Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Deltakelseskultur - nye muligheter, nye utfordringer Gunn Sara Enli, førsteamanuensis Innlegg på Norsk Redaktørforenings.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA.
Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Ola Grøvdal 2010 Media 1 & Tema 2. Målgruppe 3. Valg av medium 4. Innhold 5. Utforming 6. Distribusjon Ola Grøvdal 2010.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Redaktørdelen)
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
VERGEMÅL, Regionråd Hadeland 26. april 2013
Digital samhandling i KO
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Hvordan står det egentlig til? Medienettverket, 30. november 2010 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.
Institutt for Journalistikk
Den økonomiske utviklingens geografi
Hvordan forske på publikumsdeltakelse?
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Pensjonistene i Utdanningsforbundet Hamar, 6. april, 2011.
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 19 til 24 år Distrikt – 21. mars 2010 Sundvolden Hotell Arrangør: KOLSÅS ROTARY KLUBB.
MAN 3025 Digital kommunikasjonsledelse Inspirasjonsmøte Handelshøyskolen BI 28. mai 2013.
Media og informasjon.
Kvalitetsrammeverket
Nye MSN Audun Giske Channel Manager November 07/08, 2007 msn.no.
NRs nye handlingsplan Landsmøtet, 23.april 2009, Oslo.
Nye NR-vedtekter Landsmøtet, 23. april 2009, Oslo.
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Kap 1: Merkevarehistorie
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Digital samhandling i KO
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
NORSK FILMINSTITUTT Innkjøpsordningen.
Informasjons-infrastruktur som organisasjon
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) IKT og lokaldemokrati - foreløpige betraktninger Beathe Due, stipendiat, IMK, Uio
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Redaksjonell kontroll over publikumsdeltakelse Forelesning Karoline Andrea Ihlebæk Institutt for.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Påvirkning ExFac H November 2006 Knut Lundby.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Nye medier: Mellom marked og politikk Brukerkonferanse 25. oktober 2006 Program Åpning ved Kristin Braa, leder av programstyret
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
BRUK AV SOSIALE MEDIER TIL FAGLIG OPPDATERING BRUK AV ”VANLIGE NETTSIDER” GIR DEG INFORMASJON. BRUK AV SOME SKAPER KOMMUNIKASJON.
Migrasjon International Organization for Migration.
Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti
SoMe – dei nye privatarkiva?
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Kapittel 2: Merkevarehistorie
Plan for Sosiale medier
Sosiale medier på En innføring.
Tips for bruk av sosiale medier
Gode venner som hjelper andre
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Kvinners tid er mindre verdt enn menns tid
Utskrift av presentasjonen:

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Deltakelseskultur - nye muligheter, nye utfordringer Gunn Sara Enli, førsteamanuensis Innlegg på Norsk Redaktørforenings Landsmøte 2009 SAS-Hotellet 23. april

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 2 av 8 En medierevolusjon? Media companies can no longer ignore the audiences desire to respond and to be creative (Jenkins 2006). The traditional hegemony of media professionals are under severe pressure from non-professionals (Burns 2005).

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 3 av eller bare en hype? Profesjonell journalistikk og redaksjonell utvelgelse har fortsatt hovedrollen. Twitter er et marginalt fenomen, men får stor medieoppmerksomhet. Facebook brukes i hovedsak til sosiale formål, og tidsfordriv/underholdning.

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 4 av 8

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 5 av 8 Nye muligheter for journalistikken Publikumskontakt som markedsundersøkelse Publikumskontakt som utvidet kildenettverk Publikumskontakt gir tilgang på råmateriale....og nye utfordringer: -Hvilken målgruppe ekskluderes? -Hvilke interesser har de nye kildene? -Hvilken kvalitet og status har brukergenerert innhold?

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 6 av 8 Samspill mellom medieplattformer Sosiale medier øker institusjonenes rekkevidde. Sosiale medier preges av en kreativ delekultur. Sosiale medier i samspill med etablerte medier. Mediefenomener forsterkes i en digital delekultur.

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 7 av 8 Sentrale endringstendenser Samspill mellom profesjonell og ikke profesjonell medieproduksjon. Grenseforskyvning mellom produsenter og konsumenter. Reflekterer kulturell endring, og nye generasjoner ‘forventer deltakelse’.

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Publikumsdeltakelse - nye muligheter, nye utfordinger Gunn Enli, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon Innlegg på Norsk Redaktørforenings Landsmøte SAS-Hotellet 23. april