Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Et eksempel på hvordan kan en dokumenterer IK – Akvakultur?
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Prosesstyring som styringsverktøy
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
Forbedringsprosjektet
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
HMS i UiO med Internasjonale standarder og Internkontrollforskriften av 1997 HMS ko-ordinatorseminar utgave                                
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Oppfølging og kvalitetssikring
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Internkontroll i norske kommuner
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold

Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
…når resultater betyr noe
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Hovedkontormodell og HMS
Torgeir Hansen - Hovedverneombud BEAS dep. Foundry
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Styrking av miljørettet helsevern i skolen Hva kan kommunen gjøre – egenkontrollen og godkjenningen Prosessen i Skedsmo kommune Hans Petter Buvik, Helseavdelingen.
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Planlegge og prioritere tiltak
Veileder for risikovurdering
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Workshop, Dokka – 9. nov
Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt.
Intern revisjon av ”Ølen stål og metall”
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
ROS-analyse.
DET NASJONALE MILJØ- OG KLIMAPROSJEKTET Steinar Marthinsen, viseadministrerende direktør Helse Sør-Øst RHF.
Innføring av miljøledelse ISO 14001: 2004 i Helse Stavanger.
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kvalitet, risiko og avvik
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Helse miljø og sikkerhet
Kurs for brukere av KFF-KSS
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Maria Rodahl Johansen, ECgroup

Innhold Miljøstyring i energibedriften Kvalitetsstyring i energibedriften Sertifisering av Kvalitet og Miljø

1. Miljøstyring i energibedriften En solid og positiv miljøprofil gir godt omdømme og konkurransefortrinn Mangelfull miljøstyring vil kunne medføre miljøskader, forurensning, erstatningsansvar og tap av omdømme Arbeidet med miljø må tas på alvor, noe som innebærer å: identifisere miljøutfordringer utarbeide miljømål/miljøplan utarbeide miljørapport

1.1 Miljøutfordringer Finn ut hvordan energibedriften påvirker miljøet og hvilke miljøutfordringer som eksisterer ved å diskutere og analysere arbeidsrutiner og prosedyrer Alle ansatte bør delta i denne kartleggingen Potensielle miljøutfordringer i energibedriften kan være: Innhold av PCB/andre miljøskadelige stoffer i elektriske komponenter Oljeutslipp fra transformatorgruber Avfall/rester etter anleggsarbeid Klimagassen SF6 i bryteranlegg Vannføring i vassdrag

1.2 Miljømål og -plan Analysen av miljøutfordringer vil avdekke problemområder som krever forbedring Det må settes tydelige mål for miljøarbeidet som kommuniseres til alle ansatte En konkret tiltaksplan for miljøarbeidet må utarbeides. Planen bør inneholde: Prioritering av problemområder og tiltak Ansvarsfordeling Tidsfrister for gjennomføring Oppfølging og kvittering for gjennomføring

1.3 Miljørapport En god måte å sikre kvalitet og konsistens i miljøarbeidet på, er å utarbeide en miljørapport, som skal være et verktøy for forbedring Rapporten skal oppsummere miljøarbeidet ved å beskrive sammenhenger mellom mål, tiltak og resultater For å sikre et levende miljøstyringssystem er det viktig at arbeidet blir evaluert Avvik skal følges opp med korrigerende tiltak i miljøplanen

2. Kvalitetsstyring i energibedriften Gode arbeidsrutiner og prosedyrer sikrer kvaliteten på arbeidet Mangelfulle arbeidsrutiner kan innebære redusert kvalitet på arbeidet, dårlig omdømme og økonomiske tap Arbeidet med å få på plass et system for kvalitetsstyring innebærer å: gjennomgå alle arbeidsprosedyrer sette opp konkrete kvalitetsmål og –plan etablere rutiner for egenkontroll

2.1 Virksomhetsbeskrivelse En gjennomgang av bedriftens arbeidsprosesser vil bevisstgjøre hver enkelt, og kan avdekke forbedringspotensialet i forhold til kvalitetsstyring og effektiv drift Den beste måten å få oversikt over virksomheten på kan være en diskusjon der alle ansatte deltar Eksempler på noen arbeidsprosesser og tilhørende kvalitetskrav: Avregning – kontrollrutiner for å unngå feil Kundehåndtering – arbeidsprosedyrer ved klager Kraftomsetning – rutiner for risikostyring AUS – sikkerhetsprosedyrer for arbeidet Alle avvik må dokumenteres og tas med videre i kvalitetsarbeidet

2.2 Kvalitetsmål og -plan For de dokumenterte avvikene må vi sette klare mål for hvordan kvaliteten skal heves Målene må være godt kommunisert til alle ansatte Avvik må håndteres ved å utarbeide en tiltaksplan. Planen bør inneholde: Hvem som er ansvarlig Tidsfrister Oppfølging og kvittering for gjennomføring

2.3 Egenkontroll Egenkontroll har minst to formål: Kontrollere at arbeidet utføres i tråd med prosedyrer og krav Fange opp behov for korrigeringer av eksisterende prosedyrer og eventuelt behov for nye prosedyrer En kvalitetshåndbok er viktig i arbeidet med egenkontroll og oppfølging av kvalitetsplanen. Hensikten med kvalitetshåndboken er å: Beskrive prosedyrer og kvalitetsmål Fungere som en rettledning i det daglige arbeidet Avvik må følges opp med korrigerende tiltak, dette må inkluderes i kvalitetsplanen med tiltaksansvarlig og tidsfrist for gjennomføring

3. Sertifisering av kvalitet og miljø Sertifisering kan være en god måte å sørge for at: arbeidsrutiner holder forventet kvalitet myndighetenes krav følges bedriften har gode muligheter for konkurransefortrinn og bra omdømme Miljøstyring kan sertifiseres etter flere standarder, for eksempel ISO 14001, EMAS og Miljøfyrtårn Kvalitetsstyring kan sertifiseres etter ISO 9001 Sertifisering innebærer årlige eksterne revisjoner Mål om sertifisering kan sikre en kontinuerlig forbedringsprosess i bedriften