Forebyggende innsatser i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
ZIPPYS VENNER Opplæringsprogram for barn mellom 6-8 år. Fokus mestring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Vurdering av program for rusforebyggende arbeid i skolen
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Et velfungerende forskningssystem: bruker vi talentene optimalt? Nils Chr. Stenseth, professor og preses i DNVA Dialogmøtet med.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Forebyggende innsatser i skolen
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebygging i skolen og felles faglig plattform
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Strategier og prinsipper for implementering
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Den Norske Turistforenings satsing på skole Studieforbundet Natur og miljø, Orkanger 24. april 2004.
Organisering og arbeidet i kommunene
Prosjekt tidlig innsats
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Aggression Replacement Training
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Nasjonalt utviklingsprosjekt: UHR – SAK-midler Kompetansegruppe – erfaring Forskergruppe – forskning Referansegruppe – ressurspersoner.
Tverrfaglig samarbeide
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Regionale forskningsfond
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Forebygging i skolen
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
En introduksjon.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
Om opprykk til førstelektor
Seksjon for primærhelsetjenesten
Status for kunnskapsplattform for rusmiddelforebyggende arbeid i skolen Maj Berger Sæther Haugesund, 6. september 2006.
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Utskrift av presentasjonen:

Forebyggende innsatser i skolen Professor Thomas Nordahl Oslo 12.10.06

Bakgrunn Sosial og helsedirektoratet ønsket å utarbeide en kunnskapsstatus om skolen som forebyggende arena og vurdering av ulike rusforebyggende program Utdanningsdirektoratet ville revidere ”Rapport 2000” og lage en kunnskapsstatus om læreren som leder i forbindelse med Kunnskapsløftet Begge direktoratene ville utarbeide prinsipper og strategier for implementering Direktoratene bestemte at disse ulike arbeidene skulle sees i sammenheng og legges under en felles paraply.

De ulike vurderingsområdene Vurdering av program for reduksjons av problematferd og utvikling av sosial kompetanse Kunnskapsplattform for forebyggende og helsefremmende arbeid i skolen med særlig vekt på rusmidler og tobakk Vurdering av ulike program for rusforebyggende arbeid i skolen Kunnskapsstatus om læreren som leder Prinsipper og strategier for implementering

Kriterier for vurdering Kriteriene skal sikre at programmene blir vurdert ut fra de samme kravene og standardene. Kriteriene er bygd opp etter inndelinger som er brukt i internasjonale sammenhenger tidligere. De mest vektlagte områdene i utviklingen og bruken av kriteriene er: Det kunnskapsmessige grunnlaget (teoretisk og empirisk) Implementeringsstrategiene Evalueringsresultatene Det er videre lagt stor vekt på at programmene skal ha en pedagogisk forankring.

Program med lav sannsynlighet for resultater (kategori 1) Programmene bygger i liten grad på teori og empiri som kan sannsynliggjøre ønskede resultater innenfor innsatsområdet. Programmene bærer preg av at ideologi og subjektive erfaringer har hatt prioritet før forskningsbasert kunnskap Programmene har sjelden klare implementeringsstrategier Programmene er: ofte ikke evaluert evalueringen gir ingen mulighet for å dokumentere resultater evalueringen dokumenterer ikke resultater

Program med god sannsynlighet for resultater (kategori 2) Programmene bygger på teoretisk/empirisk kunnskap som sannsynliggjør ønskede resultater. Den kunnskapsmessige forankringen er påpekt og dokumentert i programbeskrivelser, veiledninger og manualer. Det er gjennom evalueringer ikke dokumentert effekt på resultatområdene Programmene har implementeringsstrategier som forankrer tiltak over tid i skolene.

Program med dokumenterte resultater (kategori 3) Programmene bygger på forskningsbasert kunnskaps som gir støtte til antagelser om resultater Programmene har gjennom minst en evaluering dokumentert positive resultater ut fra følgende kriterier til evalueringsdesignet: Det er før- og ettermåling i evalueringen Evalueringen har et sammenligningsgrunnlag Resultatene skal dokumenteres på ønskede målvariabler Programmet skal primært være evaluert i Norge. Programmet har klart definerte implementerings-strategier som forankrer tiltaket over tid

Habilitet Det er vanskelig å finne fagpersoner som selv ikke har arbeidet med enten utvikling, implementering eller evaluering av program og tiltak. Habilitetsproblemene er løst ved at: Ingen fagpersoner har vurdert program de selv eller egen institusjon har hatt en rolle i forhold til Det er ikke gitt vurderinger av eller opplysninger om program der flere forskergrupper har vært til stede Vurderingskriteriene er utviklet gjennom møter der alle forskergruppene har deltatt

Anbefalinger av program 11 program er vurdert til å ha dokumenterte resultater 7 program er vurdert til å ha god sannsynlighet for resultater 11 program er vurdert til å ha lav sannsynlighet for resultater

Generelle anbefalinger Behov for en kunnskapsbasert praksis I dag brukes en stor andel av ressursene i det forebyggende arbeidet på program og innsatser som har lite potensial for å kunne forebygge og redusere atferdsproblemer og rusmisbruk Det er viktig å kunne dreie innsatsen for barn og unge i retning av en mer kunnskapsbasert praksis. Videre forsknings- og utviklingsbehov Det må eksistere økonomiske rammer som gjør det mulig å gjennomføre evalueringer som kan dokumentere resultater Departement og direktorater må sikre seg kompetanse så de kan vurdere kvaliteten på ulike program og evalueringsopplegg Det er viktig å opprettholde styrke evalueringskompetansen i forskningsmiljøene