Filmbyen Bergen - suksesskriterier Byrådsleder Monica Mæland 23.03.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
”Tour de Sens” En helt unik reise gjennom sansene…
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
”En kreativ bearbeidelse av virkeligheten” Grierson
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Film som investeringsobjekt Filminvest Et samarbeid mellom offentlig og private investeringer.
Etableringer og nedleggelser Spilling kapittel 5.
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Seminar januar 2012 Geir Berg
FILMBYEN BERGEN Suksesskriterier BERGEN 23/03/2010.
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
Bergen kommune sitt beredskapsarbeid
Byrådets visjoner for Bergen 27. oktober 2005 Byrådsleder Monica Mæland.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Norsk kulturråd Stein Slyngstad, avd.dir. kunstavdelingen Fylkeskulturkonferansen i Hedmark 2012.
Bergen 30. oktober 2001 Erik Mønness, UHR kontaktmøte1 Kommentar Statsbudsjett 2002 om FoU Erik Mønness Prorektor Høgskolen Hedmark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Bergen kommunes filmpolitikk – hvilke suksesskriterier anbefaler Hordaland fylkeskommune Fylkesvaraordfører Tom-Christer Nilsen.
Filmbyen Bergen 23. mars 2010 Ove Solum Institutt for medier og kommunikasjon UIO.
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Lavere byggekostnader og bedre bygg! Siri Legernes Adm.dir. i RIF
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Vestfold filmforum Ble stiftet i januar 2010.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Insert company logo here Næringsliv i Bergensregionen.
Sist oppdatert november 2013.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
1 1 Stein Mortensen Behandling av fisk: et lærebokprosjekt.
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
Videreføring av en aktiv filmpolitikk i Midt- Norge – etablering av fond for langfilm og tv-serier En ny norsk filmpolitikk.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Kulturens rolle i utvikling av attraktive samfunn frå eit næringsperspektiv. Ola M. Løkholm, direktør i Harstad Kulturhus as.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Working Class Hero.
Samarbeid som løfter alle
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Møte om økologisk fruktdyrking Norsjø Hotell 8. november 2016
Legemiddelverkets prisregulering
Kreative og kulturbaserte næringer
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Filmbyen Bergen - suksesskriterier Byrådsleder Monica Mæland

Kulturpolitiske suksesskriterier Bergen kommune definerer hvert år målsetninger og suksesskriterier for kulturområdet, inkludert film Konferansen er en mulighet for innspill til kommunen om hva som bør være suksesskriterier på filmområdet i de kommende årene

Filmbyen Bergen - hvor skal vi? For å lykkes som filmby må vi vite hva det er vi ønsker å oppnå Film som kunst, kultur og næring Hvilke kriterier er det som bestemmer om Bergen kan kalle seg en filmby?

Overordnet målsetning Bergen skal være Nordens mest spennende og nyskapende kulturby - hva betyr dette for filmområdet?

Eksempel 1 (kino/festivaler) Resolusjon fra Studentparlamentet ved Høgskolen i Bergen om for høye kinopriser Hvordan balansere målsetninger om pris, bredde, kvalitet og tilgjengelighet?

Eksempel 2 (filmproduksjon) Varg Veum: ”... produksjonen vil omsette mellom kr millioner i Bergensregionen. Dette vil bidra svært positivt til verdiskaping i regionen.” ”... Bergen bli synliggjort som turistmål, location, samarbeidspartner og co-produsent overfor et svært stort marked.”

Filmproduksjon (forts) Filmprosjekt A: Location i Bergen, produksjonsselskap, skuespillere og stab fra Oslo Filmprosjekt B: Location i Oslo, produksjonsselskap, skuespillere og stab fra Bergen Hvilket av disse to prosjektene bør kommunens virkemiddelapparatet prioritere?

(Geir Vestheim) ”All kulturpolitikk er instrumentell” Filmpolitikk for filmkunsten? eller filmpolitikk som verktøy for andre målsetninger?

Kino: Bredde i kinorepertoaret, og ivaretakelse av norsk, nordisk og europeisk produksjon (kinopolitikkutvalget 2001) Festivaler: Kunstnerisk profil og program, herunder målgruppe, egenart og bredde (forskrift om filmfestivaler 2008) Norge (kino/festival)

Norge (filmproduksjon) Et mangfold av film- og TV-produksjoner basert på norsk språk og kultur Skal være anerkjent for høy kvalitet, kunstnerisk dristighet og nyskaping Skal utfordre og nå et stort publikum i Norge og i utlandet

Hordaland (film/media) Flere sysselsatte og flere foretak (RUP)

Mulige suksesskriterier visningstilbud Størst mulig bredde Best mulig tilgjengelighet Høyest mulig kvalitet Lavest mulig pris Flest mulig publikummere etc

Mulige suksesskriterier filmproduksjon Kulturpolitiske Antall filmer med Bergen som location Antall filmer av bergensbaserte manusforfattere/regissører/produsenter Antall priser til bergensfilmer Antall kvinner i nøkkelposisjoner etc.

Mulige suksesskriterier filmproduksjon (forts.) Næringspolitiske Antall bergensbaserte produksjonsselsaper Antall filmarbeidere Total omsetning i filmbransjen Antall turister som følge av bergensbaserte filmer etc