Hvem Drepte den Digitale Nomaden? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig2010, 16.-17. November, Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Labore Fravær -en oversikt over produktet
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Presentasjon av prosjektet Hva er målet med BIM i prosjektet? BIM har vært benyttet helt fra oppstarten Hvem er med og hva bidrar de ulike prosjektdeltagerne.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Tid: fredag Vi holder dørene åpne fra Sted: Making Waves, Kristian IVs gate 13, Oslo Påmelding:
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
Omstilling uten nedbemanning
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Velkommen til Lean Ledelse
Ledelse i smidige prosjekter Noen erfaringer fra Capgemini DnD fagmøte i prosjektledelse 17. juni 2009 En lyntale av Jon Øgar.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
- roller og forventinger
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
LSVT LOUD Hvem er vi? Katrine Kvisgaard og Gry Sandland
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Hvem stakk av med produkteieren min?
Velkommen til temadag i Bærum 25. april : ”Primus Line”
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Daglige stand-up møter er destruktive
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Det er mange som har det tøft i Oslo.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
​Spam 4. trinn ​Kommunikasjon Interaktiv presentasjon - spam.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Hvem Drepte den Digitale Nomaden? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig2010, November, Oslo

Den digitale nomaden En trend mye omtalt på nittitallet Individuelle arbeidstakere skulle frigjøres ved hjelp av: –Kraftige bærbare –Tilgjengelige høyhastighets trådløse nettverk –Moderne arbeidspraksiser og kamp om talenter Mike Elgan (2009): ( “Is digital nomad living going mainstream?”

Is digital nomad living going mainstream?

Ikke i den norske IT-sektoren De fleste steder, så må arbeidstakere møte opp: –Hver dag –Et bestemt sted –I et bestemt tidsrom

Dette er unødvendig og uproduktivt

Hva er feil?

Forferdelige “løsninger” med åpne landskap Folk sitter sammenklemt som sardiner Varmt, fuktig og lav luftkvalitet Støyfullt, med telefoner som ringer og folk som skravler Livet i båser, latterliggjort i serier som Dilbert, fremstår som luksuriøst i forhold

Arbeidsgivere er kontrollfriker Kjernetid er obligatorisk Mangel på fleksibilitet Umodent syn på telekommunikasjon

Trafikk = sløsing! Å flytte folk rundt minimum to ganger daglig er sløsing med tid og energi Den norske infrastrukturen forvitrer (forsøk buss #37 eller #20) Situasjonen forverres, og vi er på vei mot Tokyo-tilstander

Ironien En industri som utvikler kommunikasjonsverktøy og samhandlingsløsninger Så motvillig til å ta egen medisin

Hvem drepte egentlig den digitale nomaden?

De skyldige: gammeldagse ledere Noen kan bare kontrollere det de ser Ingen kunnskap om moderne løsninger Stemplingsur viktigere enn resultater

De skyldige: umodne løsninger Virtual Reality, Second Life etc. har vært oversolgt Samhandlingsløsninger har vært alt annet enn brukervennlige Videokonferanser av kvalitet har vært dyrt

De skyldige: daglig stand-up fanatikere ScrumMastere som skal rettferdiggjøre sin egen eksistens Mangel på forståelse av hva som er viktig trigger fundamentalistiske reflekser Fra Smidig2009: –“Daglige stand-up møter er destruktive” –

Er vi dømt til et liv som sardiner?

Nei! Det finnes håp for digitale nomader Akseptanse: selv komplisert kirurgi gjennomføres via telemedisin Nye, moderne ledere, som vektlegger tillitt og resultater Stadig bedre og mer kostnadseffektive verktøy som Tandberg/Cisco, Skype og samhandlingsløsninger

Fordeler Personlig frihet Bedre resultater Kostnadsredusering

Husk: som en digital nomade må du levere kundeverdi på en kostnadseffektiv måte De uvesentlige tingene Tid og sted for arbeid Artefakter som gule lapper og whiteboard Daglige stand-ups og tilsvarende De vesentlige tingene Hyppige leveranser Daglig kommunikasjon med kunde/brukere Kontinuerlig forbedring (følg opp dine retrospectives!)

Takk! Kontaktinformasjon: –Presentasjon: –Epost: