Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse 20.04.10 Av Svein Olaf Thorbjørnsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

KVALITET I FJERNUNDERVISNING
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Prosesstyring som styringsverktøy
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
KVALITET I HØYERE UTDANNING
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Forkurs, TRES og Y-veien
Hva er utdanningskvalitet?
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Den gode skoleeier I Nes.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen

2 Disposisjon: 1. Bakgrunn 2. Fordommer 3. Praksis 4. Vurderinger 5. Konklusjon

3 1.Bakgrunn –Det teologiske Menighetsfakultet (MF), vitenskapelig høyskole, ca 950 studenter, ca 90 ansatte, 60 i vitenskapelige stillinger –Utdanner prester, lærere, kateketer (kirkelige undervisere) og ungdomsarbeidere –Har sett studiekrav forandre seg –Har sett kvalitetsarbeidet øke i omfang og kvalitet –Har sett ulike kvalitetssystemer komme og gå –Var med i MFs gruppe av Norgesnettrådets pilotprosjekt med utvikling av kvalitetssystem ( ) –Leder for avdeling for teologi

4 2. Fordommer –En systematisering genererer mye administrativt arbeid. Formålstjenlig? –De som er ansatt i systemet må legitimere sin egen stilling ved å produsere undersøkelser og rapporter. En egen agenda? Til fremme av produktivitet og effektivitet? –Et glavalag? –Verre ved store enn ved mindre institusjoner?

5 3. Praksis –En årlig styringsrute Avdelingsråd I vår og høst: evalueringsrapport for innsatskvalitet (emner/programmer evaluert forrige semester) Avdelingsråd II vår: evalueringsrapport for resultatkvalitet (eksamener og gjennomstrømming) for hele foregående år Avdelingsråd II høst: rapport om relevanskvalitet (relevans av studiet/progammet) for hele foregående år Avdelingsråd III høst: rapport om inntakskvalitet høstopptak –Fire dimensjoner ved utdanningskvaliteten, forstått med utgangspunkt i studenten

6 Innsatskvalitet – forutsetninger og behandling –Undersøkelse av utvalgte emner knyttet til studiekrav og foretatt på nett –Bearbeides administrativt og utformes som rapport –Personømfintlige deler tas ut og oversendes studiedekan –Gjennomsyn og vurdering hos studiesjef –Gjennomsyn og vurdering hos avdelingsleder. Foreslår evt. tiltak –Rapport inklusiv vurderinger til avdelingsråd (lærere, studenter og adm. ansatte). Vedtar eventuelle tiltak –Dialogisk evaluering av alle emner

7 Resultatkvalitet –Rapport ang. eksamen og sensur fra eksamensansvarlig i adminstrasjonen og eksamenskomite –Rapport ang. poeng og kandidatproduksjon fra administrasjonen –Vurdering og forslag fra studiesjef og avdelingsleder –Behandles i avdelingsråd. Vedtar eventuelle tiltak Inntakskvalitet –Faglig nivå ved inntak (Samordnet opptak), opptaksprosess og rekruttering –Mindre engasjement Relevanskvalitet –Tilbakemelding fra arbeidsmarkedet, fra tidligere studenter og fra nåværende studenter ved programevalueringer –Fungert minst tilfredsstillende

8 4. Vurderinger Stimulerer det til kvalitet? En omvendt sjel! Meningsfull behandling i avdelingsråd – Mer enn keiserens nye klær! Hvordan bidrar systemet til å øke kvaliteten? –Stimulerer til ytterligere innsats og forbedring –Identifiserer problemer –Setter i gang forbedringsprosesser

9 Hvordan få systemet til å fungere godt og stimulere til kvalitetsheving? –Informasjon –Kommunisere resultater og vedtak om tiltak –Skriftliggjøre systemet –Ikke tenke for ambisiøst –Bruke nettet slik at lærerne belastes minst mulig med å administrere gjennomføringen –Sørge for at tiltakene blir satt i verk

10 4. Konklusjon Min skepsis er blitt til skamme Kvalitetssikringssystemet stimulerer til kvalitet. Fordi: –Et system –Skriftliggjort –Nettbasert evaluering fra studentene –Informasjonskanalene virker –Ser at det gir resultater. Motiverer.