Hvordan rekruttere og beholde frivillige?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Informasjonssjef Christian Fossen
Se Verden – Se Livet.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hvordan intervjue en forsker?
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Veiledning av elever / lærlinger
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Intervjuteknikk.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Om å skrive om litterære tekster
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
et nytt medlem i klubben…
Diakoni og trosopplæring
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Slik drar du bra damer…. Norsk Redaktørforenings høstmøte Molde oktober 2006.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Strategiplan
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Trekanter med vinkler på 30, 60 og 90 grader
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
G LEDEN VED Å VÆRE KLUBB-LEDER AFK-høstmøte 05. november 2012 Quality Airport hotell, Gardermoen Trond ”Kurte” Andreassen Hovedleder i Rolvsøy IF.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Stabsutvikling i Nidaros en stab – ett oppdrag – ett arbeidsmiljø.
God morgen! Tanker etter i går?
Miljøgruppa + Leiv Inge - Carita - Jostein. Målsetting Skigruppa i Birkebeineren skal gi barn og ungdom varig skiglede, gjennom trening og leikbetonte.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
KLASSELEDELSE.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Problemløsning.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
Hverdagsrehabilitering – lengst mulig I eget liv i eget hjem Åse Bente Mikkelborg.
Rekruttering. Refleksjon Er rekruttering en del av innhold i vedtekter eller andre instrukser? Hvem rekrutter dere? Og hvorfor? Hvordan rekruttere dere.
VERVETIPS. Verve nye medlemmer Fakta: Sosiale nettverk viktig, flest lar seg rekruttere gjennom bekjentskaper, ikke gjennom nære familie- og vennskapsbånd.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Rekruttering og oppfølging av frivillige
Hvordan få folk på listene?
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet
Det var en gang… 88% uten formelle tolkefaglige kvalifikasjoner… «Veldig sjeldent at vi får en tolk som oversetter alt» «Sliter med at noen tolker er fryktelig.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Oppstart i barnehagen.
Engasjement og frivillig arbeid
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan rekruttere og beholde frivillige? - eller kunsten å la folk erfare mestring som del av laget… Jeanine Brenna - rådgiver for frivillighet og fagutvikling Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo

Vil du være med på leken …får du tåle steken - eller hvordan (kjapt) bli kvitt engasjerte spilleglade medlemmer…?

Frivillig innsats må synliggjøres som viktig + gi oppdrift KULTUR FOR FRIVILLIGHET Felles målsetting og forankring i alle ledd. Tid og rom for frivillighet er en selvfølge. Vi vet HVORFOR vi ønsker folk med. Vi vet HVA som kreves for å gjøre det bra (formalkompetanse, personlig egnethet, innsatsvilje og glede, TID…) Rekruttering og oppfølging av frivillige er et felles anliggende … Hvordan får folk vite om dere? munn til munn, FB, aviser, fagblader - - - må alle frivillige hos dere være interessert i bridge eller kortspill?

Vær ærlig! – fortell hva oppgaven innebærer Spør folk direkte – «Kunne du tenke deg å bli frivillig?» (ref. forskning er det mange som ikke blir spurt og vi har et rekrutteringspotensiale) Fortell hva det innebærer – Oppgaveavklaring Kompetanse, tid, lengde på engasjementet… FORVENTNINGSAVKLARING – forventningsavklaring – forventningsavklaring Spør vi annerledes eller stiller vi lavere krav om oppdraget er ulønnet enn om det hadde vært lønnet?

Konkret om å beholde frivillige: Ta vare på frivillige du har rekruttert – ref. forventningsavklaringen.. Ta utgangspunkt i motivasjonen for den enkelte til å begynne – hva er i så fall motivasjonen for å fortsette? Fellesskap, nyttig, lære noe nytt, pliktfølelse, samfunnsengasjement, noen timer fri hjemmefra etc. etc… «Kontrakt» Eksempel fra Bymisjon: Samtale/intervju, kontrakt - - - ny medarbeidersamtale om ??? tid. NB! Det må være lov å slutte som frivillig – TAKKE for innsatsen de har lagt ned (kort eller lang tid)