempler Bedre ressursutnyttelse Lavere kostnader Økt markedsandel Bedre service Økt kompetanse Bedre profil i markedet Kvantitative Kvalitative

Resultatmål Resultatmål Effektmål Resultatmål Prosjekt- Bedriften +………. Resultatmål Fastsettes med utgangspunkt i effektmål, hva skal foreligge når prosjektet er ferdig Egenskaper/kvalitet – kravspesifikasjon, funksjonelle egenskaper/kvalitet. Kan også være eksterne krav Framdrift/tidsramme – ferdigtidspunkt sentralt/milepæler Ressurser – ressurs (personell, maskin/utstyr, materialer) og kostnadsramme Økonomi – ref. kostnadsmål (kost/nytte)

Målformuleringsprosessen Målene må gi eierskap For effektmål, viktig at brukerne deltar aktivt i prosessen. For resultatmål knyttet til framdrift og ressursbruk, viktig at de personer som skal gjennomføre prosjektet deltar. En gruppe tenderer å sette dristigere mål en enkeltpersoner. Hele gruppen bør akseptere definerte mål før prosessen avsluttes.

Målformuleringsprosessen Reviderte mål Behov/ ideer Idevurdering Prosjekt- forslag Utkast til mål Stopp vent B Vurdering av prosjekt- forslag, beslutning Forprosjekt Forprosjekt- rapport Forslag til mål Målene blir mer presise etter hver som informasjonsgrunnlaget gir mulighet for det. Kvalitetssikring Formelle revideringer knyttes til beslutningspunkter. Det samme gjelder risikoanalysen. Stopp vent B Beslutning om hovedprosjekt Vedtatte mål Hovedprosjekt Mål/plan Reviderte mål ved milepæler Prosjektresultat

Hva er en god målformulering? Mål skal være operasjonelle Så konkrete/spesifikke at det er mulig å etterprøve om de er nådd eller ikke. Eksempel effektmål Redusere bedriftens rentetap på utestående fordringer med 20% ifht dagens situasjon Eksempel resultatmål Utvikle og sette i drift et nytt fakturasystem og rutiner som Reduserer gjennomsnittstiden for fakturautsendelse med 2 dager Redusere antall fakturaer med feil til maks 3% av alle utsendte faktura Prosjektet skal gjennomføres innenfor En kostnadsramme på NOK 1 mill En tidsramme på 12 måneder

Hva er en god målformulering? Eksempel kvalitative effektmål Vårt mål er å være best på kvalitet i vår bransje Prosjektet skal gi bedre arbeidsmiljø To problemer Hva menes med kvalitet/arbeidsmiljø? Hvordan skal kvaliteten/arbeidsmiljøet måles? For å løse dette bør mer konkrete indikatorer defineres Garanatikostnader skal være mindre enn x kr Antall servicekrav mindre enn y% X% av brukerne skal være fornøyd Sykefravær skal være mindre enn x%

Hva er en god målformulering? Operasjonelle Mulig å etterprøve om målene er nådd. Gi veiledning for løpende arbeid Gi føring til hvordan resultatene vil bli målt. Resultatbeskrivende Skal beskrive resultater – ikke aktiviteter. Noe å strekke seg etter Men ikke så ambisiøse at de mister troverdighet. Mål har tendens til å være selvoppfyllende – høye mål høye resultater. Aksepterte De som skal arbeide mot målene må akseptere dem – intellektuelt og følelsesmessig – dette klarer vi!

målformuleringsarbeidet Vanlige feil i målformuleringsarbeidet Man setter i gang arbeidet før målene er tilstrekkelig kartlagt Prosjektet er for dårlig avgrenset. Formuleringene er for lite operasjonelle. Ambisjonsnivået for høyt i forhold til tids- og kostnadsrammer. Overser betydningen av aksept fra deltakerne. Kan dels skyldes at prosjekteier/prosjektleder ikke er bevist sin oppgave om å skape aksept., dels at berørte personer og grupper ikke aktivt trekkes med i målformuleringen. For dårlig informasjon om målene.

Kontrollspørsmål Er målene formulert slik at de virker som rettesnor og ramme for prosjektet? Er de formulert slik at jeg kan holde resultatene av arbeidet opp mot målene og se hvordan jeg ligger an? Mangler noe i målformuleringen? Er målene balanserte og troverdige?