Skolen – en kommunal virksomhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Elevråds Styre Teamråd Stab K-Gruppe IB ST MDD MK EL BA
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Innføring av driftsstyrer ved kommunalt drevne sykehjem i Oslo
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Departementets styring og styrenes rolle
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Parlamentarisme 1884 Mulig styringsform i på kommuneplan etter den nye kommuneloven Oslo: fra 1986 Også utprøvd i Hedmark fylkeskommune fra 1988.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
Parlamentarisme 1884 Mulig styringsform i på kommuneplan etter den nye kommuneloven Oslo: fra 1986 Også utprøvd i Hedmark fylkeskommune fra 1988.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Driftsstyret Plass i organisasjonen, oppgaver og forventninger
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Generell oversikt over gjeremål for Vaulen skule
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Skole/hjem-samarbeid
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Opplæring av rektorene
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Skolen – en kommunal virksomhet Driftsstyrene i det kommunale styringssystemet

Kommunale oppgaver Skoler Barnevern Kino Feiing Sykehjem Sporvei Sosialkontor Beredskap Snøbrøyting Arealplaner Hjemmesykepleie TT-transport Renovasjon Fagopplæring Energiøkonomisering Gravferd Kemner Rusomsorg Skoler Parker Renovasjon Fastlege Næringsmiddeltilsyn Idrettsanlegg Barnehager Trygghetsalarm Museer Skolefritidsordning M.FL. Oslo kommune – både kommune og fylkeskommune. Lovpålagte oppgaver og oppgaver som kommunen har valgt å ta på seg.

Bystyret ” beslutningsmyndighet i alle saker på kommunens vegne.” Utfordring: Hvordan opprettholde folkevalgt kontroll over beslutningene? Paralamentarisk styreform. Parlamentarisk styreform. Må ha et byråd, øverste ledelse av kommunens administrasjon

BYSTYRETS ORGANER Byrådet Bystyrekomiteene Bydelsutvalgene Andre råd og utvalg Delvis må-ha, delvis kan –ha. Stor frihet i valg av hjelpeorganer. De rene politiske hjelpeorganene. Dels forbereder og tilrettelegger de saker som bystyret skal avgjøre. Dels iverksetter bystyrets vedtak. Dels tillagt selvstendig beslutningsmyndighet på bystyrets vegne.

Andre styringsformer: Kommunale foretak – f.eks: Boligbedriften KF Undervisningsbygg KF Aksjeselskap- f.eks: Oslo Kinomatografer Konsernet AS Oslo Sporveier Styrer for institusjoner- f.eks: Driftsstyrer for skolene. Styrer for institusjoner er vanlig. Sykehus, universiteter. Andre kommunale virksomheter ???

Hvorfor ulike styringsformer ? Kapasitet Faglige vurderinger Forretningsmessige vurderinger Politiske prioriteringer Påvirker sammensetningen, ofte fagfolk økonomer, jurister og politikere Det var politisk enighet om at driftsstyrene skulle videreføres !! Vedtak i bystyret i november 2001.

Alle styrers oppgave Sikre produksjonen i hht mål Sikre forsvarlig drift innenfor fastsatte rammer Sikre best mulig ressursutnytting Kontrollere resultatoppnåelse Driftsstyrer som alle andre styrer. Kunnskap og lykkelige barn.

Driftsstyrenes plassering Det skal være driftsstyrer ved alle grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæringssentre Byrådet oppnevner styremedlemmer og varameldemmer. FAU, ansatte, elevrådet og bydelsutvalgene innstiller Driftsstyrene plasseres i linjen mellom etatssjef og rektor Dersom rektor vurderer at et vedtak strider mot lov, forskrifter eller kommunens overordnede retningslinjer, plikter rektor å forlange at vedtaket bringes inn for etatssjefen

Driftsstyret Kollegialt organ : Sammen representere eiers interesser Bygger på at styremedlemmene representerer felles interesser. Skal arbeide i tråd med gjeldende politiske målsettinger og etter eiers retningslinjer. Skal fremme skolens formål. Hva vil det si ? Tildelt en oppgave av eier – som skal løses i fellesskap. Bygger på at styremedlemmene ikke representere bestemte interesser eller grupper. Styret skal i tråd med de gjeldende politiske målsettinger og etter eiers retningslinjer, fremme skolens formål

Driftsstyrets oppgaver Behandle og vedta årsplan Behandle og vedta budsjett Behandle saker delegert fra direktøren Utarbeide og vedta strategi og årsplan, herunder ”pedagogisk profil” Føre overordnet tilsyn med virksomheten Behandler resultatene fra brukerundersøkelser og resultater fra nasjonale og kommunale prøver Påse at skolen driver skolebasert vurdering og utvikling Av de delegerte oppgaver er de fleste videredelegert til rektor . Enkeltvedtak mht elever og ansatte.

Driftsstyret Gjennom driftsstyreordningen ønsker Oslo kommune å styrke det lokale selvstyret ved å overføre ansvar og myndighet til den enkelte skole legge forholdene til rette for optimal bruk av skolens samlede ressurser gi brukerne og de ansatte reell innflytelse på skolens samlede virksomhet legge forholdene best mulig til rette for å nå målene i læreplaner og annet planverk. Hva vil det si ? Tildelt en oppgave av eier – som skal løses i fellesskap. Bygger på at styremedlemmene ikke representere bestemte interesser eller grupper. Styret skal i tråd med de gjeldende politiske målsettinger og etter eiers retningslinjer, fremme skolens formål

Bystyret delegerer til Byrådet, som delegerer til driftsstyrene Bystyret/Byrådet gir fra seg oppgaver vedr. drift av skoler Bystyret kan ikke gi fra seg ansvaret for skoledrift

Rammer for myndighet og delegering Driftsstyret har avgjørelsesmyndighet i saker som er tillagt det av direktøren i Utdanningsetaten Direktøren er ansvarlig for at det foreligger oppdaterte oversikter over myndighet delegert til driftsstyret Driftsstyret har ansvar for at det foreligger oversikt over myndighetsfordelingen mellom styret og rektor Myndighet som delegeres til skolene/VO-sentrene, delegeres til styret som i hovedsak avgjør i hvilken utstrekning myndighet delegeres til rektor

Rektors oppgaver i forhold til styret Driftsstyret er rektors overordnede – i de saker som tilligger driftsstyret Rektor er sekretær for driftstyret Løpende drift – pedagogisk, økonomisk, administrativt, personal, elevsaker Fatte vedtak i enkeltsaker - personal- og elevsaker Arbeidsgivers representant i forhold til personalet Delegert myndighet innenfor økonomi for å sikre den daglige drift Daglig leder. Nærmere om hva det vil si. Enkelte oppgaver lagt direkte til rektor.

Byrådet Byråd for kultur og utdanning Styringslinje Bystyret Byrådet Byråd for kultur og utdanning Utdanningsetaten Forklare delegasjon, gi fra seg oppgaver, men ikke ansvar. Kan driftstyremedlemmer bli økonomisk eller strafferettslig ansvarlig, sammen eller som enkeltpersoner ?? Oppnevnt av byrådet. Byrådets representant på den enkelte skole. Rapporterer til skolesjefen. Byrådets og skoleadministrasjonens ”hjelpeorgan” i styringen av den enkelte skole. . Driftsstyret Rektor

Hvor finnes ”oppdraget”? Bystyrets årlige budsjett Bystyrets økonomiplan Utdanningsetatens strategiske kart Skolene tildeles en budsjettramme og en bestilling – lage best mulig skole innenfor rammen. Ikke i driftsstyret at kampen om budsjettrammen foregår, man arbeidet med å disponere midler innefor budsjettrammen.

Årsplan og strategisk plan for skolene Følge opp strategiske mål i Bystyrets budsjett og økonomiplan, uttrykt gjennom strategisk kart Fastsette skolens egne resultatmål i tråd med vedtatte mål og rammer

Overordnet tilsyn - resultatvurdering. Definere målbare suksessfaktorer i årsplan og strategisk plan Bygge på tidligere oppnådde resultater Vurdere resultatoppnåelsen hvert år og justere kursen Rapportere resultatene til områdedirektør Dybdevurderinger. Resultater fra eksamen og prøver. Skolebaserte vurderinger i Kvalitetsbarometret

Nedlegging og nyoppnevning Ansvaret overfor byrådet § 1- 4. Pkt. 4 ”Byrådet kan omorganisere og foreta ny oppnevning av hele styret eller enkeltmedlemmer.” Departementet foreslår at styremedlemmer når særlige grunner foreligger kan tre tilbake fra sine verv. På den andre siden foreslås det at foretaksmøtet til enhver tid kan avsette hele eller deler av styret. Sett fra eiers side er det nødvendig å ha full tillit til styret for å kunne utøve eierstyringen på en god måte. Dersom denne tilliten ikke lenger foreligger, vil det normale være at styret avsettes. Styremedlemmene på sin side tillegges ansvar for drift av foretaket. Dersom de mener at de rammevilkårene som eier setter er utilstrekkelige til å ivareta det oppdraget de er gitt, bør de kunne fratre før tjenestetiden er over. Begrensede muligheter til å pådra seg erstatnings eller straffeansvar.

www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no