Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
I.
Skjønnlitterær fortelling
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Litt mer om PRIMTALL.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Kapittel 28 Norgeskartet
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Månedsbrev Smørblomst
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 4 Velferdsstaten.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
S LÅR ALARM OM FATTIGE Side 27 – S VAR PÅ SPØRSMÅLENE MED UTGANGSPUNKT I TEKSTEN. 1. Hva er en slumstasjon? 2. Hvorfor slås det alarm om fattige.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Treningsmentalitet -Hva kjennetegner de som ble best?
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Fascismen i Italia Bilde: Hitler og Mussolini i Venezia i 1934.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
Frem.
Kapittel 4 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene og
Kapittel 7 oppgave b b. Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme

1. Folk som bor i dette landet later til å ha en dårlig hukommelse 1. Folk som bor i dette landet later til å ha en dårlig hukommelse. Folk som bor i dette landet later til å huske dårlig. 2. Oljen beskytter oss. Oljen gir oss beskyttelse. 3. Mange sa: ”Kan økonomiske kriser virkelig ramme Norge?” Mange lurte på om økonomiske kriser virkelig kunne ramme Norge.

Bilde: Fra filmen ”Yohan barnevandreren” 4. På 1800-tallet endret folks holdninger til fattigdom seg. På 1800-tallet kom det endringer i folks holdninger til fattigdom. 5. Sykehushjemmene har ikke nok plasser og ressurser. Det er mangel på plasser og ressurser på sykehushjemmene. 6. Mange i Ap var skeptiske til at også rike mennesker skulle få alderstrygd. Mange i Ap uttrykte skepsis mot at også rike mennesker skulle få alderstrygd. Bilde: Fra filmen ”Yohan barnevandreren”

7. I 1950-årene så man en økning i folks levestandard 7. I 1950-årene så man en økning i folks levestandard. I 1950-årene så man at levestandarden økte. 8. Mor skulle ta imot far med åpne armer når han kom sliten hjem fra jobb. Far skulle bli tatt imot av mor med åpne armer når han kom sliten hjem fra jobb. 9. Arbeiderpartiet innførte husmorferie for slitne husmødre. Husmorferie for slitne husmødre ble innført av Arbeiderpartiet.

10. Oljen har gitt Norge enorme inntekter 10. Oljen har gitt Norge enorme inntekter. Det er oljen som har gitt Norge enorme inntekter. 11. I Norge er det mye diskusjon om hvordan oljepengene skal brukes. I Norge snakkes det mye om hvordan oljepengene skal brukes. 12. Det oppstod krav om privatisering av helsevesenet. Man krevde / begynte å kreve at man skulle privatisere helsevesenet.

13. Nå kom kvinnene på banen i arbeidslivet. Nå ble kvinnene aktive 14 13. Nå kom kvinnene på banen i arbeidslivet. Nå ble kvinnene aktive 14. Norge er av FN kåret til verdens beste land å bo i. Men det er flere grupper som har det vanskelig i Norge. Til tross for at Norge av FN er kåret til verdens beste land å bo i, er det flere grupper som har det vanskelig i Norge.

frost var karakteristisk for den tidligere fattigdommen. Å være 15. Å kjenne sult, tørst og frost var karakteristisk for den tidligere fattigdommen. Å være sulten, tørst og kald var karakteristisk for den tidligere fattigdommen. 16. I andre land trenger man kanskje ikke å føle skam og sjenanse når man er fattig. I andre land trenger man kanskje ikke å føle seg skamfull og sjenert når man er fattig. Bilde: Fra filmen ”Yohan barnevandreren”

17. Hun sier: ”Barnefamilier er ofte de som sliter mest 17. Hun sier: ”Barnefamilier er ofte de som sliter mest.” Hun sa barnefamilier ofte er de som sliter mest. 18. Fattige og arbeidsledige frykter framtiden. Fattige og arbeidsledige føler frykt for framtiden. 19. Noen reagerer ved å bli aggressive, bitre, engstelige og bekymret. Noen reagerer med å vise aggresjon, bitterhet, engstelse og bekymring.

20. Først hadde familiene ansvaret for de fattige. Så tok det offentlige over. Etter at familiene hadde hatt ansvaret for de fattige, tok 21. Ingen var så inspirerende som den statsministeren vi hadde før. Den mest inspirerende statsministeren vi har hatt, var den statsministeren vi

22. Hele kvelden satt han og tenkte på den økonomiske situasjonen. Hele kvelden ble han sittende og tenke på den økonomiske 23. Hun hadde aldri hatt en så spennende jobb før. Det var den mest spennende jobben hun hadde hatt noen gang.

24. Du må slutte å mase og klage 24. Du må slutte å mase og klage. Du må slutte med den masingen og klagingen. 25. Den nye jobben til Petter var veldig interessant. Petters nye jobb var veldig interessant. 26. Enda han søkte på 150 jobber, fikk han ingen jobb. Han søkte på 150 jobber. Likevel fikk han ingen jobb.

27. Enda hun forsøkte å bli kjent med flere mennesker, fikk hun ingen nye venner. Hun forsøkte å bli kjent med flere mennesker. Likevel fikk hun ingen nye venner. 28. Heidi mente situasjonen var urettferdig, og det mente Reza også. Reza var enig med Heidi i at situasjonen var urettferdig.

29. Fattige barn i Norge kan mangle mat og klær 29. Fattige barn i Norge kan mangle mat og klær. Fattige barn i Norge kan ha mangel på mat og klær. 30. Han måtte betale inn 30 000 kroner. Han måtte foreta en innbetaling på