Marit Kise. E-post: msk@shdir.no Utvikling av indikatorer for å måle kvalitet på kommunale pleie- og omsorgstjenester Marit Kise. E-post: msk@shdir.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Elektronisk samhandling
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Kvalitetsindikatorer for enhver pris?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Indikatorer – hva, hvorfor og hvordan?
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Rekrutteringsplan for helse- og sosialpersonell
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Etikk og brukermedvirkning
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Nasjonale prøver.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Koordinatorforum 5 juni 2012 NYTT fra : Helsetilsynet i fylket OPPHØRER EN klageinstans : Fylkesmannen –For kommunale helse- og oms.tjenester.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
OPPSUMMERING INDUSTRIKOMMUNE-NETTVERKET Pleie og omsorg Samling februar 2009, Porsgrunn John-Are Tharaldsen KS Effektiviseringsnettverk.
Status for nettverksarbeidet ASSS-kommunene - September 2006 Jan Aarak, KS.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
KOSTRA arbeidsgruppemøte
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Marit Kise. E-post: msk@shdir.no Utvikling av indikatorer for å måle kvalitet på kommunale pleie- og omsorgstjenester Marit Kise. E-post: msk@shdir.no

Bakgrunnen for utvikling av kvalitetsindikatorer, PLO Utgangspunktet for arbeidet er i St. mld.nr. 45 (2002-2003) Betre kvalitet i dei kommunale pleie- og omsorgstenestene og Avtale om kvalitetsutvikling inngått mellom Regjeringen og Kommunenes Sentralforbund

Bakgrunn og føringer nasjonale kvalitetsindikatorer Prosessen i stor grad politisk initiert Informasjon om kvalitet i helsetjenesten er mangelfull (”lukket system”) Åpenhet og tilgjengelighet Ønsker økt fokus på kvalitet og kvalitetsforbedring Grunnlag for fritt valg av sykehus Kan stimulere til konkurranse mellom sykehus ”Trend i tiden”

Partene skal i fellesskap utvikle Gode kvalitetsindikatorer System for å måle kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene

Viktige punkter i avtalen Det legges vekt på lokalt basert kvalitetsarbeid Individbaserte tjenester er et hovedmål Dette forutsetter aktiv medvirkning fra brukerne og de tilsatte sin side, og sterkere fokus på valgfrihet og opplevd kvalitet

Viktige punkter i avtalen, forts. De verktøy som utvikles skal kunne brukes av alle kommuner Resultatene som oppnås skal bli offentliggjorte og satt inn i et system for systematisk sammenligning feks gjennom en nasjonal IKT-portal

Utgangspunktet høsten 2003 VIKTIG: Se om data som allerede registreres kan brukes Vurdere om disse egner seg for å uttrykke kvalitet UTGANGSPUNKTET: Indikatorer og metodikk i Effektiviseringsnettverket Kommunenes registreringer i KOSTRA Mulighetene i IPLOS

Sammenheng med annet arbeid Ny nasjonal strategi for sosial- og helsetjenesten Nasjonale kvalitetsindikatorer for spesialisthelsetjenesten (somatikk og psykisk helsevern) pleie-og omsorgstjenestene i kommunene rusomsorgen Nasjonale medisinske kvalitetsregistre Program for faglige retningslinjer Prosjekt pasientsikkerhet (nasjonal database) påbegynt i 2004 (SHDir oppdrag fra Helsedepartementet fra 2002)

...og bedre skal det bli! Tjenester av god kvalitet er trygge og sikre er virkningsfulle er trygge og sikre involverer brukere og gir dem innflytelse er samordnet og preget av kontinuitet utnytter ressursene på en god måte er tilgjengelige og rettferdig fordelt Styrke brukeren Styrke utøveren Forbedre ledelse og organisa- sjon Styrke forbedrings- kunnskapens plass Følge med i og evaluere tjenestene Handlingplan Handlingplan Handlingplan Handlingplan Handlingplan

Parallelle satsinger i SHdir Shdir opprettet 2002 ..og bedre skal det bli! avsluttes 2014 S@mspill 2007 Si @ Rus Fattigdom Personellsatsingen Opptrappingsplanen Kubru Nasj. strat Arbeid med st.meld 45/KS-avtalen

Hva er en kvalitetsindikator? En målbar variabel som anvendes til å ”overvåke og evaluere” kvaliteten Indikatorer kan avspeile Opplevd kvalitet målt ved å spørre brukere ”Objektiv kvalitet”, gjennom å måle andre verdier som forventes å uttrykke kvalitet

De nasjonale kvalitetsindikatorene - målsetting Være pekepinne om kvalitet på mer overordnet nivå (Virksomhet/sykehus, HF) Sier noe særlig om struktur, prosess, koordinering og ledelse, og dette antas å ha betydning for faglige resultater (outcome) og øvrige tjenester

Hvilke hovedformål har indikatorene? Lokalt forbedringsarbeid Informasjon til ledere, eiere og politikere Informasjon til brukere og borgere

Hva gjør en indikator til nytte i lokalt kvalitetsarbeid? Det vi måler må oppleves som viktig Det må være mulig å gjøre noe med Være gode nok til å stimulere til endring Egne seg til å vise de endringer som oppstår (”svinge med”) som følge av tiltak

Kvalitet og forbedring lokalt Ressursoverforbruk skal unngås ”God praksis” Forbedringsarbeid Endring = forbedring Forsvarlig Uforsvarlig Endring, men ikke forbedring

Bruksverdien i lokalt arbeid Være en viktig brikke i en kvalitetsutviklingsprosess – Måling (informasjonshentingen) Refleksjon (den gode diskusjonen/deling av kunnskap) Handling (på grunnlag av ny kunnskap) Ny måling

Indikatorer kommunale pleie- og omsorgstjenester Tall fra KOSTRA for 2004: Antall/andel plasser satt av til korttidsopphold Andel enerom Andel enerom med eget bad/WC Andel personell med helse- eller sosialfaglig utdanning. (Deles i 1-årig og 3-årig utdanning?) Bakgrunnsinfo: System for brukerundersøkelser

Hva kan disse indikatorene si noe om? De kan gi en pekepinn på kvalitet av tjenestene ved å si noe om: struktur (organisering,personell, bygninger) prosess (pasientflyt, faglig praksis, samhandling og kommunikasjon)

Hva sier de ikke noe om? Brukertilfredshet Resultat av behandling eller tjenestetilbud

Hva skjer nå? Pilotprosjekt med fire kommuner for å: vurdere om de indikatorene som er valgt for 2004 er egnet til å si noe om kvalitet teste ut rutiner for registrering, kvalitetssikring og rapportering av indikatorene Arbeidet i pilotprosjektet vil ha betydning for endelig utforming av systemet for å måle kvalitet ved hjelp av indikatorer

Beskrivelse av en indikator Gå til word…

Status nasjonale kvalitetsindikatorer Spesialisthelsetjenesten (sykehus) Somatikk: 9 indikatorer innført i 2003 og ytterligere 6 i 2004 Psykiatri: 1 indikator innført i 2003, ytterligere 5 i 2004 Kommunal pleie- og omsorgs tjeneste: 5 indikatorer med tall fra KOSTRA for 2004, ytterligere 3 prøves ut med tall fra IPLOS Rusomsorgen: under arbeid

Hva skjer videre? Utvikling/bearbeiding av de indikatorer som er foreslått Utvikling av nødvendige rutiner og avtaler Opplæring og kommunikasjon Samarbeid Kommunene, KS/Effektiviseringsnettv Nasjonalt, fylkesmenn og andre Nordisk og internasjonalt

Idealet At vi finner indikatorer som egner seg til lokalt forbedringsarbeid – som understøtter kommunens egne mål for tjenesten At lokale mål peker mot de seks perspektivene ved kvalitet jf forslag til ny nasjonal strategi At vi ut fra lokale initiativ finner et sett med felles indikatorer som kan sammenlignes nasjonalt

Hensyn ved offentliggjøring Krav til kvaliteten på data er høyere Begrensninger ved tolkning og bruk av data må gjøres tydelig Data kan skape ”falsk positive” og ”falsk negative” bilder av tjenesten Form og innhold må tilpasses aktuelle målgrupper og formål Styrke brukeren; handler bl.a. om å gi brukeren en posisjon som muliggjør medvirkning, innflytelse og informasjon på en god måte. Det er bare brukeren som kan si noe om hvordan tjenestene virker og oppleves, jfr følge med i og evaluere utviklingen. Styrke utøveren; handler bl.a. om å legge til rette for kontinuerlig kompetanseutvikling herunder tilgang på oppdatert forskningsbasert kunnskap, ferdighetstrening og holdningsbearbeiding. Forbedre ledelse og organisasjon; alt forbedringsarbeid må forankres i ledelse på alle nivåer og forutsetter god ledelse. Forbedring av organisasjon handler om tilrettelegging for sammenhengende tiltakskjeder såvel horisontalt som vertikalt i forvaltning og tjenesteapparat. Styrke forbedringskunnskapens plass i utdanningene; Kvalitetsstrategien handler om innholdet i tjenestene og hvordan man kan forbedre dem. Kunnskap om hvordan man forbedrer og ikke bare endrer, er vesentlig og må innpasses i utdanningene på en integrert måte. Følge med i og evaluere utviklingen; Alt forbedringsarbeid forutsetter monitorering av tjenestene. For å kunne forbedre må vi vite hvordan tjenestene er/fungerer/oppleves, jf styrke brukeren.

Ønsker å drøfte nettopp dette… Hvilke primære målgrupper ser dere? Hvordan bør resultater best settes fram for de ulike gruppene? La oss tenke oss gjennom dette sammen:

? Statistikk KOSTRA banken Publiseringskanaler Primære målgrupper Kommunene sender inn data til SSB innen 15.02 SSB er i dialog med kommunene for å sikre kvalitet på data 15. 06: Reviderte tall er klare i SSB’s database Statistikk banken KOSTRA Publiseringskanaler Hjulet KOSTRA- faktaark Bedrekommune.no Andre? SHdir-portal Kommunale hjemmesider Bedreomsorg.no ? Primære målgrupper Rådmenn Kostraansvarlige politikere KS/effektivi- tetsnettverket Andre? Tjenesteytere Informasjons- tjeneste Brukere/pårørende