-c Britt Unni Wilhelmsen 2004-1 DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Unge & Rus Bjørnholt skole.
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Samarbeid mellom skole og hjem
Forventninger og videre arbeid…...
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Pedagogisk analyse.
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Sverre Nesvåg Forskningsleder
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Vurdering for læring på Linderud skole
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
1.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Forebyggende innsatser i skolen
Forebygging i skolen og felles faglig plattform
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Hva er en foreldrekontakt?
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Kampen skole Vår visjon:
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Møte med klassekontaktene
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Det viktige samarbeidet
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

-c Britt Unni Wilhelmsen DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken

-c Britt Unni Wilhelmsen FMR 100 år i 2004 AGENDA Målgrupper og arena for tiltak Strategi for tiltak Erfaringer Anbefalinger

-c Britt Unni Wilhelmsen Målgrupper Det er viktig å være i forkant. Vi må nå – Barn og unge som ikke har hatt sin alkoholdebut – Unge som har begynt å eksperimentere med alkohol

-c Britt Unni Wilhelmsen Hovedarena for tiltak I skolen når vi hele alderskull. Viktige primære målgrupper er barn/unge på – Mellomtrinnet (5.-7.klasse) – Ungdomstrinnet (8.-10.klasse)

-c Britt Unni Wilhelmsen Strategi for tiltak Påvirke årsaker til debut ved å bruke – Aktive læringsformer – Lokaltilpassing – Ansvar – Sosialisering – Samarbeid

-c Britt Unni Wilhelmsen Aktive læringsformer Engasjerer og motiverer målgruppen Lar målgruppen være aktiv i læringsarbeidet - stille kritiske spørsmål og vurdere løsninger lokalt Bruker gruppeledere/ smågrupper Lar lærere være veiledere Fokuserer på læringsprosesser som det viktige

-c Britt Unni Wilhelmsen Lokaltilpassing Rusatferd foregår lokalt – ”Unge og rus” lar de unge - gripe fatt i lokale problemer - problematisere lokale forhold - utvikle sosialt støttende miljø

-c Britt Unni Wilhelmsen Ansvar Tiltaket ”Unge og rus” gir unge ansvar - ved smågruppearbeid/ gruppeledere - gjennom utvikling av ’vår mening’ -gjennom formidling av ’vår mening’ til en valgt målgruppe

-c Britt Unni Wilhelmsen Sosialisering ”Unge og rus” har som mål å la det bli ’in’ å være restriktiv til bruk av alkohol - utsette debut - redusere eksperimentering

-c Britt Unni Wilhelmsen Samarbeid ”Unge og rus” forutsetter at gjennomføringen av tiltaket skjer i et samarbeid mellom skole og foreldre/ foresatte - to foreldremøter - kontrakt som utvikles i samarbeid (foreldre-foreldre og foreldre-barn)

-c Britt Unni Wilhelmsen Erfaringer Ansvar på kommune- og skolenivå Opplæring av lærere og gruppeledere Ressurser til kvalitetssikring av tiltak: – opplæring – evalueringer og videreutvikling

-c Britt Unni Wilhelmsen Anbefalinger Vi må kvalitetssikre rusforebyggende tiltak – teoretisk grunnlag for valg av tiltak – strategi for gjennomføring av tiltak Vi må forplikte oss på – sentralt, regionalt og kommunalt nivå – utdanningsnivå