Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Hva er en sak - hvordan komme på?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Rett på sak.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Media håndtering og kommunikasjon
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
Korpset sett utenifra Hvordan tar vi oss ut, og hvordan ønsker vi å ta oss ut?
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Sende e-postmelding videre
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 13 1 InDesign - kombinerer tekst, bilde, illustrasjoner og annet.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Markedsføring og pressearbeid
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 10
Regnskapsoppsett i Excel
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Tekst, bilde og komposisjon
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 11 1 Illustrator.
Studentliv kurs i PR og markedsføring - Modul 8 1 Henge opp informasjon Plakater Ulike typer oppslagstavler Vis god plakatskikk Bannere På Frederikkebygningen,
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 4 1 Merkevare God profilering vil gi dere –Mer godvilje fra omgivelsene –Større toleranse fra omgivelsene.
Den vanskelige samtalen
Hva er kommunikasjon?.
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
10 regler for å skrive for web
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Individuelt arbeid før neste kurs. Det vil alltid være saker for de tillitsvalgte som ligger i en gråsone mellom juss og andre typer vurderinger Hva styrer.
Krise: fare & mulighet.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
1 Registrere deg med brukerkonto (engangsjobb) Skal du få tilgang til kurs, må du først etablere en brukerkonto. Klikk på ”Registrer deg”
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 5 1 Trøtte tryner Ice-breaker!
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Politisk påvirkning.
RAPPORT saklig og informativ
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
Roede-kurslederen på Facebook
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Velkommen til kurs Tema: Hva er sjelesorg?
Europeisk mobilitetsuke 2015
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7 Pressemeldingen En pressemelding er en effektiv og etablert måte å få formidlet et budskap til pressen En pressemelding skal være en liten artikkel som i sin helhet skal kunne publiseres. Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Pressemeldingen - bruksmåte En pressemelding skal være kortfattet, og journalisten skal kunne se hva saken dreier seg om ved å lese overskrift, ingress og de neste to setningene. Du bør legge arbeid i en pressemelding.   Sjansen for å bli sitert eller kontaktet øker betraktelig hvis du formulerer en interessant overskrift, lager en poengtert ingress og bygger meldingen godt opp innholdsmessig og språklig. Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7 Overskrift Pressemeldinger må alltid ha en overskrift   Pressemeldinger må alltid ha en overskrift. Overskriften skal på en kort og direkte måte fortelle hva som er det viktigste budskapet i pressemeldingen. Overskriften skal være saklig og informativ. Prøv å få med et sitat, eventuelt et verb, det vil gjøre overskriften mer levende. Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7 Det viktigste først Bestem deg for hva som er hovedbudskapet   Bestem deg for hva som er hovedbudskapet. Start meldingen med dette, gjerne i form av en ingress. Ingressen skal inneholde hovedbudskapet og konklusjonen/resultater. I den videre teksten følger du opp med konsekvenser, premisser og bakgrunnsinformasjon. De første setningene i en pressemelding bør gi svar på følgende: ·        Hva ·        Hvem ·        Hvordan ·        Hvorfor ·        Hvor Når Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7 Fallende viktighet Det viktigste først, det minst viktige til slutt Pressemeldinger skal utformes etter prinsippet om fallende viktighet.   Dette betyr at du må få med det viktigste først og det minst viktige til slutt. Tenk deg at du skal kunne kutte pressemeldingen nedenfra uten at det får betydning for hovedpoenget. Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7 Si det kort En pressemelding skal være så kortfattet som mulig En pressemelding skal være så kortfattet som mulig, ikke mer enn en A4-side med bred marg og halvannen/dobbelt linjeavstand.   Går teksten over flere avsnitt, bør den deles opp med undertitler. Hvis du har behov for å gi mer informasjon, kan du legge ved et eget faktaark eller henvise til bakgrunnsinformasjon og bilder på foreningens nettsted (med fullstendig nettadresse). Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7 Si det godt Si det enkelt, og rett på sak   Si det enkelt Bruk dagligspråket som norm så langt det lar seg gjøre. Unngå bruk av spesialord eller "kjepphester" som ikke er meningsbærende eller vanskeliggjør forståelsen av teksten. Forklar hvilken betydning saken har for folk flest. Det beste er å holde seg til et hovedbudskap, framfor å liste opp alle poengene i sakens anledning. Les gjennom teksten flere ganger, gjerne høyt, og sørg for at den ikke inneholder skrivefeil og at alle titler og navn er korrekt stavet. Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7 Sitater Et sitat gjør meldingen mer dynamisk Et sitat gjør meldingen mer dynamisk.   Som hovedregel bør du legge alle faktaopplysninger (arrangementet, begivenheten, omfanget, kostnaden osv) i vanlig tekst, mens du legger alle meninger og vurderinger (hvorfor arrangementet kommer til å bli en suksess) i sitatform. Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Få med kontaktpersoner Navn og tittel på kontaktpersoner Vær tilgjengelig   Kontaktpersoner må alltid oppgis i en pressemelding. Få med følgende opplysninger: ·        Navn ·        Tittel på verv ·        Telefonnumre ·        E-postadresser Oppgi gjerne både direktenummeret og mobiltelefonnummeret. Kontaktpersonene må ha pressemeldingen lett tilgjengelig De må være tilgjengelige når pressemeldingen er sendt ut og videre ut over dagen/kvelden. Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Utsendelse av pressemeldinger - E-post - Internett - Faks   Den raskeste og billigste formen for utsending av en pressemelding er gjennom e-post. Fordelen med denne utsendelsen er at meldingen kommer fram samtidig til alle mottakerne og i en elektronisk form som gjør det lettere for journalisten å bruke dine ord og vendinger. Du kan sende med et elektronisk bilde som vedlegg eller henvise til hjemmesiden. En god regel er at alle pressemeldinger også samtidig skal publiseres på foreningens eget nettsted. På den måten kan egne frivillige og andre interesserte raskt få tilgang til nyheten og bedriftens offisielle syn på saken. Mange journalister bruker søkemotorer eller går rutinemessig gjennom nettsteder på jakt etter nyheter og bakgrunnsinformasjon. Du kan også sende ut pressemeldingen som faks. Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Oppfølging av pressemeldingen Ta en telefon og hør hvordan det går med saken De store avisene og NRK får mange pressemeldinger inn hver eneste dag. Det kan derfor være nødvendig å følge opp pressemeldingen med en telefon til journalister som dekker ditt saksområde spesielt. En sak må nesten alltid jobbes inn. Etter at pressemeldingen er sendt ut, bør du følge med i media for å se hvordan saken blir presentert. Åpenbare saksfeil bør påtales så raskt som mulig, slik at det kan korrigeres til senere sendinger, utgaver eller nettaviser.   Det anbefales at organisasjonen går gjennom medieomtalen og evaluerer resultatet. Kom hovedbudskapet fram? Var omtalen positiv eller negativ, eller som forventet? Kunne noe vært gjort annerledes? Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7

Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7 Gruppeoppgave   Her kan du bruke det som er igjen av tiden som er satt av til modul 7. Bruk samme arrangementsbeskrivelse som i Modul 6. Gruppearbeid: Nå skal vi bruke 10 minutter på å skrive et utkast til en pressemelding Gå sammen to og to Benytt dere av de tipsene dere her har fått. Husk at pressemeldingen skal bestå av en overskrift, en ingress og brødtekst med et sitat. Tenk ut en god vinkling som selger arrangementet. Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7