SKRIVEKURS, PSY-1002 Joar Vittersø, IPS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Å skrive en sakpreget tekst
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Hvordan skrive en god utredning?
Kapittel 5 Strategiske valg
Hva er en artikkel?.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Prosjekt og forskningsrapport
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Artikkel.
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Hvordan forberede meg til tentamen?
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Godt grep – presentasjon
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Utskrift av presentasjonen:

SKRIVEKURS, PSY-1002 Joar Vittersø, IPS DISPOSISJON 1. time: Forelesing Om å skrive Om å skrive vitenskapelig Struktur Tittel Introduksjon Avsnitt 2. time: Øvelser

Ytringssituasjonen Avsender Mottaker Saksforhold Språksystem Etter Vinje, 1987

Struktur på besvarelsen Ulike deler Innledende del bestående av avgrensning og problemstillinger Hoveddel Problemstillingene drøftes Avslutning Oppsummering og konklusjon Mindre viktig dersom hoveddelen er god

Varier mellom abstrakt og konkret innhold Abstrakt-Konkret-Abstrakt Kan negative stereotypier påvirke vår atferd, og eventuelt på hvilke måter? (ABSTRAKT formulering) En rekke studier som belyste dette var … (KONKRET refering av studier for å belyse påstanden) Studiene viser dermed at automatiserte kognitive kunnskapsstrukturer, såfremt mennesker er dem ubevisste, kan påvirke fysisk atferd (ABSTRAKT – generalisering).

Akademisk skrivestil Akademisk skrivestil er konsis. En setning skal ikke inneholde unødvendige ord, et avnitt skal ikke ha unødvendige setninger. Dette betyr ikke at alle setninger er korte, eller at alle detaljer skal unngåes, men at alle ord og setninger må vurderes nøye i forhold til sitt formål. (46 ord)

Øvelse: Gjør disse setningene enklere: Flere personer innenfor det psykologiske fagfeltet Ut fra hennes funn kan det tyde på

Øvelse: Gjør enklere: IAT er altså et indirekte mål på holdninger gjennom styrken på assosiasjoner mellom konsepter, fordi når to konsepter som deler en respons er sterkt assosierte, vil assosiasjonsoppgavenen oppleves som enklere enn når de er svakt assosierte.

Råd om avsnitt Sørg for at avsnittet inneholder en nøkkelsetning så tidlig som mulig La avsnittet få en 1-2-3 struktur: begynnelse, midtdel og slutt Sjekk at avsnittet bare har ett hovedpoeng

Overganger mellom avsnitt Prøv å gjenta –ordrett eller ved et synonym – et nøkkelord fra det foregående avsnittet i begynnelsen av neste avsnitt Oppsummer to eller flere avsnitt ved hjelp av uttrykk som ”på denne bakgrunn” og liknende Bruk sammenbindere (logiske markører) til å skape sammenheng mellom avsnitt Sammenbindere: Dessuten, i tillegg, imidlertid, på tross av, med andre ord, dessverre, for eksempel endelig, til slutt Fra Aage Rognsaa: Kunsten å skrive godt

Øvelser - Avsnitt Du vil nå få presentert tre avsnitt fra en artikkel. For hvert avsnitt skal du finne ut: Hva er hovedpoenget i avsnittet? Hvor er det naturlig å dele opp avsnittet i en begynnelse (del 1), en midtdel (del 2) og en slutt (del 3) Hva er innholdet i Del 1 Del 2 Del 3 Hva er abstrakt og hva er konkret i avsnittet

Strukturen i et avsnitt I Nearly half a century ago, Prescott Lecky (1945) proposed that people strive to confirm their self-conceptions, even if those self-conceptions are negative. Over the years, his proposal has provoked considerable controversy. Initially, critics questioned the assumption that self-confirmation strivings were powerful enough to override a desire for positive, self-enhancing information. Their skepticism grew stronger when the first widely cited study to support Lecky's claim (Aronson & Carlsmith, 1962) proved difficult to replicate (for reviews, see Dipboye, 1977; Shrauger, 1975). By the mid-1970s, even those who sympathized with Lecky reluctantly concluded that his hypothesis referred to a relatively circumscribed phenomenon (e.g., Shrauger, 1975). Teksen er hentet fra: Swann, W.B. Jr., Stein-Seroussi, A., Giesler, R. B. (1992). Why People Self-Verify. Journal of Personality and Social Psychology 62, (3) 392-401. 1. avsnitt etter abstract

Strukturen i et avsnitt II The research literature has been kinder to Lecky's (1945) hypothesis of late. For example, recent evidence suggests that people with negative self-conceptions are more inclined to seek unfavorable evaluations than are people with positive self-conceptions (e.g., Robinson & Smith-Lovin, in press; Swann, Hixon, Stein-Seroussi, & Gilbert, 1990, Study 3; Swann, Pelham, & Krull, 1989, Studies 1, 2; Swann & Read, 1981, Studies 1, 2; Swann, Wenzlaff, Krull, & Pelham, in press, Studies 3, 4; Swann, Wenzlaff, & Tafarodi, in press, Study 2). Similarly, people with negative self-views favor interaction partners who appraise them unfavorably over partners who appraise them favorably (e.g., Swann et al., 1990, Study 2; Swann, Pelham, & Krull, 1989, Study 3; Swann, Wenzlaff, Krull, & Pelham, in press, Studies 1 & 2) and over being in a different experiment (Swann, Wenzlaff, & Tafarodi, in press, Study 1). Finally, when people with firmly held negative self-views find themselves with spouses who appraise them favorably, they tend to withdraw from the relationship (e.g., Swann, Hixon, & De La Ronde, in press). Hentet fra Swann et al., 1992 - 2. avsnitt

Strukturen i et avsnitt III Nevertheless, if researchers have established that people with negative self-views do indeed sometimes seek unfavorable evaluations and interaction partners who appraise them negatively, they have not shown why they do so. Whereas Lecky and his followers would argue that such activities are motivated by a desire for self-confirmation or self-verification, proponents of positivity strivings would argue that they are designed to make people feel good about themselves. In this article, we assessed the relative plausibility of these competing explanations. Hentet fra Swann et al., 1992 - 3. avsnitt

Don’t be creative, be clear! Skriveråd: Don’t be creative, be clear!

Artikkelens struktur Hoveddel (diskusjon) Konklusjon Tittel Innledning Empirisk artikkel Teoretisk artikkel Tittel Innledning Metode Resultater Diskusjon Referanser Hoveddel (diskusjon) Konklusjon

Strukturen i Oatleys artikkel Innledning Ingen stikktittel The epidemiology of human emotions Modern theories of emotions Current theories and directions Emotions of reading and watching Hoveddel Avslutning

Øvelser for Oatleys artikkel For hvert kapittel skal dere: Beskrive hva som er tema Gjøre rede for hvilke virkemidler som brukes for å kommunisere tema Identifisere nøkkelsetning og nøkkelord Beskrive overganger

Øvelser for Oatleys artikkel (forts.) For hvert avsnitt skal dere også gjøre rede for: Tema Virkemidler Nøkkelsetning og nøkkelord Overganger

Eksempel: Oatleys innledning Tema Virkemidler Nøkkelord Overgang Emosjoners rolle i vår menneske-lighet  - Narrativt: viser til en kjent film (The Terminator) Faghistorisk: viser til et klassisk tankeeksperiment i kognitiv psykologi (Turing testen) Idehistorisk: presenterer ”Menneske-som –maskin” metaforen Undring: spør om er maskinmetaforen det beste bilde på vår menneskelighet? Forslag: kanskje menneskets fremste kjennetegn er vår emosjonalitet -”The Terminator” -Kunstig intelligens -Menneskelighet Hvis emosjoner er menneskets kardinaltrekk, hvordan kan vi få vitenskapelig kunnskap om dem? Narativt, fortelle en historie. Veldig utbredt i f.eks journalistikken, f.eks The Narrative Journalism Movement, som bl.a. Jo Bech-Karlsen snakker om i forbindelse med Åsne Seierstads bok om bokhandleren i Kabul Jobbe med dette i grupper. Dele ut artikkelen nå. I deres egen skriveprosess, går dere andre veien, Begynner men noen tema dere vil belyse, så må dere velge virkemidler, nøkkelord, og gode overganger, hele tida med mottakerens perspektiv i tankene

Litteratur om skriving (denne litteraturlista er skrevet i APA standard Anderson, J., & Poole, M. (2001). Assignment and thesis writing. New York: John Wiley & Sons. APA. (1994). Publication Manual of the American Psychological Association (Fourth ed.). Washington, D.C: American Psychological Association. Gundersen, D. (Ed.). (2001). Språkvett. Skriveregler, grammatikk og språklige råd fra a til å. Oslo: Kunnskapsforlaget. Nicol, A. A. M., & Pexman, P. M. (1999). Presenting your findings. A practical guide for creating tables. Washington, DC: American Psychological Association. Rognsaa, A. (2001). Kunsten skrive godt. Oslo: Universitetsforlaget. Thyer, B. A. (1994). Successful Publishing in Scholarly Journals. London: Sage. Zanna, M. P., & Darley, J. M. (1987). The complete academic. A practical guide for the beginning social scientist. New York: Random House. Aarønæs, L. (1999). Pressespråket. Oppslagsbok for journalister og andre skribenter. Norge: Forlaget Aneholmen.

Skrivehjelp på nettet APA: http://www.psywww.com/resource/apacrib.htm Vår egen hjemmeside: http://www.psyk.cc/psystuff.htm http://www.sv.uit.no/seksjon/psyk/piogii_iX.html