1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Velkommen til Scrum-kurs
Sverre Nesvåg Forskningsleder
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Hvem stakk av med produkteieren min?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Smidige Metoder Praktisk erfaring med bruk av smidige metoder (EVO)
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
«Forbedringsprosess(en)»
Human Factors i boring og brønn
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Arkitektur og smidighet
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter! Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å.
Scrum lunsj.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Smidige Prosjektmetoder – what’s hot and what’s not?
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Derre e itj smidi!! Jøran Lillesand Smidig 2009.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Rådløse trådløse nettverk (tittel søkes) Kai G Palm Oktober 2007.
Estimering av arbeids- og tids-forbruk: COCOMO - modellen
Å omfavne forandringer med ekstrem programmering(XP) Brukt i In140 Skrevet av Ola Bø Bygger på Kent Becks artikkel "Embracing change with extreme programming."
Brukervennlighet er død– leve brukeropplevelsen. Trend 1: Produkter er blitt for komplekse. 2Agile UX.
Lederstil og Motivasjon.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
SMIDIG GEVINSTREALISERING Johannes Brodwall, Sopra Steria Programmerer og smidiginstruktør.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
 Helios Solutions tilbyr effektive webløsninger med OpenCart.  Våre programmerere leverer gode OpenCart løsninger gjennom beste utnyttelse av MVC struktur,
«Kunnskap gir trygghet»
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Omdømmebygging og -analyse
Asker - mulighetenes kommune
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Avstandsoppfølging Videosamtale
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Håndtering av kunde ønsker
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig

2. Ønske endrede krav velkommen, også selv om det er sent i utviklingen. Smidige prosesser utnytter endringer til å gi kunden konkurransefortrinn.

3. Hyppige leveranser av fungerende system, fra et par uker til et par måneder, med preferanse for den korte enden av skalaen.

4. Forretningssiden og utviklere må jobbe sammen daglig gjennom hele prosjektet.

5. Bygg prosjektene rundt motiverte individer. Gi dem det miljøet og den støtten de trenger, og stol på at de får jobben gjort.

6. Den mest effektive metoden for å spre informasjon til og innen et utviklingsteam, er samtale ansikt-til- ansikt.

7. Kjørende system er det primære målet på framdrift.

8. Smidige prosesser fremmer bærekraftig utvikling. Sponsorene, utviklerne og brukerne bør kunne opprettholde en konstant fart i det uendelige.

9. Kontinuerlig fokus på teknisk høy standard og godt design forsterker smidighet.

10. Enkelhet - kunsten å maksimere mengden arbeid som ikke gjøres - er essensielt.

11. Med jevne mellomrom reflekterer teamet over hvordan det kan bli mer effektivt, og så justerer det arbeidsmåten sin tilsvarende.

12. De beste arkitekturene, kravene og designene vokser fram fra selv- organiserende team.