- Den gode utviklingssamtale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Generelt ved medarbeidersamtaler
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Fagnettverk Suksesskriterier - presentasjon av resultater fra spørreundersøkelse.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Velkommen til felles opplæring, 2008
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Personalsaksarbeid i lokallagene
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Den vanskelige samtalen
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon

Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
. Hovedmål: ILN skal søke, og selv bidra til å utvikle, medarbeidere som kombinerer kompetanse, engasjement, selvstendighet og ansvarsbevissthet.
REKRUTTERE INTERNT/EKSTERNT: FORDELER/ULEMPER
Samarbeid mellom skole og hjem
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Modellkommunene Hva er unikt?
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Bør private skoler ha lokale forhandlinger? Noen sider ved saken!
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
KLASSELEDELSE.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Ny medarbeiderundersøkelse i 2014
Trakassering i norsk arbeidsliv
Norges Musikkhøgskole
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

- Den gode utviklingssamtale Medarbeidersamtale - Den gode utviklingssamtale

Formål: En vellykket medarbeidersamtale skal være et felles prosjekt hvor både leder og medarbeider har felles interesse i å komme fram til et godt, omforent resultat. Godt arbeidsmiljø Effektiv måloppnåelse Avklare forventninger til arbeidsforhold og resultater Utvikle tillit og åpenhet Faglig utvikling Dette krever dialog og likeverd. Forberedelse, tosidig.

Lederens ståsted Hva vil jeg selv oppnå med denne samtalen? Hvordan vurderer jeg medarbeiderens arbeidsinnsats? Hva tror jeg motiverer medarbeideren? Har medarbeideren de riktige forutsetningene for å løse sine oppgaver? Hvilke forventninger har jeg selv til medarbeideren? Hva mener jeg er medarbeiderens sterke og svake sider, og samsvarer de med ansvarsområder?

Hvordan? Planlagt – tosidig informasjon/forberedelse, forberdelsesskjema Roller (mellom hvem, hvor omfattende, alle?) Faste intervaller, f.eks årlig Forpliktende ( avtaler, referat ) Oppfølging

Etter samtalen: Fikk samtalen en god start og en god avslutning? Var stemningen positiv? Hvem styrte samtalen, og hvordan var taletiden fordelt?Fulgte vi mest skjemaet, eller ble samtalen preget av spontanitet? Lyttet jeg aktivt? Snakket vi om negative forhold? Klarte vi å avslutte og konkludere i forhold til alle temaer som ble tatt opp? Ble forventninger fra begge parter fremsatt i åpenhet?Var det tilløp til konflikt, og hvordan ble det i så fall håndtert? Ble avtaler, planer og mål presist nok formulert? Fikk jeg sagt det du ønsket på en måte som ble forstått? Fikk jeg tak i hva medarbeideren mente om samtalen?