Kapittel 11: Merkeelementer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Kunden som med-designer
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Del 2: Posisjon hos kunder og marked
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Av Karen Christine Biørn-Lian
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Kapittel 12: Vekststrategier
Merkevarer og posisjonering
Ytelses- og inntrykksassosiasjoner
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kapittel 10: Merkeposisjonering og merkeverdier
Om å få det til!.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Roman- og novelleanalyse
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Merkevarer Kapittel 9.
Kap 1: Merkevarehistorie
Hvordan forsterke merkevaren?
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Avdeling for medier og kommunikasjon 2008 Reklame AIDASAIDAS ttention nterest esire ction atisfaction.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Merking av legemidler Stein Lyftingsmo Stockholm 24. november 2005.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Kapittel 7 Merkeassosiasjoner
Kapittel 15: Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Kapittel 19 Operative tiltak.
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Virkemidler - i reklame.
Segmentering og posisjonering
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Segmentering og målgruppetenkning
Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN
Posisjonering og differensiering
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 11: Merkeelementer

Del 3: Virkemidler og strategier

Læringsmål Hva er et merkeelement? Hva er persepsjon? Hvilke ulike merkeelementer har vi? Hva er hovedoppgavene til merkeelementer i merkevarebygging? Hvilke kriterier har vi for valg av merkeelementer?

Resraechres at Cmabirgde Uinvrestiy fnuod taht the odrer ltteers are wtitren in deson't mttaer as lnog as the frist and lsat ltteers are in the rgiht palce. Yuo'll be albe to raed the wrods croerctly no mtater how jubmled the lteters are. It semes taht yuor barin dosne't raed ecah lteter but sees the wohle wrod at ocne.

Hva er dette?

Enkelt! Det er en stol! Men, hva er en stol?

Er dette også en stol?

I psykologiske termer er en stol et konsept Et konsept som vi tillegger en gjenstand av tre, plast eller metall som passer til de egenskaper og assosiasjoner som til sammen utgjør vår idé om hva en stol er. Poenget er hjernen vår fortolker og organiserer sanseinntrykkene våre slik at vi gjennom persepsjon oppfatter at dette må være det vi gjennom erfaring/læring vet er en stol

Persepsjon - En sentral psykologisk prosess Persepsjon er prosessen med å oppfatte og fortolke omgivelser og informasjon Sansene brukes til å forme og kategorisere inntrykk (gi de mening) Vi oppfatter eller persiperer ulike ”signaler” som gjør at vi kan forme og kategorisere inntrykk Dette skjer raskt og automatisk (utenfor bevisst oppmerksomhet) F. eks blinkende røde lys = ”noe farlig”

Hva betyr dette for merkevarer? Merkevarer, akkurat som konsepter avhenger av ulike signaler som omringer produktet Signaler, eller merkeelementer kan være av mange ulike typer Persepsjon av de ulike merkeelementene vil avgjøre hvordan kundene kategoriserer merket og oppfatter merkevaren  Merkeelementer må designes med omtanke! Kilde: Calder 2004

Ulike typer merkeelementer

Hvorfor merkeelementer? To hovedroller: Identifisere merket Differensiere merket

Identifikasjon - kjennskap Merkeelementene skal bidra til å gi merket oppmerksomhet Vi husker symboler og bilder bedre enn ord Merkeelementene skal hjelpe kunden til å gjenkjenne og finne merket i kjøpssituasjon Merkeelementene skal bidra til å forklare og støtte konsumet av produktet

Differensiering – assosiasjoner Merkeelementene skal bidra til å tilføre eller forsterke merkeassosiasjonene Merkeelementene skal bidra til å differensiere merket fra konkurrentene Merkeelementene kan inngå som en del av annen kommunikasjon på merket Eks: Kellogg’s Frosties (tiger)

Merkenavn

Merkenavn What’s in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet. William Shakespear Shakespear was wrong. A rose by any other name would not smell as sweet…which is why the single most important decision in marketing of perfume is the name Al Ries & Jack Trout Hentet fra Aaker 1991

Merkenavn En sentral del av forbrukernes bevissthet Nært knyttet opp til produktet Viktige kriterier for valg av navn: Lett å huske Lett å gjenkjenne Fremkalle sterke, positive og unike assosiasjoner Kulturell kontekst: Hvor kan navnet brukes?

Ulike former for merkenavn Kilde: Hem & Grønhaug, 2002

Merkenavn flauser! Noen eksempler: Bimbo – spansk brødmerke Kinki Nippon Tourist Agency? Pschitt – fransk brusmerke Chevy Nova – (på spansk – ”går ikke”) Hvis man har internasjonale ambisjoner, kan det lønne seg å sjekke……

Assosiasjoner til merkenavn Er det viktig at merkenavnet bidrar til å forklare kategoritilhørighet? Deskriptive navn kan være fornuftig (jf. KanKan) Bør navnet bidra til å ”løfte” noen viktige attributter eller fordeler ved merket? F.eks: Vita Hjertego’, Lean Cusine, Visa Ulemper? Navnet kan hemme reposisjonering (Keller et al. 1998) Gir merkenavnet positive følelser? Rent-a-wreck, Bamsemums

Logo

Husebykjøkken – først, før og nå

Kriterier for valg av logo Gjenkjennbarhet/familiaritet Bilder oppfattes raskere enn ord Enhetlig og konsistent mening Klar mening som ikke kan misforstås i ulike kundegrupper Evne til å skape positiv affekt Relevante positive assosiasjoner? Økes over tid Kilde: Hem & Iversen 2002, Cohen 1986

Lydlogo A bomp i bomp – Byggmakker …nanana nana na nana … Brelett Ikke alle kan kalle seg det samme som oss – Expert

Norske lydlogoer Kilde: Både Ogs Sound Check 2007

Pakningsdesign Viktig for å skape et helhetlig merkeimage Design og emballasje bidrar til å støtte opp om ønskete assosiasjoner God design er viktig for å bli gjenkjent og valgt i butikk (shelf impact)

Pakningens oppgaver Identifisere merket Gi nødvendig forbruker informasjon Gi nødvendig kjøpsutløsende informasjon (attributter, fordeler, assosiasjoner) Beskytte produktet (lys/luft barrierer, slag etc.) Egnet for lagring av produktet (åpne-lukke) Hjelpe i konsumet av produktet Keller 2003

4 overordnete designgrupper Kilde: Orth og Malkewitz, 2008

Slagord Monopol: A nice, ruthless, money-hungry family game Slamsug: - Vi suger alt…

Slagord Korte fraser som kommuniserer beskrivende eller overtalende informasjon om merket (Zacher 1967) Ofte merkeløftet i reklameform – og ikke minst viktig i posisjonering! Studie av Grønnhaug (1987) fant at slagord kunne posisjonere merket i ulike segmenter I henhold til Keller (2003) det enkleste merkeelementet å endre

Coca-Colas slagord gjennom tidene

Merkekarakterer En spesiell type symboler - ofte sammen med logoer Benyttes gjerne i reklame i tillegg til på pakningsdesign

Merkekarakterer Kan gi god effekt på både oppmerksomhet og assosiasjoner F. eks Marlboro man Kan lett benyttes i flere deler av marketing miksen Kan gjøre det lettere å skape relasjoner mellom merket og kunder Merkekarakterer må oppdateres over tid

Kriterier for å velge merkeelementer Lett å legge merke til og huske Meningsfullt Lett å like Overførbart Tilpasningsdyktig Mulig å beskytte Kilde: Keller 2003

Lett å legge merke til I hvilken grad bidrar merkeelementet til oppmerksomhet? I hvilken grad huskes merket? Kan det lett gjenkjennes med et minimum av kognitiv innsats?

Meningsfullt Elementet må bidra til to ting: Likhetspunkter I hvilken grad bidrar merkeelementet til å kommunisere kategoritilhørighet? Differensieringspunkter I hvilken grad bidrar merkeelementet til at merket skiller seg ut og lykkes med å kommunisere unike fordeler? Keller and Thybout 2002

Lett å like Gir merkeelementet positive assosiasjoner til merket? Appellerende merkeelementer (like designet, musikken osv.) smitter over i evalueringen av merket

Overførbart Hvor lett kan man overføre elementet til: Andre kategorier Geografi/andre markeder Andre kulturer

Tilpasningsdyktig Hvor varig er merkeelementet over tid? Kan det oppdateres lett i tråd med skiftende verdier og behov i markedet?

Mulig å beskytte Kan man beskytte merkeelementene juridisk? Man kan registrere merkenavn, design og figurer, men hvor lett kan det likevel kopieres?

Kapittel 11 - Oppsummering Persepsjon er en sentral psykologisk prosess som hjelper oss med å organisere og fortolke sanseinntrykk Merkeelementene må bidra til identifikasjon og image av merkevaren De ulike merkeelementene må være innbyrdes konsistent for å bygge merkeverdi Merkeelementene kan bidra til å posisjonere merket mot konkurrentene