Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen, 28.10.11.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Likeverdige tjenester i praksis
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Likeverdige tjenester ved helsestasjoner i bydel Alna Rapporten: “For å jobbe her må en være interessert I folka som bor her ”. Helsesøstre og brukere.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
– en betingelse for aktivitet
Rolighetsmoen barnehage
Kjell Erik Øie Statssekretær
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Introduksjon til medvirkning PÅL LYNGSTAD , Bergen, pilotseminar i medvirkning etter pbl 1.
En oppdagelsesreise etter universell utforming Presentasjon oktober 2007.
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å hindre diskriminering Nødvendig for å sikre at personalpolitikken ikke gir noen fordeler - på.
Likeverdige tjenester i praksis
1 Nye tider: endringer i arbeidslivet. 2 Samfunn i endring Stadig mer turbulente omgivelser Høyere endringstakt Større kompleksitet Slike omgivelser innebærer.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
IKT-verktøy for boligsosialt arbeid
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Mötesplats Medborgare-MSM
Kvalitetskrav fra brukerperspektiv Innlegg på seminar om nye kvalitetskrav i fødselsomsorgen 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd.
Horten vidergående skole
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Medarbeiderundersøkelsen 2015
Friluftsområder. Alle skal gis muligheter til naturopplevelse, uansett alder og ferdighetsnivå "Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller"
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
LIKEVERDIGE HELSETENESTER. «Likeverdige tjenester betyr at alle har tilgang til tjenester av like god kvalitet som er tilpasset det enkelte menneskets.
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
ET SAMFUNN I ENDRING MULIGE KONSEKVENSER FOR PLEIE OG OMSORG
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Trygt og godt skolemiljø
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Trygt og godt skolemiljø
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Trygt og godt skolemiljø
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,

2

Lederansvar Systemer som fremmer likeverdige tjenester? - aktiviteter og resultatmål for likeverdige tjenester i planer og budsjetter - rutiner og organisering - rapportering og evaluering Personalpolitikk som fremmer likeverdige tjenester? - ansatte gis kunnskap, trygghet og mulighet til å yte likeverdige tjenester - rekrutterer mangfoldig - trygt arbeidsmiljø

Brukerinnflytelse Innflytelse i hele prosessen? - kartlegging av utfordringer - utforming av aktiviteter/tiltak - evaluering Medvirkning i egen behandlingssituasjon? - informert medvirkning

Kunnskap Har ledere og ansatte slik kunnskap? –stereotypier, maktforhold og diskriminering kan påvirke møtet mellom bruker og tjenesteyter –levekår, minoritetsstress, sosial ulikhet kan påvirke brukeres helse og behov for helsetjenester, og deres møte med tjenesteytere –hvordan tjenestene i praksis kan tilpasses ulike brukere

Tilgang Likeverdig tilgang for alle? –omgivelser, bygninger, produkter og IKT som er universelt utformet slik at flest mulig kan bruke dem? –kun saklige og nødvendige betingelser for å motta tjenester

Informasjon Hvilken informasjon gis, når og hvordan? –relevant –tilgjengelig –forståelig –tilpasset ulike folk –rettighetsinformasjon

Kommunikasjon Hvordan opplever brukere kommunikasjonen? –Trygt og blir tatt på alvor –Blir sett som individ i sin kontekst –Profesjonalitet og empati –Nødvendige hjelpemidler –Tilrettelagt tid

Helhet og sammenheng

Kan brukere speile seg? W Brukere Brukernorm ?

Å se seg selv i speilet Foto: google bilder og freedigitalfotos.net