Øystein Pedersen Dahlen Undersøke omverden Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda http://www.hivolda.no/ 02.09.09
Kommunikasjon Målsetninger Målgrupper Budskap Virkemidler Fokus Evaluering Fokus Dialog
Omverdenanalyse Omdømme: Hvordan blir organisasjonen oppfattet i omgivelsene? Medieomtale Se etter potensielle utfordringer Se etter relevante utviklingstrender
Foranalyse Økonomiske og politiske forhold Organisasjonens produkter Anseelse – omdømme Målgruppens holdninger Andre grupper i samfunnet Juridiske og etiske spørsmål Interne forhold, holdninger, kompetanse og begrensinger
Målgruppeanalyse Definerer målgruppen Hvem er de? Kunnskap, holdninger og adferd Relevante informasjonskanaler
Undersøkelsesmetoder Kvalitative undersøkelser Kvantitative undersøkelser Case-studier Eksperimenter Intervjuer Spørreundersøkelser
Kvalitativt – kvantitative Innholdet Tekst Fortolkning Helhetsforståelse Ikke generaliserbare Kan si noe om et fenomen Statistikk Tall Beregninger Begrenset forståelse Generaliserbare Ser på årsakssammenhenger
Casestudier Kvalitative Samle mye informasjon (data) om et avgrenset fenomen (caset) Ett eller flere case Flere: kan sammenligne Kan med hell brukes på gode (og dårlige) eksempler
Intervjuet Ett hovedfokus/-spørsmål, som deles inn i delspørsmål Klargjør hensikten med intervjuet Ikke still ledende spørsmål Korte og enkle spørsmål Still de samme spørsmålene til alle Kan være kvantitative
Spørreundersøkelser Klargjør hensikten med undersøkelsen Ikke still ledende spørsmål Korte og enkle spørsmål Gjensidig utelukkende og dekkende svaralternativer Still de samme spørsmålene til alle Blanding av kvantitativ og kvalitativ Finn ut hvem som svarer!
Kommunikasjon Målsetninger Målgrupper Budskap Virkemidler Fokus Evaluering Fokus Dialog