Øystein Pedersen Dahlen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alfhild - leder Østlandet
Advertisements

Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Øystein Pedersen Dahlen
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Kampanjer og dialog Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda ”Dialog skaper tillitt, deltagelse og forståelse”
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Kommunikasjon og informasjon Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda
Webkommunikasjon og evaluering
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kvalitativ metode i markedsforskning
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Kommunikasjon som virkemiddel i omdømmebygging
God kommunikasjon på nettet
Publikum og kildestrategier Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Profil og omdømme Modul 4 Omdømme 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Utforskeren.
Hvordan forsterke merkevaren?
Definere og velge hovedmål og delmål
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
God intern kommunikasjon vær trygg
PR - informasjon og samfunnskontakt : Et relativt nytt fag basert på
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Valgfag på Kastellet skole
Flere barnehagelærere!
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
Hvordan nå frem til velgerne med informasjon? Valgforum 21. november, Trondheim Maren H. Blaalid, Oslo kommune.
Velkommen til Newtonrommet!
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Om Norsk Finansbarometer 2010
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Forskningsopplegg og metoder
Brukarretta informasjon – evaluering av tiltak
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Av: Marius, Einar, Anna, Elias og Emeli
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Enkle løsninger for utelivsbransjen
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Den nasjonale studentundersøkinga om studiekvalitet
Utskrift av presentasjonen:

Øystein Pedersen Dahlen Undersøke omverden Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda http://www.hivolda.no/ 02.09.09

Kommunikasjon Målsetninger Målgrupper Budskap Virkemidler Fokus Evaluering Fokus Dialog

Omverdenanalyse Omdømme: Hvordan blir organisasjonen oppfattet i omgivelsene? Medieomtale Se etter potensielle utfordringer Se etter relevante utviklingstrender

Foranalyse Økonomiske og politiske forhold Organisasjonens produkter Anseelse – omdømme Målgruppens holdninger Andre grupper i samfunnet Juridiske og etiske spørsmål Interne forhold, holdninger, kompetanse og begrensinger

Målgruppeanalyse Definerer målgruppen Hvem er de? Kunnskap, holdninger og adferd Relevante informasjonskanaler

Undersøkelsesmetoder Kvalitative undersøkelser Kvantitative undersøkelser Case-studier Eksperimenter Intervjuer Spørreundersøkelser

Kvalitativt – kvantitative Innholdet Tekst Fortolkning Helhetsforståelse Ikke generaliserbare Kan si noe om et fenomen Statistikk Tall Beregninger Begrenset forståelse Generaliserbare Ser på årsakssammenhenger

Casestudier Kvalitative Samle mye informasjon (data) om et avgrenset fenomen (caset) Ett eller flere case Flere: kan sammenligne Kan med hell brukes på gode (og dårlige) eksempler

Intervjuet Ett hovedfokus/-spørsmål, som deles inn i delspørsmål Klargjør hensikten med intervjuet Ikke still ledende spørsmål Korte og enkle spørsmål Still de samme spørsmålene til alle Kan være kvantitative

Spørreundersøkelser Klargjør hensikten med undersøkelsen Ikke still ledende spørsmål Korte og enkle spørsmål Gjensidig utelukkende og dekkende svaralternativer Still de samme spørsmålene til alle Blanding av kvantitativ og kvalitativ Finn ut hvem som svarer!

Kommunikasjon Målsetninger Målgrupper Budskap Virkemidler Fokus Evaluering Fokus Dialog