Klikk for å redigere undertittelstil i malen Flytryggingsseminar ’12 Kan vi unngå ulykker? Vi skal her snakke litt om: Holdninger At vi må tørre å bry.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Demens - Test.
Teknologi i klasserommet
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Normer, verdier og holdninger
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Veiledning av elever / lærlinger
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Det gode Det rette Det rettferdige
Mestring og forebygging av depresjon
- handlinger og holdninger
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Å lykkes eller være lykkelig?
Roman- og novelleanalyse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Ungdom i klubb ”neste generasjon”. Ungdom i klubbene  Vil vi ha ungdom i klubben vår?  Hvorfor er det så få ungdom i klubben?  Hvordan ser de unge.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Hvordan lage en enkel grovanalyse
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Fra ord til liv April 2010.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Suksesskriterier.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Opprettholdende faktorområder
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Powered by Klikk for å redigere formatet på disposisjonsteksten Andre disposisjonsnivå  Tredje disposisjonsnivå Fjerde disposisjonsniv å  Femte disposisj.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Kvalitet, risiko og avvik
Utskrift av presentasjonen:

Klikk for å redigere undertittelstil i malen Flytryggingsseminar ’12 Kan vi unngå ulykker? Vi skal her snakke litt om: Holdninger At vi må tørre å bry oss Opplæringen Blind målfokusering Planlegging Kartlegging av risiko Og andre menneskelige faktorer

Klikk for å redigere undertittelstil i malen Flytryggingsseminar ’12 Finnes det noen enkel formel for å unngå kritiske situasjoner? Svaret er nei, men vi må klare å lære noe av det som skjer ”de andre” Mikroflyging ”Forberedelse – gjennomføring – oppsummering” Hvis vi forbereder oss grundig før hver eneste avgang, og deretter gjennomfører der vi har forberedt, vil risikoen for en uforutsett hendelse være redusert til et minimum. Dette ville vi få bekreftet under oppsummeringen. Risikoen for at vi ikke har forberedt oss godt nok vil alltid være der, men hvis vi forbereder oss blir ting allikevel til en viss grad forutsigbare. Forts.:

Flytryggingsseminar ’12 Forts.: Er turen lenger enn 50 nm ? Hva da? Har vi erfaring nok til denne flyturen? Har vi sjekket været for hele turen? Kan turen gjennomføres innenfor flyet begrensninger? Er magefølelsen for turen helt ok? Har jeg også forberedt meg på at noe kan gå galt? En mulig nødlanding/ eller utelanding lang fra folk krever en spesiell forberedelse! Så som egnede klær, mat, mobiltelefon, kart og kompass osv. Til slutt: har vi varslet noen om hva vi har planlagt?

Flytryggingsseminar ’12 Statistikken for flyhavarier verden rundt påminner oss om at % av alle havarier er forårsaket av den menneskelige faktorer. Til og med de fleste av de feil vi kaller ”tekniske” har oppstått på grunn av dette.

Flytryggingsseminar ’12 Vi vet at fatale ulykker har skjedd innenfor mikroflyging hvert tiende år eller så, men hva skal vi bruke slik kunnskap til? Det å matematisk uttrykke sannsynligheten for at en feiltilstand kan oppstå hjelper oss egentlig lite. Det er bare de tiltakene vi har blitt enige om å gjennomføre som hjelper Som en del av flytryggingsarbeidet må vi derfor anstrenge oss for å kartlegge all risiko.

Sikkerhetssamling i klubben Da tar vi for oss: Opplæringen, samt vedlikehold og oppdatering av kunnskaper Menneskelige resurser/ begrensninger Klubbens kultur med mer. Regelverket og de begrensninger som gjelder. Medlemmenes flyaktivitet. Landingsplasser, hangarer og utstyr. Flymateriellet og vedlikehold.

Sikkerhetssamling i klubben Når klubben har gjennomført en kartlegging av mulige risikoområder er det tid for; Planlegging av tiltak Bli enige om når ting settes i verk. Og hvem som følger opp Det er klubbens Operative leder som styrer dette.

Klikk for å redigere formatet på disposisjonsteksten Andre disposisjonsnivå  Tredje disposisjonsni vå Fjerde disposisjon snivå  Femte disposisj onsnivå  Sjette disposisj onsnivå  Sjuende disposisj onsnivå  Åttende disposisj onsnivå Niende disposisjonsnivåClic k to edit Master text styles  Second level Third level  Fourth level Fifth level Flytryggingsseminar ’12 Egen holdning og oppfatning  egen virkelighet Det er ingen stor oppgave å jobbe med flytrygging hvis alle drar i samme retning og tilhører ”samme virkelighet” Vi må forholde oss til negative og positive holdninger Personer med positive holdninger viser som oftest samarbeidsevne, styrke og åpenhet for påvirkning ved eksempelvis innlæring og akseptering av regler.

Egen holdning og oppfatning  egen virkelighet Negative holdninger finner vi i de fleste miljøer Disse har en som oftest lagt seg til p.g.a. dårlige erfaringer, opplevelse av mislykkethet eller svik fra omverdenen. De som går med negative holdninger går ofte i forsvar og slutter seg til opposisjonelle oppfatninger. De har også en tendens til å stille spørsmål for å sette i tvil eksisterende flyregler, og viser ofte en kritisk innstilling til sine omgivelser. Hva kan gjøre her? Vi må tørre å bry oss!

Flytryggingsseminar ’12 Vi må tørre å bry oss! Dette gjelder alle! Når vi skal snakke om sikkerhet, og hva som kan gjøre ting tryggere, snakker vi jo egentlig om adferd og holdninger. Vi registrer rask når noen ikke holder seg innenfor regelverket, utviser dårlige holdninger og ikke bidrar til en god kultur, men rett og slett gjør ting mer usikkert. Da må vi bry oss, selv om vi mange ganger hørt at ”du må ikke bry deg” slike regler gjelder ikke her. I denne sammenheng betyr ” å bry seg” det samme som å bry seg om hverandre!

Flytryggingsseminar ’12 om utdannelse I vår flyger utdannelse er vi fokusert på koordineringsevne, simultankapasitet, fly og teknisk kunnskap, regler og flyferdighet. Dette blir vi målt mot for å kvalifisere for sertifikat. Det som savnes er å sette krav til kunnskap og atferd som bidrar til sikker flyging. Selv om vi vet at det er igjennom HOLDNINGER flytrygging skapes, er det nesten aldri noen som blir avvist under opplæringen pga dette.

Flytryggingsseminar ’12 PSYKOLOGISKE FALLGRUVER ”Blind målfokusering” Dette er nærmest en "sykdom" blant flygere. Press eller stress forstyrrer oppfatningsevnen og det overfokuseres på målet Dette er ofte kombinert med en fullstendig utelukking av mulighetene for alternativ handling. Eksempel?

Flytryggingsseminar ’12 PSYKOLOGISKE FALLGRUVER ” Manøvrere utenfor flyets begrensninger” Overdreven eller missoppfattet tiltro til flyets egenskaper og høye ytelser. Dette kan på en ubehagelig måte møte flygerens overvurdering av egne ferdigheter, og ende med katastrofe.

LOVEN Husk at lover og bestemmelser vanligvis er skriftlig formulering av erfaringer og fornuftige fremgangsmåter satt i system! Takk for meg !