Utviklingspsykologi Status og framtid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Intelligens og intelligensutvikling
BU 2000.
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Historie – hva er det??? Filosofi – hva er det???
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Yrkesopplæringsnemndenes rolle i fylkeskommunenes arbeid med dimensjonering av utdanningstilbudet Kari Fyhn rådgiver Udir, Avdeling for fag- og yrkesopplæring.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Familien II. Barnet og familien i det senmoderne velferdssamfunn
Fjernsyn, radio, dagspresse
Kulturhistorisk perspektiv
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
Sett inn riktig tid/form av verbene.
O PPGAVE 24 Side 144 – 145 Sett inn riktig tid av verbet. Om Henrik Ibsens forfatterskap.
Prosjekt og forskningsrapport
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimaforhandlingstemperatur Helge Drange (en øvelse i å tenke globalt og.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje MARINEPACK-PROSJEKTET Optimal og trygg emballering av norsk sjømat og andre næringsmidler Professor Ole.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Undring Tro Viten.
Superbrukere Omsorgspartner Inger Lise Andersen.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
KLP, utfordringer i skolen
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Transaksjonsmodellen
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Klart vi kan forandre verden! 1. Hvem er Changemaker? For alle mellom år! 1500 medlemmer Lokalgrupper og politiske utvalg 2.
Munin open research archive Innspill og synspunkter ved Professor Asgeir Brekke Institutt for Fysikk og Teknologi Universitetet I Tromsø (Ikke så mye “Open.
Kompetanse for mangfold
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Forskningsmetoder i psykologi
Matematikk i skole og hjem
Holdninger.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Prosjekt og forskningsrapport
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Danning og voksenrollen i barnehagen
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingspsykologi Status og framtid Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen "Strømningene i utviklingspsykologien på begynnelsen av 2000-tallet tyder ikke på dramatiske endringer. Det er sannsynlig at hovedtradisjonene vil bli ført videre som modeller for forankringspunkter for ny teoridanning." Tetzchner : Utviklingspsykologi 2001 side 615 Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen "Vi tar i denne boka konsekvensene av at de generelle teoriene i utviklingspsykologien langt på vei er forlatt, og at det ikke finnes noen overordnet modell som er egnet til å gi en helhetlig forklaring på menneskets psykologiske utvikling." Smith og Ulvund: Spedbarnsalderen 1999 side 11 Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen I løpet av de siste 25-30 årene har det funnet sted markante endringer innenfor internasjonal forskning om barn. Synet på teoriene har endret seg betydelig. Ny viten fra en lang rekke empiriske undersøkelser har lekeledes før til et perspektivskifte i forskernes grunnleggende oppfatning av hva barn er, og hvordan mans skal forstå dets utvikling. Man snakker derfor om et ”paradigmeskifte”. Dion Sommer: Barndomspsykologi 1998 Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Det nærmeste man kan komme et generelt utgangspunkt for å forstå utvikling, er transaksjonsmodellen. ….. Den er heller en rammeforståelse av utvikling som et resultat av gjensidig påvirkning mellom ban og miljø over tid. Smith og Ulvund: 1999 s.11   Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen "Mennesket handler i forhold til verden, forandrer den og blir selv forandret som følge av konsekvensene av dets handlinger." (BF Skinner: Verbal Behavior 1957) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen