Per Anders Johansen Politisk avdeling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Informasjonssjef Christian Fossen
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
22 tips for den faglitterære forfatteren
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Bokanmeldelser..
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Hurtigkurs i Woffing Webbasert offentlighetslovbegjæring.
Skal du ha tak i en spesiell bok, trenger du bare å skrive inn etternavnet til forfatteren og ett av ordene i tittelen. Avslutt gjerne med * etter stammen.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Åpenhetstinget 2010 Per Anders Johansen, Aftenposten politiske redaksjon Oslo 28. sept 2010.
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Dag Wiese Schartum, AFIN
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Om å skrive om litterære tekster
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Åpenhet i kommunal forvaltning
Post 4, sykehuset Levanger
Mandag 8. November Powerpoint..
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Krise: fare & mulighet.
Rutine vedr. saksfremlegg og protokoll til Høgskolestyret
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Kort brukerveiledning Arkiv plug-in Februar 2015
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
Problemløsning.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Hvordan skrive delegert vedtak Sentralarkivet og Politisk sekretariat Kurs for saksbehandlere Dette gjelder vedtak på: ansettelser elevpermisjoner.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Kurs for saksbehandlere
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kurs for saksbehandlere
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Per Anders Johansen Politisk avdeling per.anders.johansen@aftenposten.no

På dette seminaret skal dere lære..... 1) Hovedtrekkene i offentlighetsloven, bl.a. de vanligste paragrafene som benyttes overfor journalister (par. 5a, 5.1/5.2/5.3 og 6.1. 2) Innholdet i en postjournal – og hva du kan lese ut av en postjournal. 3) Hvordan søke om innsyn i elektronisk postjournal. 4) Hvordan skrive klagesak – dersom du ikke får innsyn. 5) Hvordan finne mulige ideer til nyhetssaker – basert på elektronisk postjournal- og grunnleggende dokumentanalyse. 6) Enkle råd om grunnleggende intervju-teknikk i møte med byråkrater, arkivfolk og informasjonsmedarbeidere

Hvorfor bruke denne metoden? Et av våre viktigste verktøy for å få ideer og innspill om hva som foregår i den offentlige forvaltningen Er et ”prøveprosjekt” – som har pågått i ca. 15 år. Blir forandret fra sommeren – med innføring av ny off.lov Ca 120 redaksjoner har tilgang – og det bestilles årlig ca 50 000 dokumenter. Største bruker: NRK, som i 2007 ba om ca 14000 dokumenter, deretter Aftenposten og VG. De meste aktive redaksjonene i NRK er -Dagsnytt (2700) -Distriktskontoret NRK Finnmark og Troms (3800) -Dagsrevyen (1200) -NRK Fakta (Puls, FBI, Brennpunkt) 1200

Da jeg forlot statsrådskontoret slo forvaltningen tilbake som Da jeg forlot statsrådskontoret slo forvaltningen tilbake som............ ...........................................................en krokodille! Rapporter, høringsforslag, uttalelser. Statistikk, fakta interessante meninger/utspill – enten fra forvaltningen selv eller fra kilder utenfra. revisjoner, regnskapsrapporter. ideer/problemstillinger – hva bør vi – og våre lyttere være opptatt av i dag? Hva er viktig for Norge i dag? Staten og regjeringen er satt til å løse viktige oppgaver – og da må vi følge med på dette…. En av hovedoppgavene for oss journalister er å fortelle leserne, lytterne og seerne noe de ikke vet. Vise frem beslutningsprosesser – og helst før beslutningen er fattet. Bringe frem saker som ellers ikke ville kommet frem – og som noen kanskje ønsker å holde tilbake.

Hvordan logge seg inn.. Gå inn på følgende område (som du deretter legger på ditt bokmerkeområde): www.interpost.no/journal/sisok.html sinrp98 slu67ks http://www2.interpost.no/journal/

Problemer vi møter 1) For mye unntas offentlighet – og ofte skjer det automatisk…. Av og til resulterer det i at vi lager sak på dette 2) For mange ”innholdsløse” titler – mange brev formuleres så anonymt at selv ikke en gang arkivene klarer å finne frem til dem igjen…. 3) Vedleggene – må gå mange ekstrarunder. 4) Bomskuddene – noen reportere sliter med at de bestiller for mange saker som viser seg å være noe annet enn de trodde. 5) Tidsbruk – risikerer å bruke for mye tid på feil saker.

Hovedmetoder: Du kan i utgangspunktet søke etter journalposter på to måter: 1) Søke etter spesielle stikkord/temaer -da må du angi hvilke departementer du vil søke i, for hvilken søke periode du vil søke, og hvilket søkeord du vil benytte. -bra når du vil følge temaer – og når du vet hva du leter etter. 2) Bla kronologisk gjennom de siste journalførte sakene til de enkelte etatene (se nederst på søkesiden) -fungerer best når det leter mer åpent sinn.

Søketips...... 1) Søk etter konkrete stikkord, dvs. saker hvor det ligger fakta! Eksempler: Rapport Evaulering Forslag Statistikk Tiltak, klage, vedtak, utredning, innspill, notat, revisjon, misligheter, kritikk. Oppgave: Søk på ordet ”mislig* ” for alle år . Bruk * Eksempel 1: ”mislig” - Da søker du på alle journalposter som har ordet ”misligheter” i journalføringen. Husk at søket ikke omfatter hele dokumentet, men bare det som står i journalen, dvs. tittel, avsender, og en kort linje med oppsummering av dokumentinnholdet.) 2) Se etter nye dokumentmapper, dvs. brev med dokumentnummer 001. (DOKNR) Det betyr at dette er det første dokumentet i mappen - og dermed trolig en ny sak.

Søketips..... 3) Se etter «fremmede objekter», dvs. avsendere/mottagere som skiller seg ut fra den vanlige strømmen av brev. 4) Se etter «spesielle» saksbehandlere, ved å søke på deres initialer. Oppgave: Søk på saksbehandler-initialene ”SEL” i KRD – alle år. Hvilken saksbehandler er dette? 5) Søk på spesielle seksjoner eller arkivkoder, som jobber med saker du er interessert i. Oppgave: finn hvilken avdeling som mest med asylsøker-spørsmål i departementene 6) Skaff deg vedleggene. Det er ofte der sakens realiteter egentlig kommer frem. Jo mindre lystne forvaltningen er på å gi deg vedleggene, jo større er sjansen for at du er på rett spor. Mange av dokumentene du søker om innsyn i, vil ofte vise seg å være oversendelsesbrev hvor det mest spennende oversendes som vedlegg. Forlang at arkivet sender over vedlegget.

Søketips..... 7) Skaff deg oversikt over alle dokumentene i saksmappen, inkludert de dokumentene du ikke får innsyn i. Opplysninger om bl.a. avsender/mottager kan gi deg verdifulle tips til andre kilder du kan gå til. 8) Finn ”speilbildet” i andre journaler. Dvs. sammenlign journalføringen på samme dokument i andre organer. 9) Søk etter unntakshjemlene. Ha offentlighetslovens viktigste unntaksparagrafer i hodet (5, 5a, 6.1., 6.2 og 6.7). Mange av de mest spennende sakene ligger ofte i offentlighetslovens grenseland. Bestill saken, selv om den er stemplet «unntatt offentlighet». Ikke la deg skremme vekk av paragrafer. Oppgave: søk på 6.5 i alle departementer – alle år.

Søketips..... 9) Se etter det du ikke kan forstå, for eksempel påfallende innholdsløse brevtitler. Byråkratene vet at vi kan se journalen, og derfor prøver de ofte å gjøre titlene på brevene ekstra kjedelige for at ingen skal be om innsyn.… * JD * Elektronisk postjournal for Justisdepartementet – Lovavdelingen Journalnr.: 036666/97 Dato : 1997.08.22 J-dato :Saknr : 1997/08353 Doknr: 001Mottaker : NOTAT: Fra: Lovavdelingen Til: Ledelsen Innhold (Dok): Temaer Gradert: Vedlegg: Arkivkode: EHjemmel: Kontor : LOA/E Behandler: KHR 10) Forstå byråkratenes språk. 11) Spesialiser deg, og følg de samme journalene regelmessig. 12) Bestilling rutinemessig alle saker du mener er sladdet for mye i journalen.

13) Husk at journalbestillingen bare er første del av jobben. Velg din egen vinkel, ikke byråkratens. 14) Gå rett på saksbehandleren, via arkivet, særlig hvis det er sak som haster. Ring 22249090, og be om å bli satt over til arkivet i den aktuelle etaten/avdeling. (for eks. arkivet i politiavdelingen i Justisdepartementet, arkivet i FAD eller arkivet i Helse- og omsorgsdepartementet). Vis til saksnummeret i journalen, og be om å få bli satt over til saksbehandleren. Det er en god ide å gjøre noe med saken med en gang, mens du fortsatt er tent og nysgjerrig – de fleste av oss går lei altfor fort. To dager senere kan det være for sent.

Søketips.... 15) Klag hvis du får nei. Ha ditt eget ferdigskrevne klageark inne på data, slik at det går raskere. Hvis til offentlighetslovens par. 2 (om meroffentlighetsprinsippet, som pålegger embedsverket å vurdere å gi innsyn, selv om dokumentet kan unntas offentliget) og par 9. (som sier at klager skal behandles uten ugrunnet opphold). Husk at en klage skaper mye mer arbeid for byråkraten enn for deg. Sett det i respekt, men på en hyggelig og korrekt måte….. http://www.nj.no/offentlighet/ 16). Følg opp klagen umiddelbart med en telefon til saksbehandler. Gjør det klart at byråkraten kan se bort av klagen hvis du får innsyn. 17) Behold troen! Som journalist er du ekspert på å se om noe er en sak, i motsetning til de fleste av våre kilder. Regn med at de fleste du snakker med, særlig i forvaltningen, vil si at dette ikke er noen sak.