Verdikjeden for bioavfall

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Biogass – hvordan bør biogass- satsningen i fylket styrkes? Henrik Lystad Biogasskonferanse for Østfold Sarpsborg, 23. mai 2013.
Advertisements

Erfaringer med biogass i Østfold fylke
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Hva er Fretex ?.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Tjenestenett Presentasjon for 12k rådmannsgruppen 8 mai 2008.
Prosjektorganisering
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Den ideelle kommunesammenslåing
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Utkast til Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Enova og industrien Sarpsborg 24. oktober 2013
SAMHANDLING Prosjektplan samhandlingsreformen Bjarne Nordlund Rådmann i RINDAL KOMMUNE (Torger Aarvaag Rådmann Hemne kommune)
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Organisasjonsgjennomgang i NFF Landsmøte 2010 Landsmøtet 2010 vedtar at det foretas en total gjennomgang av NFFs organisering i kommende landsmøteperiode.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
NÆRINGSAREALER Rapport fra 9k arbeidsgruppe 1. NÆRINGSAREALER - mandat 1.Lage oversikt over hvilke områder som –er ferdig opparbeidet (til salgs) –er.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority mai 2009Biogasskonferanse, Ørland1 Nasjonalt utviklingsprogram for klimatiltak i.
Brukerforum 2012 Vigo Voksen Sola strand hotell Stavanger Brynjulf Bøen Daglig leder Vigo IKS.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Forpliktende samarbeid for å redusere klimagassutslipp Klima Østfold.
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Informasjonsmøte «Ny Horten vgs» 5.Juni Rammene for dagen – Velkommen v/rektor – Direktør utdanning Øyvind Sørensen
ENERGI- OG KLIMAPLAN KONGSVINGER KOMMUNE Kongsvinger kommune ønsker velkommen til møte for oppstart av Energi- og Klimaplan for Kongsvinger 13. august.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Regionale forskningsfond
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Ny styringsmodell for SiO Utvidet regionrådsmøte 2. juni 2016 Frøya Bjørn Buan Enhetsleder SiO.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Mandat for anleggskomite i Kolbotn idrettslag
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Irene Henriksen Aune, Koordinator EIEJ Agder Webinar 04. juni 2019
Utredningsgruppe samferdsel
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Fra avfall til ressurs Verdikjede for håndtering av bioavfall i Vestfold Styret i 12 K 18. juni 2009

Verdikjeden for bioavfall

Økonomi Produksjonsanlegg ca. 350 mill. kr. -kapitalkostnader Produksjonsanlegg – oppgradering og vedlikehold Kostnader til transport Kostnader til prosessenergi Lønnskostnader Distribusjonskostnader Andre innsatsfaktorer i produksjonen Salg av gassen Inntekt av slambehandling Inntekter fra renovasjonsgebyrene Inntekter fra behandling av annet avfall Årlig omsetning ca. 50 mill. kr. Anslag overskudd ca. 3 mill. kr

Konklusjoner Verdikjeden kan stykkes opp etableringen av verdikjeden i de enkelte ledd uten en samlet strategi utformet av en organisasjon. Det kan f.eks innebære at råstoffleverandørene utvikler sine løsninger, produksjonsanlegget bygges og drives av en kommune eller en privat bedrift, distribusjonen og omsetning blir overlatt til de etablerte markedsaktørene uten ytterligere samordning. Sluttbrukerne kan selvsagt ikke gå over til biogass før produsenter og distributører har gjort sin del av jobben. Hovedideen med verdikjeden er at Vestfoldsamfunnet skal etablere en helhetlig håndtering av det biologiske avfallet som husholdninger og næringsliv skaper, og sørge for at dette blir tatt hånd om lokalt på en klimamessig og økonomisk bærekraftig måte. Dette krever en helhetlig strategi der de ulike aktørene deltar. Prosjektgruppen vil sterkt anbefale at forprosjektet etableres som et helhetlig prosjekt, knyttet opp mot en offentlig, folkevalgt beslutningstaker. Begrunnelsen for dette er at teknologi og løsninger allerede er kjent og delvis etablert for nesten alle ledd i kjeden. Målet med prosjektet er derfor å sikre samtidighet i utviklingen av de enkelte ledd og at de løsninger som velges blir optimale i forhold til målsettingen. Det krever en aktør som samkjører utviklingsprosessen.

Forslag til videreføring i utredningen Det bør gjennomføres et forprosjekt som skal legge til rette for en beslutning om å bygge og drive en helhetlig verdikjede for håndtering av biologisk avfall- og overskuddsmateriale i Vestfold. For å sikre at helhetsperspektivet blir ivaretatt, må kommunene og Vestfold fylkeskommune ta hovedansvaret for dette utviklingsprosjektet i et tett samarbeid med næringslivet, herunder landbruket. Sentralt i verdikjeden står et produksjonsanlegg som prosjektgruppen har anslått til å koste 250-350 mill. kr. Dette bør ligge slik til i fylket at det reduserer transportbehovet mest mulig for de store mengdene avfall som skal behandles ved anlegget. Forprosjektet bør omfatte et delprosjekt for en systematisk overgang til bruk av gass som drivstoff for kjøretøyer som benyttes i Vestfold. Dette omfatter store deler av den offentlige bilparken og transportsektoren som er avhengig av offentlige konsesjoner og subsidier, der det bør inngås intensjonsavtaler om leveranser av biogass. Dette krever en effektivitet og pålitelighet i distribusjon og omsetningssystem. Dette må være på plass når det nye produksjonsanlegget kommer i drift. Forprosjektet bør konkretisere et opplegg for distribusjon og våtspredning av biorest samt tørrspredning av slamrest. Det bør inngås intensjonsavtaler med aktuelle brukere.

12 K styrets vedtak 23. april 1. 12k styret slutter seg til hovedtrekkene i rapporten ”Biogass i Vestfold”. 2. Det opprettes en arbeidsgruppe som skal legge fram forslag til organisering og avklare grunnlaget for økonomi og ekstern finansiering av forprosjektet. Arbeidsgruppen får flg. medlemmer: Ordfører /styreleder 12k Thorvald Hillestad (leder), Re Ordfører Bente Kleppe Bjerke, Tjøme Ordfører Bjørn Ole Gleditsch, Sandefjord Fung. ordfører Petter Berg, Tønsberg Rådmann Kurt Orre, Nøtterøy Daglig leder Olav Grande, VESAR Jon Østgård, Vestfold Energiforum, er sekretær for arbeidsgruppen. Arbeidsgruppen skal ha som målsetting å rapportere til 12k styret 18.06.09

Tema: organisering av forprosjekt Drøftet alle løsninger vurdert i utredningen Arbeidsgruppa holder fast ved at dette skal fortsatt være et 12 K prosjekt Forprosjektet ledes av en styringsgruppe som foreslås å bestå av arbeidsgruppen (seg selv) forsterket med en representant oppnevnt av Norges Bondelag Styringsgruppen gis i oppdrag å gjennomføre forprosjektet. Styringsgruppen skal holde 12 Ks styre orientert underveis og avlegge sluttrapport til 12 K styret Styringsgruppen organiserer hele prosjektet for øvrig slik den mener det er nødvendig, herunder opprette referansegrupper, prosjektgrupper, inngå avtaler om prosjektledelse med mer Re kommune som juridisk tredjepart vil måtte inngå avtaler på vegne av de kommuner som tiltrer prosjektet, som for andre 12 K prosjekter. Vestfold Bondelag er part for de avtaler som inngås innenfor landbruksområdet

Antatte kostnader

Finansiering

Forstudie Forprosjekt Gjennomføring Drift Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Høst 2009 Vår /høst 2010 Vår 2011 Vår 2013 Våren 2009 2013 Forstudie Forprosjekt Gjennomføring Drift Mulighets- studie Viderefør- ing? Organi- sering av forprosjekt? Finansi- ering Kostnader og finansiering Organisering av ulike ledd i verdikjeden Markedsutvikling Plan for gjennomføring Detaljprosjektering Bygging Oppbygging av Organisasjon Anbudsinnhenting og konkurranser

Forslag til vedtak Utnyttelse av bioavfall og slam til biogassproduksjon er en framtidsrettet strukturell endring av avfallstrømmene i Vestfold. Dette vil være med på å konkretisere viktige klimapolitiske målsettinger i Vestfold-kommunene. 1. Styret i 12k ønsker å sette i gang forprosjektet ”Biogass i Vestfold”. Forprosjektet skal: Foreta en grundig kostnadsanalyse av alle ledd i verdikjeden og vurdere finansieringsløsninger, herunder behov for offentlige tilskudd Vurdere og inngå avtaler om lokalisering av større anlegg og infrastruktur Utrede og gjøre nødvendige vedtak / inngå avtaler om utvikling av markeder for råstofftilgang, produkter og bruksområder slik at verdikjeden kan iverksettes omtrent samtidig. I dette ligger det også en plan for en systematisk overgang til bruk av gass som drivstoff for kjøretøyer i offentlig sektor i Vestfold Konkretisere et opplegg for distribusjon og spredning av biorest og slamrest Vurdere og inngå avtaler om organisering av leddene i verdikjeden, herunder vurdere det offentliges rolle i neste fase. I denne sammenheng bør en vurdere om OPS kan være en hensiktsmessig organisering av hele eller deler av verdikjeden

2. Styret beslutter at dette skal være et 12k-prosjekt 2. Styret beslutter at dette skal være et 12k-prosjekt. Styret slutter seg til at det er et ressursbehov på 5,7 millioner kroner for å gjennomføre forprosjektet, og at dette søkes finansiert fra offentlige og private kilder. 3. Det oppnevnes en styringsgruppe for forprosjektet ”Biogass i Vestfold” med mandat som gitt i punkt 1 og med følgende sammensetning: Thorvald Hillestad, Re Bente K. Bjerke, Tjøme Bjørn Ole Gleditsch, Sandefjord Petter Berg, Tønsberg Kurt Orre, Nøtterøy Olav R. Grande, Vesar Jon Østgård, Vestfold Energiforum 1 representant for Vestfold Bondelag Som leder av styringsgruppen oppnevnes …………. 4. Styringsgruppen får ansvaret for finansiering og gjennomføring av forprosjektet, samt å engasjere prosjektleder. Styringsgruppen skal holde styret i 12k orientert om gjennomføringen av prosjektet. Sluttrapporten behandles av styret i 12k før oversending for godkjenning i kommunene ved årsskiftet 2010 / 2011.

5. Styret i 12k ønsker at udisponerte statlige skjønnsmidler for 2009 stilles til rådighet for forprosjektet Biogass i Vestfold. Hvis disse allerede er disponert, gjelder søknaden for 2010. 6 Styret i 12k ber kommunene akseptere at forprosjektet delfinansieres gjennom VESAR. 7. Vestfold fylkeskommune skal holdes orientert gjennom hele forprosjektet. 8. Styret i 12k anmoder kommunene om å fatte følgende vedtak: ……. kommune slutter seg til 12k-styrets vedtak om forprosjektet ”Biogass i Vestfold”.