Stress, utbrenning, mobbing
Stress i arbeidslivet Stress er en del av hverdagen for svært mange i arbeidslivet Stress er et samlebegrep for et bestemt reaksjonsmønster (stress) som respons på ulike belastninger (stressorer) Definisjon: En uttalt ubalanse mellom krav og responskapasitet, under forhold der det å mislykkes i å møte kravene har viktige opplevde konsekvenser (McGrath)
General Adaptation Syndrome GAS består av faser Alarmfasen Motstandsfasen Utmattelsesfasen Mindre interesse for GAS nå Mer opptatt av interaksjon mellom situasjon og person Usikkerhet om GAS status
Stress, kontroll og mestring Alle reagerer ikke likt på stressorer Kontroll viser seg å være en sentral medierende faktor Kontroll: kunnskaper om egne handlingers resultater Denne typen kontroll er opphav til opplevt mestring Nå: Krav - kontroll - mestring - sosial støtte - stress
Stressorer Ulike nivåer Ytre miljø (livsstil, familie, sosioøkonomisk klasse etc.) Organisasjon (struktur, maktforhold, fysiske arbeidsforhold, psykososiale arbeidsforhold) Gruppemessige forhold Individnivå (fysiske stimuli, behovsblokkering, rollekonflikter)
Stressreaksjoner Følelsesmessige Kognitive Atferdsmessige Nervøsitet, sinne, irritasjon, depresjon Kognitive Nedsatt konsentrasjons- og oppmerksomhetsevne Atferdsmessige Vanskelig å samarbeide med Stoff- og alkoholmisbruk
Stress og personlighet Mennesker er forskjellige mht. Hvordan de oppfatter stressorer Evne til å tåle stress Stressreaksjoner Type A og B personlighet Type A er mest utsatt for stressreaksjoner Type A har også lettest for å sette seg selv i belastende situasjoner
Mestring av stress Strategier på organisasjonsnivå Strategier på gruppenivå Strategier på individnivå Selvregulering Kognitiv terapi Skaffe seg kontroll over arbeidssituasjonen
Utbrenning Kan forståes som en spesiell form for sterkt stress Definisjon: En tilstand av fysisk og mental utmattelse Beskrives gjerne i tre dimensjoner (Maslach 1982) Emosjonell utmattelse Depersonalisering Redusert selvaktelse Særlig assosiert med omsorgs- og serviceyrker
Utbrenthet som resultat av prosess Utbrenthet fremstilles ofte som resultat av en prosess (Edelwich og Brodsky 1980) 1 Entusiasme basert på urealistiske forventninger 2 Stagnasjon, når realiteter erkjennes 3 Frustrasjon, over ikke å nå mål 4 Apati og oppgitthet
Individuelle forhold og utbrenning Noen er mer utsatt enn andre Yngre ansatte Entusiastiske og engasjerte medarbeidere Andre er mer robuste Åpenhet for utfordringer Stabil opplevelse av kontroll Funksjonelle mestringsstrategier Rasjonelle, problemløsende strategier Reformulering, omdefinering
Mobbing Mobbing kan forståes som en ekstrem stressor av sosial karakter Definisjon: Mobbing er en situasjon der en person eller flere, gjentatte ganger utsettes for negative handlinger på en slik måte at offeret vanskelig kan forsvare seg (Einarsen 1996)
Årsaker til mobbing på arbeidsplassen Dårlig psykososialt arbeidsmiljø Den generelle tendensen til å finne syndebukker Personlighetstrekk hos mobber og offer
Mobber og offer Mobbers personlighetstrekk Offerets personlighetstrekk Behov for å beskytte og forsterke selvaktelse Mangel på sosial kompetanse Mikropolitisk atferd Offerets personlighetstrekk Tydelig marginalitet Manglende sosiale ferdigheter Overyting og brudd på gruppenormer Interessi i offerstatus
Mobbing som fenomen Ulike typer mobbing, bestemt av kontekst Direkte mobbing Indirekte mobbing Arbeidsrelatert mobbing Personrelatert mobbing Mobbing utvikler seg over tid Svært ofte en aksellererende prosess
Tiltak mot mobbing Bør settes inn tidligst mulig Bearbeiding av arbeidsmiljø Forhandlinger Organisatoriske løsninger Støtte til offer, som dermed kan ordne opp selv Involvering av rettsvesen