Kommunikasjon som virkemiddel i omdømmebygging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Litt mer om PRIMTALL.
Rett på sak.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Retorikk og tekstanalyse
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Layout - utforming - design i
PR: Perspektiver og praksis
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
12. Oppsummering.
Markedsføring og pressearbeid
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Øystein Pedersen Dahlen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Kommunikasjon og informasjon Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda
Webkommunikasjon og evaluering
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Roman- og novelleanalyse
Retorikk og tekstanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Oslo.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Månedsbrev Smørblomst
God kommunikasjon på nettet
Øystein Pedersen Dahlen
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Kommunikasjonsrådgiver Erik Larsen 20. november 2009 Sye - Oslo
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
God intern kommunikasjon vær trygg
PR - informasjon og samfunnskontakt : Et relativt nytt fag basert på
God kommunikasjon – vær trygg
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Nyhetsartikkel.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Brukarretta informasjon – evaluering av tiltak
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
STRATEGISK Kommunikasjon Fakultet for samfunnsvitenskap
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon som virkemiddel i omdømmebygging ”Dialog skaper tillitt, deltagelse og forståelse” Kommunikasjon som virkemiddel i omdømmebygging Øystein L. Pedersen © oysteinlp@hivolda.no Høgskulen i Volda 09.02.06

Oversikt over forelesningen 1 Oversikt over forelesningen Introduksjon til kommunikasjonsfaget Det systemteoretiske perspektivet Praktisk informasjonsarbeid Løse kommunikasjonsutfordringer*

2 En god kommunikatør Teoretisk kunnskap Praktisk erfaring Personlig kompetanse

3 Kommunikasjonsfaget Informasjon og samfunnskontakt PR: Public Relations Kommunikasjonsforeningen Kommunikasjon: gjøre felles Målsetninger, målgrupper*, virkemidler* Kommunikasjon internt og med omverden

4 Systemteori En verden av systemer Helheten mer enn delene Åpent systemperspektiv: relasjoner mellom systemer Symmetrimodellen: delenes betydning for helheten Undersøkelse av organisasjoners kontakt med omverden

5 Ulike systemer Skiller seg fra hverandre med funksjon: vi og de Økonomi Vitenskap Familie Politikk Eks: Verdier og normer for motivasjon og handlinger i foretninger og i kirken

6 Binære koder Alle systemer er utdifferensiert på basis av og fungerer ved hjelp av binære koder* Massemedier: informasjon – ikke-informasjon Domstoler: legalt – illegalt Politikk: makt – opposisjon Vennskap: tillitt – ikke tillitt Helsevesenet: syk – frisk

7 Sosiale system Selvdannede systemer som gjendanner seg ved hjelp av kommunikasjon (som krever relasjoner) Informasjon, meddelelser og forståelse blir bestemt av systemets egne behov Ønsker å forklare (den økende) kompleksiteten i samfunnet

8 Tre nivåer Systemet i seg selv: organisasjonen* Subsystemet*: delene i organisasjonen Suprasystemet*: omgivelsene

9 Konsekvenser av differensiering Ulike systemer krever spesialkompetanse Kommunikasjon er kontroll av kompleksitet, som skaper ytterligere kompleksitet Friksjoner mellom systemene skaper endringer Skaper nye undersystemer

Organisasjonens omgivelser* 10 Organisasjonens omgivelser* Interessent nivå Berørte interessenter Utfordrende saker Omverdenanalyse: undersøke organisasjonenes kontakt med omverden

11 Interessenter Berørte grupper og individer Grupper og individer som berører organisasjonen Rammesettere Tilførere Mottakere Allierte Ad-hoc-interessenter

Berørte interessenter 12 Berørte interessenter Grupper eller individer som responderer Ikke relevante Latente Apatiske Bevisste Aktive

Respons på utfordrende saker 13 Respons på utfordrende saker Reaktiv: motsette seg krav om endring Adaptiv: imøtekomme krav om endring Dynamisk: imøtekomme krav og øve innflytelse på omgivelsene

14 Omverdenanalyse Holde kontakt med omverden: Interessent nivå Berørte interessenter Utfordrende saker Ta temperaturen på omverden

15 Internkommunikasjon Kontakt mellom organisasjonens subsystemer Uformelle og formelle kanaler

16 Symmetrimodellen James Grunig Forholdet til andre systemer: Asymmetrisk: etter organisasjonens ønsker Symmetrisk: skape gjensidig forståelse og felles løsninger

17 A. Enveis, asymmetrisk modell propaganda-/publisitetmodellen avsender legger alle premisser for teksten avsender inntar den totalt dominerende posisjonen eks: propaganda, produktreklame, salg, profilering, pressemelding

18 B. Enveis, symmetrisk modell informasjonsmodellen ønsker å spre informasjon sender og mottaker på samme nivå (?) sannhet viktig eks: statlige informasjon, informasjon fra sykehus

19 C. Toveis, asymmetrisk organisasjonens målsetninger ønske om påvirkning mottaker kan gi tilbakemeldinger avsender inntar en dominerende posisjonen undersøker holdninger og interesser blant mottakerne eks: undervisning, vitenskapelig overtalelse, informasjon om rettigheter

20 D. Toveis, symmetrisk modell kommunikasjons-/symmetrimodellen ønsker forståelse for kommunikasjonen skape og vedlikeholde gode relasjoner undersøker om målgruppen har forstått og godtatt budskapet en idealmodell

21 Den symmetriske modellen Mer effektiv Ønsker også å påvirke avsender Partene skal nærme seg hverandre Påvirke både organisasjonen og publikum en fri, habermasiansk dialog? Eks: politiske partier, regjering, kongehuset?

Avhengig av verdensanskulese 22 Avhengig av verdensanskulese Asymmetrisk: internt orientert lukket system fokus: effektivitet elitistisk: ledere vet best konservativ Symmetrisk: gjensidig avhengig av omgivelsene åpen kommunikasjon rettferdighet Medarbeidere har autonomi innovativ forhandlingsorientert

23 Excellence-modellen Bøye av for interessentene (asymmetrisk) Argumentere for organisasjonens interesser (asymmetrisk) Felles løsninger: vinn-vinn-sone (symmetrisk)

Forutsetninger for excellence-modellen 24 Forutsetninger for excellence-modellen Kommunikatøren er involvert i strategiske prosesser Kommunikasjon-subsystemet er adskilt fra markedsføring-subsystemet Internkommunikasjon er preget av symmetri

Praktisk informasjonsarbeid 25 Praktisk informasjonsarbeid Målgrupper Målsetninger Virkemidler Evaluering Kommunikasjonsplan

26 Målgrupper* Hvem henvender vi oss til? Kunnskap om aktuelle tema Interesse om tema Utdanningsnivå, norskkunnskaper, leseferdigheter Situasjon: hvor, når?

27 Målsetninger Analysere nå-situasjon* Ønsket situasjon* Minstestandard* Skal føre til (målbare) forandringer: Kunnskap (forstå og godta) Holdninger Handlinger (opprettholdes)

28 Dialog* Hva trenger mottakeren å vite for å oppnå målsetningene? Hva er mottakeren interessert i å vite – hva er relevant informasjon? Undersøke (få frem) hvordan folk tolker og gir mening til sin egen livssituasjon Forstår mottaker hva vi forsøker å formidle?

29 Virkemidler* for å oppnå målsetning Kampanje Internett Brosjyre Faktaark Skriftlig eller muntlig? Brev E-post

Muntlig samtale - hva er viktig? 30 Muntlig samtale - hva er viktig? følelsen av å være inkludert slippe til få noe tilbake god stemning atmosfære Annet?

31 Muntlig presentasjon Fortell mottaker hva du skal si: fokus Det viktigste (punktet) først Forklar Fallende viktighet Oppsummer i punkter Begynnelse – midte - slutt

32 Fange oppmerksomhet Hvorfor er det viktig for mottaker? Dramatisk Konflikt Praktisk nytte Etos: knyttet til talerens troverdighet, tillit og autoritet

33 Hjelpemidler Max 5-6 punkter pr. lysark Ikke for mange lysark Logos (gr. ord): appellere til fornuften gjennom argumenter og innholdet Patos: lidenskapen som vekkes hos mottakeren, bevege publikum mentalt Tilbakemeldinger

34 Hensikt Få oppmerksomhet om det du skriver Nå frem med budskapet Viktig at leseren føler seg klokere etter å lest det du har skrevet - ikke dummere!

35 Start med det nye oppsiktvekkende konkrete fortell leseren hvorfor hun skal lese dette - gjør leseren nysgjerrig!

36 Få oppmerksomhet Overskrift Ingress Kort Fengende Forteller hva saken handler om Ingress To-tre setninger Utdype overskriften

Gi leseren informasjon 37 Gi leseren informasjon Hva? Hvem? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor? Hva slags konsekvenser?

38 Enkle skriveregler Tenk målgruppe Det viktigste først Dernest forklaringene Bruk punker og avsnitt Ingress: hva handler dette om? Overskriften til slutt ”Mer informasjon” Les høyt igjennom og få kommentarer

Formidlingstrekanten 39 Formidlingstrekanten Overskrift: kortversjon av ingressen Ingress: Hva handler saken om Det viktigste først! Mellomtitler Linker til mer info www.vg.no

40 Evaluering Var informasjonstiltaket vellykket? Hva var nå-situasjonen? Hva var ønsket situasjon og minstestandard? Hva er ny nåsituasjon? Forskjell på pkt. 2 og 3? For ambisiøse målsetninger?

41 Informasjonsplan Hvordan skal vi informere? Virkemidler Til hvem? Målgrupper Når? Målbare målsetninger Hvordan skal tiltakene evalueres?

42 God kommunikasjon Kunnskap om målgruppen Finne frem til målsetninger Velge virkemidler Fange oppmerksomhet Dialog med målgruppen: tillitt, forståelse og deltagelse HVORDAN?