Hvem Drepte den Digitale Nomaden? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig2010, November, Oslo
Den digitale nomaden En trend mye omtalt på nittitallet Individuelle arbeidstakere skulle frigjøres ved hjelp av: –Kraftige bærbare –Tilgjengelige høyhastighets trådløse nettverk –Moderne arbeidspraksiser og kamp om talenter Mike Elgan (2009): ( “Is digital nomad living going mainstream?”
Is digital nomad living going mainstream?
Ikke i den norske IT-sektoren De fleste steder, så må arbeidstakere møte opp: –Hver dag –Et bestemt sted –I et bestemt tidsrom
Dette er unødvendig og uproduktivt
Hva er feil?
Forferdelige “løsninger” med åpne landskap Folk sitter sammenklemt som sardiner Varmt, fuktig og lav luftkvalitet Støyfullt, med telefoner som ringer og folk som skravler Livet i båser, latterliggjort i serier som Dilbert, fremstår som luksuriøst i forhold
Arbeidsgivere er kontrollfriker Kjernetid er obligatorisk Mangel på fleksibilitet Umodent syn på telekommunikasjon
Trafikk = sløsing! Å flytte folk rundt minimum to ganger daglig er sløsing med tid og energi Den norske infrastrukturen forvitrer (forsøk buss #37 eller #20) Situasjonen forverres, og vi er på vei mot Tokyo-tilstander
Ironien En industri som utvikler kommunikasjonsverktøy og samhandlingsløsninger Så motvillig til å ta egen medisin
Hvem drepte egentlig den digitale nomaden?
De skyldige: gammeldagse ledere Noen kan bare kontrollere det de ser Ingen kunnskap om moderne løsninger Stemplingsur viktigere enn resultater
De skyldige: umodne løsninger Virtual Reality, Second Life etc. har vært oversolgt Samhandlingsløsninger har vært alt annet enn brukervennlige Videokonferanser av kvalitet har vært dyrt
De skyldige: daglig stand-up fanatikere ScrumMastere som skal rettferdiggjøre sin egen eksistens Mangel på forståelse av hva som er viktig trigger fundamentalistiske reflekser Fra Smidig2009: –“Daglige stand-up møter er destruktive” –
Er vi dømt til et liv som sardiner?
Nei! Det finnes håp for digitale nomader Akseptanse: selv komplisert kirurgi gjennomføres via telemedisin Nye, moderne ledere, som vektlegger tillitt og resultater Stadig bedre og mer kostnadseffektive verktøy som Tandberg/Cisco, Skype og samhandlingsløsninger
Fordeler Personlig frihet Bedre resultater Kostnadsredusering
Husk: som en digital nomade må du levere kundeverdi på en kostnadseffektiv måte De uvesentlige tingene Tid og sted for arbeid Artefakter som gule lapper og whiteboard Daglige stand-ups og tilsvarende De vesentlige tingene Hyppige leveranser Daglig kommunikasjon med kunde/brukere Kontinuerlig forbedring (følg opp dine retrospectives!)
Takk! Kontaktinformasjon: –Presentasjon: –Epost: