Lærekandidatordningen i vta- bedrifter Heidi S. Ekran Tomas Hofmo Fagseminaret 2011 i Trondheim 08.02.2011
Hvem er vi? Heidi Ekran, daglig leder OKvta Tomas Hofmo, arbeidsleder FASVO AS
Program for dagen: Del 1: Hva er fagopplæring? v/ Heidi Del 2: Lærekandidatordningen i VTA- bedrifter, ekspempel fra FASVO AS v/ Tomas Del 3: Etableringen av Okvta v/ Heidi 15.minutters pauser underveis Vi ønsker en dialog med dere!
Del 1: Fagopplæring
Videregående opplæring Det er Fylkeskommunene som er ansvarlig for videregående opplæring (Oslo Kommune) Inntak etter endt grunnskoleopplæring ( 10.klasse) Rettighet ( fra 1994) med R94 Yrkesfaglig utdanningsprogram Studieforberedende utdanningsprogram www.vilbli.no
Fag-/og yrkesopplæringens hovedmodell 2+2 mot fag-/svennebrev eller kompetansebevis
Fagopplæring Samarbeid mellom partene i arbeidslivet og myndighetene Videregåendeopplæring i bedrift, 2+2- modellen Både opplæring og arbeid Egne Vg3 læreplaner for opplæring i bedrift Godkjente lærebedrifter har det pedagogiske ansvaret og arbeidsgiveransvar Faglig leder er ansvarlig for opplæringen Ønsker dere å bli en godkjent lærebedrift, ta kontakt med «Fagopplæringsavdelingen» i deres fylke
Hva er et opplæringskontor To eller flere godkjente lærebedrifter kan gå sammen å opprette et opplæringskontor Medlemsbedriftene må være godkjente som lærebedrifter av Fylkeskommunen Opplæringskontoret er ansvarlig for at opplæringen skjer etter fastsatte læreplaner Opplæringskontoret må ha vedtekter som sier noe om samarbeidet med medlemsbedriftene
Hva styrer opplæringen? Opplæringsloven med forskrift Vg3 – læreplaner; i bedrift Kunnskapsløftet Egne fagspesifikke læreplaner i alle lærefag www. udir.no - læreplaner For eksempel: logistikkfag Arbeidsmiljøloven
Læringsplakaten Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter. Stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse. Bidra til at lærere og instruktører fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge. Sikre at det fysiske og psykososiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring. Legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foreldres/foresattes medansvar i skolen. Legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæringen på en meningsfylt måte. Styringsdokument for all opplæring!
Godkjent lærebedrift Må ha produksjon som dekker målene i læreplan for faget det søkes godkjenning for Oppnevnt en faglig leder som har ansvaret for at opplæringen skjer etter fastsatte læreplaner Må kunne dokumentere faglig leders kvalifikasjoner, fagbrev/6 års erfaring Godkjenning gis av Fylkeskommunene
Faglig leder: Kompetansekrav til faglig leder (L§4-3): Fagarbeider i faget/Mesterbrev i faget/relevant høyere utdanning i faget Minst 6 års relevant praksis i faget Ansvarlig for opplæringen ( planlegging og tilrettelegging) Utarbeide skriftlig plan for opplæringen, tilpasset den enkelte Sørge for at det er tid og rom for opplæringen Påse at regelmessige vurderingssamtaler blir gjennomført Sikre at oppmeldingen blir sendt, og kompetanseprøven blir gjennomført
Instruktør: Samarbeide med faglig leder om opplæringen Er ofte den/de som forestår den daglige opplæringen av lærlingen/lærekandidaten. Fagarbeider/spesialarbeider innenfor aktuelle opplæringsområder. Ingen formelle krav til kompetanse I løpet av læretiden kan flere instruktører ha ansvar for samme lærling. I mindre bedrifter kan faglig leder og instruktør være samme person
Lærling/Lærekandidat Lærling er en som har skrevet lærekontrakt med sikte på fagprøve eller svenneprøve i fag som har læretid i bedrift. Lærekandidat er en som har skrevet en opplæringskontrakt med sikte på en mindre omfattende prøve enn fag-/svenneprøve Def fra: Opplæringslovens §4-1
Formidling Etter endt utpassering/yrkeskartlegging ( prosjekt til fordypning) Bedriften bestemmer seg etter et jobbintervju/samtale Melding til inntakssesjonen i fylket Utstedes en opplæringskontrakt Til og fra dato Faget
Opplæringskontrakt Gjelder for lærekandidater Inngå arbeidsavtale for læretiden Samme rettigheter og plikter som lærlinger Skal ha lønn, eller annen form for inntekt (NAV) 2+2 …eller 1+3, eller hele opplæringen i bedrift Bedriften må ikke være godkjent for hele faget (begrenset godkjenning) Individuell lærekandidatplan (ILKP) Kompetanseprøve med kompetansebevis
Lærekandidatordningen Individuell lærekandidatplan; ILKP i faget Underveisvurdering, hvert halvår Avbrudd og hevinger må meldes Fylkeskommunen Avsluttes med kompetanseprøve Utstedes et kompetansebevis fra Fylkeskommunen Ansvarsgruppemøter Nav- samarbeid ØFK-samarbeid
Lærekandidatordningen i FASVO Del 2: Lærekandidatordningen i FASVO
Tomas Hofmo arbeidsleder på FASVO AS 52 VTA-plasser 15 lærekandidater Skal bli (forhåpentligvis) Equass-sertifisert i mars 2011
Lærekandidatordningen Hvordan legger FASVO AS opp lærekandidatordningen? En liten kikk og gjennomgang på ferske skjema. Konkrete eksempler fra lærekandidater i FASVO AS.
Individuell læreplan (ILP) vs Individuell lærekandidatplan (ILKP)
Del 3: Etableringen av
Historien…… Allmennpraktiske grupper med stor sosial profil) Kostbare, ofte 5 årlige løp Ingen yrkesretting R94; og muligheter for at også spes.ped. elever skulle få velge et yrkesfaglig opplæringsløp ØFK og VTA- bedriftene i Østfold inngikk et samarbeid VTA-avtalen ble undertegnet i 2002 Utarbeidet en brosjyre
VTA- avtalen Målgruppen Ungdom i videregående opplæring der fremtidig livssituasjon tilsier trygdeytelser til livsopphold og vernet arbeid som daglig sysselsetting. Personene må ha en arbeidsevne for å kunne delta i produksjon av varer eller tjenester i en VTA- bedrift.
VTA- avtalen forts. Retningslinjer for opplæringskontrakter Godkjente av Fylkeskommunen PPT- vurdering Ind opplæringsplan Avlegge kompetanseprøve Retningslinjer for elever Bekostes av skolen Kostnader 30.000,- pr.ukedag/år (150.000,- heltidsplass) Yrkeskartlegging (inntil 3 mnd) kostnadsfritt
Østfold Asvo Godkjente lærefag Kontor- og administrasjonsfaget Salgsfag Logistikkfag Inst.kokkfag Anleggsgartnerfag Aktivitørfag Bakerfag Kontor- og administrasjonsfaget Møbeltapetsererfaget Blomsterdekoratør Industrimekanikerfag Konditorfag
Februar 2010 Politisk ønske om å bruke VTA- bedriftene mer i lærekandidatordningen !
Evaluering av samarbeidet; 23.4.2010 25 løpende opplæringskontrakter Samarbeidet fungerte godt Ønske om kartlegningsperiode allerede i VG1 Flere VTA- bedrifter bruker eksterne opplæringsbedrifter 95% av lærekandidatene trenger en fast VTA- plass etter læretiden Ønskelig med mer forutsigbarhet i formidlingen Ønskelig med å definere målgruppen ytterligere
Etablering av et opplæringskontor Satt ned en arbeidsgruppe som ble et interrimsstyre 4 fra VTA- bedriftene 1 fra PPT 1 fra NAV Fagkonsulenten fra Fylkeskommunen Innhentet erfaringer fra andre opplæringskontorer Var på omvisning i Trøskenveien i mai 2010
Trøskenveien 36
Forts. Definerte noen rammer Organisasjonsform: forening Oppstart 1.1.2011 Bemanning; 100% Leiemuligheter i Trøskenveien Starter prosessen med å utforme vedtekter Opplæringskontoret finansieres med basistilskuddsmidler VTA- avtalen opprettholdes (direkte til VTA-bedriften)
Finansieringsmodell Basistilskudd, til drift av kontoret VTA- avtalen For tiden 102.000,- for rettighetslærekandidater Fordelt på 2 år Ca 51.000,- pr år VTA- avtalen 150.000,- årlig for full plass (5dager/uka) Dette går direkte til VTA- bedriften
NAV- definisjonen Lærekandidater i vekstbedrifter Fylkeskommunen har inngått avtale med arrangører av VTA- i skjermet virksomhet vedrørende opplæring av lærekandidater NAV har fått forespørsel om hvilke ytelser som kan være aktuelle for disse kandidatene Denne opplæringen er en del av fylkeskommunens ansvar Lærekandidatplass ved vta arrangører kan ikke godkjennes som arbeidsrettet tiltak Deltagere vil ikke ha rett på AAP eller individstønad Kan søke uføretrygd ved fylte 18 år på ordinær måte Fra foredrag 6.1.2011, NAV Østfold
Opplæringskontoret for VTA- bedrifter i Østfold 22.10.2010; Godkjenning som opplæringskontor, med virkning fra 1.9.2010 Ansatt daglig leder i september. Startet opp 3.januar 2011 40 godkjente opplæringskontrakter Lokalisert i Trøskenveien 36, Sarpsborg Offisiell åpning 28.januar 2011
Interimsstyret på åpningsdagen
Okvta’s rolle Formidlingsarbeid Opplæringskontrakter (den ene av tre parter) Utarbeide ILKP for alle Oppfølging underveis Samarbeide med arbeidsledere i alle 10 bedriftene Oppmelding til kompetanseprøve Nettverksarbeid
Summing Hva skal til for å utvikle lærekandidatordningen i din bedrift? Presenteres i plenum
Lykke til! Oppsummering 1. Ta kontakt med Fylkeskommunen 2. Formaliser avtaler 3. Nettverksbygging med de videregående skolen Lykke til!