Instituttsektoren i dag - Vel 60 institutter med 7 Mrd.NOK i omsetning – om lag ¼ av samlet forskningsinnsats i Norge - Mangfold mht. rammebetingelser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
NAVN Allmøte SIFO 11.november 2010 Strategiske utfordringer for organisasjon og prosjektledelse.
Planer og visjoner for organisasjon og forskning Stabsseminar på Randsvangen 6. og 7. november 2008.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Eierskap og styring i høyere utdanning
10Velstand og velferd.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om den nye basisfinansieringsordningen for instituttsektoren Spesialrådgiver Johs. Kolltveit, Norges forskningsråd, leder for NTL avd
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
JCO SIFO som prosjektorganisasjon: Økonomiske mekanismer.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Nytt finansieringssystem for instituttsektoren Spesiealrådgiver Johs. Kolltveit, Norges forskningsråd.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Eksternt finansiert virksomhet Bakgrunn – erfaringer – og spørsmål. Kåre Rommetveit universitetsdirektør.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Ernst Kristiansen styremedlem i FFA konserndirektør i SINTEF Kunnskapsdepartementet Hvordan mobilisere flere miljøer til å delta internasjonalt?
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Samvirke innen offentlige tjenester
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Mobiliseringskonferanse Interreg
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Samvirke innen offentlige tjenester
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Utskrift av presentasjonen:

Instituttsektoren i dag - Vel 60 institutter med 7 Mrd.NOK i omsetning – om lag ¼ av samlet forskningsinnsats i Norge - Mangfold mht. rammebetingelser - Men mange institutter har en lav basisbevilgning og en betydelig andel av inntektene fra oppdragsmarkedet

Utgangspunktet - Vilkårene for instituttsektoren må endres på vesentlige områder - Alternativet er fortsatt under- utnyttelse av landets forsknings- ressurser, og en vesentlig, snarlig og ukontrollert omstilling og omstrukturering av deler av sektoren

To hovedtemaer 1. Instituttet som bedrift og arbeidsplass – NIBR som illustrerende eksempel 2. Effekter av dagens ”system” for måloppnåelse i forskningspolitikken og mht. utnyttelsen av Norges forskningsressurser

NIBR i dag Enkle fakta som ramme: - 56 forskerårsverk i Samlede inntekter: 65 MNOK - Grunnbevilgning under 10 prosent, pluss varierende omfang av SIPer - Timepriser: kr. - Inntjeningsnorm: 1250 timer pr.år

Politisk styrt konkurransevridning – prosjekter (1) - Betydelige forskjeller i basisfinansieringen mellom konkurrerende institutter gir ulike muligheter for kompetanseoppbygging, og stiller ulike krav til oppdragsfinansiering - U&H ”dumper” prisen ved å ikke inkludere mer enn lønn og sosiale kostnader i sine priser, og kan i tillegg subsidiere oppdrag vha. egen basisfinansiering

Politisk styrt konkurransevridning - prosjekter (2) - Manglende egenfinansieringsmuligheter gjør det vanskelig å utnytte EUs rammeprogrammer, og umulig å utnytte EØS-midler eller strukturfondsfinansierte programmer (f.eks. INTERREG IV) - Også andre internasjonale finansiører/ oppdragsgivere (f.eks. Verdensbanken) aksepterer ikke våre timepriser

Politisk styrt konkurransevridning - folk (3) - Vi konkurrerer med statlig virksomhet om medarbeidere (f.o.f.U&H, departementer og direktorater) - Lønnsnivået og belønningssystem for øvrig blir referansepunkt - Mange institutter har bl.a. av denne grunn beholdt pensjonsordning gjennom SPK – en ytelsesbasert ordning med liten forutsigbarhet for en markedsbasert bedrift

Offentlig eller privat sektor? (1) - Skal de fristilte instituttene være en forlenget del av offentlig sektor med et betydelig samfunnsansvar knyttet til kunnskapsproduksjon, utdanning og samfunnsutvikling/-forbedring? - Eller er instituttene private markedsbaserte foretak, som individuelt må sikre inntjening, lønnsevne, egenkapitalbase og overlevelse på de vilkår som til enhver tid gjelder? Her er forvirringen betydelig!

Offentlig eller privat sektor? (2) - Markedsbasert økonomi i instituttet krever fokus på inntjening – men lønnssystemet er basert på akademiske kriterier - Konkurranse om medarbeidere f.o.f. med offentlig forvaltning og utdanning - ”statlig” pensjonsordning i SPK

Offentlig eller privat sektor? (3) - Mest ryddig konkurranse om oppdrag i forhold til private konsulentfirmaer - NIBR organisert i Abelia – flest ansatte organisert i NTL – Instituttet er del av lønnsoppgjøret i privat sektor - ”Non-profit”-organisasjon når vi søker om EU- finansiering – mens FMin og SINTEF-dommen åpner for inntektsbeskatning av institutter som driver ”med erverv som formål”

God utnyttelse av forskningsressursene? - Fristilling av instituttene – høyere faglig integritet? - Anbudsregimets virkninger - Forventningene til høy relevans – fører systemet til at det forskes på de viktigste problemene? - Er det mulig å forfølge forskningspolitiske forventningen om internasjonal deltakelse og finansiering?

Marked for forskning? - Forskningsrådet: ”Arbeidsdelingen mellom instituttene klargjøres gjennom konkurranse”, men: - Hva skjer hvis konkurransen fungerer slik? Hva slags marked har vi der hver ”kunde” har monopol (departementer/ direktorater) og hver tilbyder har monopol (entydig og effektiv faglig basert arbeidsdeling mellom instituttene)?

Virkninger av anbudsregimet (1) - Kunde-leverandør-relasjonen dominerer, og begrenser mulighetene for uformell faglig utveksling og strategisk dialog om kunnskapsbehov mellom forvaltningen og forskningsmiljøene - Forskning er en ”tjeneste” der kjernen i leveransen (ny innsikt, ny erkjennelse) går tapt om tjenesten defineres for detaljert på forhånd - ”Kjøp” av forskning (og konsulenttjenester) bygger i betydelig grad på tillit til forsker og –miljø – men dette underkommuniseres kraftig i dagens forenklede, formelle regime.

Virkninger av anbudsregimet (2) - Den part som har behov for ny innsikt (og ofte har mest begrenset oversikt over fagfeltet), sitter på pengene og har definisjonsmakten - Oppgavene som legges ut på anbud etterspør i hovedsak svar på svært partielle spørsmål - Politisk ubehagelige svar kan sanksjoneres – dette skaper ofte selvsensur - Anbudsregimets asymmetriske maktforhold gjør forskeren til husmann, og reduserer over tid respekten for forskere og forskning som virksomhet

Virkninger av anbudsregimet (3) Rent praktisk/økonomisk kan vi dessuten legge til: - En betydelig andel av forskernes tid brukes til akkvisisjon - som ikke i seg selv er faglig utviklende - Suksess som akademisk forsker krever faglig spesialisering, mens oppdragsforskeren bør ha bred og fleksibel kompetanse - Oppdrag i ”markedet” har trange budsjettrammer, gir lite rom for publisering og formidling, mens forventningene fra oppdragsgiver mht.rapportering, foredrag og ”kundeservice” har økt.

Hvor godt ivaretas relevansen? - De viktigste problemstillingene i dagens samfunn er for store for ”markedet” og blir ikke ivaretatt - Det gjennomføres ingen undersøkelser for å kartlegge oppdragsgivernes/ kundenes faktiske bruk av forskning… - Tettere uformell kunnskapsutveksling forskning/forvaltning kunne bidratt til raffinering av forskbare problemstillinger

Internasjonalisering? - Under dagens regime må vi være fokusert på å oppnå ordinære timepriser - I rammeprogrammene finansieres 75 prosent av ordinær pris (inkl.nasjonal medfinansiering) - I ERDF-finansierte programmer faller finansieringen under 50 prosent - Det samme gjelder initiativ finansiert over ”EØS”-midler

Internasjonalisering? - Mange utenlandske institutter – som vi møter både som konkurrenter og samarbeidspartnere – kan legge betydelig egenfinansiering til prosjektbevilgningene - Vi framstår som uønskede samarbeids- partnere fordi vi ikke kan gjøre det samme – selv om vi faglig sett er på høyden - Det er vanskelig å ta på seg lead partner- rollen fordi administrativt arbeid i begrenset grad lar seg finansiere

Nytt finansieringssystem -Det er vanskelig å se hvordan forslagene til nytt finansieringssystem kan løse instituttsektorens problemer -Arbeidet med detaljene i nytt finansieringssystem har skygget for diskusjonen om nivået på basisfinansieringen -U&H-sektoren blir ikke premiert for samarbeid med instituttene – systemene er asymmetriske -Oppdelingen i konkurransearenaer vil være svært avgjørende for utfallet for det enkelte institutt

Er det slik det er tenkt? 1. Samlet ramme for konkurransearenaen fastsettes 2. Samlet ramme fordeles pr.indikator, for eksempel slik: a) Vitenskaplig publisering: 0,30*samlet ramme b) Samarbeid med U&H:0,20*samlet ramme c) Internasjonale inntekter:0,25*samlet ramme d) Inntekter fra Forskningsrådet:0,25*samlet ramme 3. Rammen tildeles pr.indikator til hvert institutt, etter skår på indikatoren som andel av samlet skår for alle instituttene i konkurransearenaen, og vektet for instituttets oppdragsandel 4. Samlet tildeling til hvert institutt er summen av tildeling pr.indikator

Hvis ja, blir formelen slik: Institutt I’s inntekter fra oppdrag som ikke gir muligheter for langsiktig kompetanseoppbygging Instituttet I’s samlede inntekter * Institutt I’s score på indikator A Samlet korrigert score på indikator A for alle instituttene i konkurransearena K * Samlet sum til fordeling etter indikator A på konkurransearena K Institutt X’s tildeling av grunnbevilgning etter indikator A, innenfor konkurransearena K