Software Requirements Elicitation

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Advertisements

Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forstå bruk og datainnsamling
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Introduksjon til systemutvikling
Kravanalyse og spesifikasjon
Hvordan skrive en god utredning?
Segmentering Kapittel 8.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Blogging med Google Blogger
Utforskeren.
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Identifisere behov – og etablere krav
Hvorfor er gjenbruk så vanskelig? Brukt i In140 Skrevet av Hans Nordhaug Bygger på ”Architectural Mismatch: Why Reuse Is So Hard" i IEEE Software.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Kvalitative forskningsmetoder
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Daniel Stern`s Teori.
Segmentering og målgruppetenkning
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Identifisere behov – og etablere krav INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 september 2014.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
NY VRI Nina og Ingvild.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Brukbarhetstesting og feltstudier
Av: Marius, Einar, Anna, Elias og Emeli
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Software Requirements Elicitation Holde foredrag om SRE. Det er ikkje nødvendig å skrive av ifra de slides som blir presentert, vi komme til å legge de ut på internett: http://www.cognit.no/leendert/sfteng/slides/

Identifisering av krav Etter feasibility study så kommer Identifisering av krav som neste steg i requirements engineering prosessen. Vi kan sette i gang med identifisering av krav når: A statement of work (SOW) er mottatt av kunden. Kunden er identifisert Vi har opprettet forbindelse med interessentene for prosjektet. Vi samler inn krav for å få svar på: Hvilket/hvilke problem som må løses Hvor problemet ligger Hvem som er eier av problemet Hvorfor det trenger en løsning Hvordan et programvaresystem kan hjelpe Når en løsning må foreligge Hva som kan hindre en løsning Involvert i kravidentifisering: Sluttbruker, ledere, utviklere som er involvert i vedlikehold, domeneeksperter, fagforeninger osv. Første steg: analysis, specification , validation SOW: skal inneholde en beskrivelse av hva prosjektet skal levere samt en oversikt som beskriver det arbeidet som kreves for å fullføre prosjektet. Hvilket/Hvilke: for å avgrense problemet. Hvor: forstår (totale) sammenhengen Hvem: identifisere interessenter Hvorfor: Indetifisere interessentenes mål Hvordan: samle inn noen sceanrio Når: Hva kan hindre: Identifisere Risiko og om det er gjennomførbart Involvert. interessenter

Vanskeligheter ved elicitation Kunnskapen kan være distribuert mellom mange kilder Det kan oppstå konflikt mellom kunnskap fra forskjellige kilder Folk kan ha problem med å beskrive kunnskap de sjelden bruker De som kjenner til problemet kan være for opptatt med å løse det ved å bruke det gamle systemet. Folk har ikke tillatelse til å fortelle det du trenger å vite Folk vil ikke fortelle deg det du trenger å vite. Distrib.: Sjelden tilgjengelig i explicit form. (Ikkje nedskreven) Forskj. Kilder: Grunnen til at det kan oppståkonflikt: Folk har forskjellig mål og forståelse for problemet. Sjelden bruk: Beskrivelse kan være unøyaktig rasjonalisering av expert oppførsel Tillatelse: Organisatoriske faktorer kan betye noe i den sammenheng.. Vil ikke: Det som kommer ut kan berøre de.. Så da lar de være

”Ved å bedre requirements elicitation, bedrer man hele prosessen rundt requirements engineering, noe som vil resultere i et bedre system!” Fordi elicitation er den første delen i systemutviklingsprosessen, så er den helt avgjørende for om resten av systemutviklinga blir bra eller ikkje.

Noen innsamlings teknikker Intervju Prototyping Brukstilfeller Observasjon

Intervju Typer: Fordeler: Ulemper: Strukturert: forhåndsdefinerte spørsmål Ustrukturert: åpne spørsmål Viktig å rettlede brukeren/kunden på riktig spor Fordeler: Rikholdig samling av informasjon Ulemper: Stor mengde med kvalitative data kan være vanskelig å analysere Bruker og konsulent misforstår hverandre. Bruker vet ikke hva han trenger, eller greier ikke å forklare det.

Prototyping Initial versjon av systemet. Fokuserer på uklare krav. Fordeler Redusere misforståelser. Vise at løsningen er mulig. Ulemper Gir ikke et komplett bilde av systemet. Fristelse til å levere prototypen som komplett system. Ikke-funksjonelle krav dekkes dårlig.

Brukstilfeller Tekstlig beskrivelse som forteller hvordan Aktør(brukeren) samhandler med systemet Utgangspunkt for å finne brukstilfeller. Typisk skrevet i en brukerens språk. Eksternt syn på systemet. Fordeler Kontrakt mellom kunde og utvikler. Brukerens syn på systemet, sikrer at rett system blir utviklet. Identifisere systemets avgrensing. Ulemper Eksternt syn på kravene vs internt syn på løsningen. Beskrivelsene kan bli komplekse og ”uhåndterlige”.

Observasjon Observerer hvordan brukeren samhandler med eksisterende system Motivasjonsfaktor : Mye er vanskelig å forklare. Fordeler Påvirker brukeren mindre Ulemper Nåværende system, ikke nye løsninger. Vanskelig å strukturere kunnskapen som observatøren får( i hodet, notater, video). Forutsetter kompetanse på området som skal observeres.

Andre innsamlings teknikker Gjenbruk av krav Mye å spare på gjenbruk av krav, ofte opptill 50% Questionnaires Effektiv måte å samle inn informasjon/spørsmål fra et stort antall personer. Group Elicitation Techniques Fokus på grupper, brainstorming. “Hard Data” Collection Fakta og modeller, rapporter. Goal-based Approaches Mål med systemet, visjon. Scenario Beskriver interaksjonen (stimulus -respons) mellom bruker og system.