Prosjektsamling 5. mars 2013. Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Skrivestien.
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012
Ny GIV i Akershusskolen
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever? 9. november 2012: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring.
Fra skoletaper til skolemestrer erfaringer med Ny GIV i Akershus.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
LP og evidens i undervisningen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Undervisningssektoren 2015
Tidlig innsats i matematikk
Produktive mønstre i kollegasamarbeid og identifisering av god praksis
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Skolebasert kompetanseutvikling
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Skolebasert kompetanseutvikling
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektsamling 5. mars 2013

Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning konkluderer med liten forskjell på hovedtrekkene i undervisningen i Ny GIV-gruppene og ordinære klasser. Med hovedtrekk mener de formidling gjennom tavlebruk, liten grad av differensiering, liten andel dybdelæring og stor andel overflatelæring. Men de ser en stor grad av gode relasjoner og elevmotiverende aktiviteter. Kanskje har vi lykkes med det første målet, å motivere elevene til videre skolegang gjennom å etablere gode relasjoner mellom elev og lærer. Ny GIV i Akershusskolen

Mål for den 5. mars: Det er et mål at den enkelte: Har en forståelse for sammenhengen mellom Ny GIV-satsingen og IKO-modellen. Har et bedre grunnlag for å kunne gjenkjenne god undervisning. Har et bedre grunnlag for å kunne styrke den pedagogiske ledelsen i Akershus. Har et bedre grunnlag for å kunne følge opp satsingen på etterutdanning i regi av Ny GIV, slik at det medfører en reell forbedring av egen skoles resultater. Har en klar mening om egen skoles viktigste forbedringsområde. Ny GIV i Akershusskolen

TidInnhold – 10.00IKO-modellen og Ny GIV – Spørsmålsrunde – Systematisk observasjon av elevenes faglige progresjon – – 13.00Lunsj – SSL-prosjektet. Arbeid med læringsstrategier på tvers av forvaltningsnivåer – Hva gir god læringseffekt. Evidensbasert forskning om, for og med praksisfeltet – Sammenheng mellom kompetanseheving og pedagogisk ledelse. Videre satsing i Akershus – 15.30Pedagogisk ledelse.

Ny GIV og IKO-modellen Ny GIV i Akershusskolen Normal oppfølging (tilpasset opplæring) Spesialundervisning Tett oppfølging (i perioder) Tredelt elevgruppe

Ny GIV og IKO-modellen Ny GIV i Akershusskolen Normal oppfølging (tilpasset opplæring) Tett oppfølging (i perioder) Tredelt elevgruppe Kriterier for identifisering Lave karakterer Høyt fravær Karakter 1/IV i enkeltfag Under kritisk nivå i grunnleggende: Leseferdighet Skriveferdighet Regneferdighet Felles mål i Akershus

Hva med oppfølgingen? Ny GIV i Akershusskolen Dersom svake karakterer eller under kritisk nivå i grunnleggende ferdigheter Ekstra viktig med undervisning i tråd med prinsipper lært i etterutdanningen Læringsstrategier (i alle fag) Vurdering for læring Grunnleggende ferdigheter Anvendelse og forståelse

På sikt – redusere behovet for periodevise ekstratiltak gjennom å implementere ny undervisningspraksis Ny GIV i Akershusskolen Tilpasset opplæring Tett oppfølging (i perioder) Læringsstrategier i alle fag Vurdering for læring Grunnleggende ferdigheter Anvendelse og forståelse Spesialundervisning

1.Profesjonsutvikling av lærere – etterutdanning for lærere til og med mellomtrinnet 2.Pedagogisk ledelse – etterutdanning av skoleledere 3.Utvikle felles kjennetegn på god undervisningspraksis og god ledelse? Ny GIV i Akershusskolen Kompetanseheving og pedagogiske ledelse

Ny GIV i Akershusskolen Grunnlag for videre utvikling – et felles rammeverk for god undervisning og pedagogisk ledelse for å : o etablere et felles begrepsapparat – også med tilbydere av etterutdanning o kunne gjenkjenne god praksis o ha et utgangspunkt for veiledning (skolevandring, kollegabasert mm.) o ha et utgangspunkt for samarbeid mellom skoler