Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
2
Lederansvar Systemer som fremmer likeverdige tjenester? - aktiviteter og resultatmål for likeverdige tjenester i planer og budsjetter - rutiner og organisering - rapportering og evaluering Personalpolitikk som fremmer likeverdige tjenester? - ansatte gis kunnskap, trygghet og mulighet til å yte likeverdige tjenester - rekrutterer mangfoldig - trygt arbeidsmiljø
Brukerinnflytelse Innflytelse i hele prosessen? - kartlegging av utfordringer - utforming av aktiviteter/tiltak - evaluering Medvirkning i egen behandlingssituasjon? - informert medvirkning
Kunnskap Har ledere og ansatte slik kunnskap? –stereotypier, maktforhold og diskriminering kan påvirke møtet mellom bruker og tjenesteyter –levekår, minoritetsstress, sosial ulikhet kan påvirke brukeres helse og behov for helsetjenester, og deres møte med tjenesteytere –hvordan tjenestene i praksis kan tilpasses ulike brukere
Tilgang Likeverdig tilgang for alle? –omgivelser, bygninger, produkter og IKT som er universelt utformet slik at flest mulig kan bruke dem? –kun saklige og nødvendige betingelser for å motta tjenester
Informasjon Hvilken informasjon gis, når og hvordan? –relevant –tilgjengelig –forståelig –tilpasset ulike folk –rettighetsinformasjon
Kommunikasjon Hvordan opplever brukere kommunikasjonen? –Trygt og blir tatt på alvor –Blir sett som individ i sin kontekst –Profesjonalitet og empati –Nødvendige hjelpemidler –Tilrettelagt tid
Helhet og sammenheng
Kan brukere speile seg? W Brukere Brukernorm ?
Å se seg selv i speilet Foto: google bilder og freedigitalfotos.net