Foreldre- og ungdomsgruppe VÅRE RAMMER Vår holdning: Foreldrene er ungdommenes størtse ressurs Vår visjon: Hvis foreldrene får et godt tilbud, vil de hjelpe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Foreldre som en reell ressurs
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Foreldrenes betydning
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Oppfølgingsklassen i Drammen. Hva er Oppfølgingsklassen?  Et tilbud til de som ønsker oppfølging i ulike skolefag og endret livsførsel.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Barna våre- det beste vi har i livet!
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Hva er 13-20? – et diakonalt, forebyggende samtaletilbud for ungdom i Bærum kommune. Facebook: 1320 Ungdom i Bærum Anonym spørretjeneste Bærum.
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Lørenskog Idrettsforening
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
: Øystein Gravrok NNK – Rus
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Samarbeid mellom Lærings og mestringssentra og Vårres brukerstyrt senter LMS BUP Klinikk St. Olavs hospital  Dagskurs pårørende forskjellige diagnosegrupper.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
Hvorfor foreldremedvirkning?
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det viktige samarbeidet
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Victoria og Victoria.  Når begynte vi å skulke?  Hvorfor skulket vi? ◦ U planlagt ◦ Planlagt  Hva gjorde vi når vi skulket? ◦ Sove ◦ Ruse seg ◦ Alene?
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Kjære forelder/ foresatt
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er viktig for elevers læring?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Samarbeid og konflikt.
Russ-Russetid-foresatte- hvem sitt ansvar?
Møte med Russeforeldre 2017
Helsesøsterkongressen 2017
”FRISKERE ENN DE FLESTE”
Hvordan snakke med ungdom om seksualitet Lone Kjær Helsesøster med videre utdanning i psykisk helse Jobber i skolehelsetjenesten i bydel Grünerløkka.
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Foreldremøte for 8.og 9.trinn
Kristianslyst skole 3. september 2018
Psykisk helse.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Utskrift av presentasjonen:

Foreldre- og ungdomsgruppe VÅRE RAMMER Vår holdning: Foreldrene er ungdommenes størtse ressurs Vår visjon: Hvis foreldrene får et godt tilbud, vil de hjelpe ungdommene sine i rett retning

Vår intensjon: At foreldrene gjennom foreldregruppa blir bevisst på hva de gjør bra, hva de skal gjøre mer av og hva god oppdragelse er. Foreldrene skal ha tro på seg selv. Langsiktige mål: Ungdommene kommer inn i et positivt miljø og får en positiv utvikling. Foreldrene har kontakt videre etter gruppa og drar nytte av hverandre. Kortsiktige mål: Foreldrene finner felles grenser som fungerer. Vi får kontakt med ungdommene gjennom foreldrene.

Hvordan skolen tok kontakt med foreldrene ”Skolen har fått et tilbud gjennom forebyggende arbeid i kommunen om å hjelpe en del familier og ungdommer i overgangen fra ungdomsskole til videregåene skole. Miljøarbeiderne kan ha kontakt med enkeltfamiliene i starten. Det er mulig å samle foreldregruppa etter hvert, hvis det er ønskelig. Miljøarbeiderne heter Olav Fenes og Elisabet Maturana. Kan de kontakte dere for å avtale et møte?”

Foreldrenes ønsker for gruppa : o Finne felles regler.  Bli kjent med hverandre.  Vite hvor ungdommene er. Å kunne ringe hverandre for å løse utfordringer sammen.

Viktige temaer i foreldegruppen Positive tilbakemeldinger til ungdommene Oversikt over ungdomsmiljøet – hvem, hva og hvor? Utfordringer i grensesetting Gi ungdommen sjansen til å rydde opp Tillitsforhold til foreldrene/vise kjærlighet Hva kan foreldrene gjøre ift. skole og ungdommen for å motivere ungdommen ? Rus/kriminalitet/politi