En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Nedlasting av Adobe Reader Adobe Reader brukes bl.a. for å åpne vedlegg i en E-post. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet, klikk Enter. Rull.
I.
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Teknologi i klasserommet
v/Tormod Engebu, IKAVA KDRS 13. november 2013
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
En innføring i spillet: Lag En Setning
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
Nedlasting av Java Java bruker du til bl.a. å logge deg inn i nettbanken. Åpne Internett og skriv, java.com i adressefeltet, klikk Enter. Klikk på Free.
Lage e-post med bilde som vedlegg
Elevressurs Basis uten innlogging
Pilotprosjektet så langt
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
 Pålogging  Hva må du kunne (IKT)  Brukergrensesnitt og vindushåndtering  Min datamaskin  Filbehandling – bruk av utforsker  Nettsøk.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Forsiden til som du møter førstwww.pssi.no.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster: Photo Story
Hva kommer nå? Skolens nettverk. Fellesområder •Hva slags fellesområder skal vi ha? •Hvordan skal vi organisere dem? •Hvor skal vi lagre filene våre?
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Gerica på ny plattform Oppdatert
Manual for skoleavis i 6. klasse
Den autentiske læringsdialogen
Hva er Fronter.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Gruppe 32E presenterer. Windows 2003 Server Novell Netware 6.5.
Bokpresentasjon Bergen
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Opplæring: PC-er DMF DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet Jan Inge S. OhrenOppdatert.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Hurtigreferanse for © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Lync Web App Bli med i et Lync-møte med PC-lyd Hvis du ikke har Lync 2013, kan du bli med.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Komme i gang med OneDrive - skolevfk OneDrivePro/OneDrive for Business/OneDrive – skolevfk.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
i Word 5 nye måter å jobbe på
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Utskrift av presentasjonen:

En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted Basert på erfaring fra Digitals skolehverdag og Bredbånd i klasserommet

Premiss: 8. klasse skal arbeide med prosessorientert skriving Lagres og innleveres i personlige mapper Skolen har god tilgang til datamaskiner

Teksten er en såkalt sammensatt tekst Dvs. sammensatt av Ord Lyd Bilde Denne 8. klassen har hatt noe data-opplæring før ungdomsskolen, men det er forskjeller etter hvilken skole de kommer fra.

Elevene blir da tatt på datarommet for opplæring av norsklæreren. Hva skjer: Elevene logger på nettverket med sine brukere. To av 16 elever husker ikke passordet sitt De har ”ikke fått noe” Skolens ikt-ansvarlige kan fikse dette. Tok 5 minutter – resten av elevene surrer rundt på maskinen før alt blir ordnet Så skal elevene starte MS Word To nye elever finner ikke word-ikonet. ”Jo da, sier læreren. Den er der og der.

Den var ikke der, ikonet til Word har ”forsvunnet” Den var ikke der, ikonet til Word har ”forsvunnet”. En erfaren lærer høyreklikker og lager ett nytt word-dokument. Slik kommer word opp. De andre venter tålmodig, men noen faller ut. Så skal elevene læres opp. Alt går bra i 10-15 minutter. De skal lære å lage hyperkoplinger i word:

Så skal det legges inn bilder. Da oppdager læreren at på skolens maskiner finns tre forskjellige versjoner av MS Word Office 2003 Office XP Office 97 Forskjellig framgangsmåte Læreren må fly mellom de forskjellige versjonene Ordner seg til slutt Så skal det legges inn bilder.

Også ved bildene er det versjonskonflikter Er dette vanlig? Office 2003 er annerledes enn 97. Er dette vanlig? Ja, det er mange kommuner i Norge hvor vi finner slike problemer: I de fire kommunene vi var i, var det flere eksempler. Flere ulike Wordversjoner Word bare forsvant fra enkelte elevbrukere Lagrede filer ble liggende lokalt pga nettverksproblemer Nettverket var nede: ”Jeg går ikke på datarommet fordi vi aldri får logget på!”

Ulike passord fra maskin til maskin. ”Et sted ba elevene om hjelp fra en elev da han/hun ikke husket det selv, men eleven husket passordet til maskinen.” Du vet aldri hvilket program som er på den maskinen du skal la elevene bruke. Det er ulikt oppsett av programvarepakken Stort sprik i hvilke programmer som skal brukes til cd-brenning, bildebehandling, video- eller lydredigering. Skolene har i liten grad standardisert programvaren – noen unntak Andre ganger tar det 10-15 minutter å starte et program

Et annet problem er at lærerne har liten tilgang til hjelp når de trenger det Kollegaveiledning er lite systematisert kollegaene har selv undervisning når du trenger hjelp – i ”fritimer” og i egen undervisningstid Ofte er IKT-ressursen på skolen liten I Bredbånd i klasserommet fant vi at IKT-veilederne i liten grad var veiledere, men heller vaktmestere for dataparken Dataparken er etter min mening kommunens IKT-avdelings ansvar.

”Jeg har en drøm – fritt etter M. L. King:” Om at når jeg skal bruke datamaskinene så skal de virke – alle som èn. At alle elev- og lærermaskiner skal ha noenlunde likt utseende og programvare At når bruken øker fordi lærerne føler at det virker når det skal virke, og at lærerne har blitt flinkere – så blir det flere maskiner pr. elev. At vi i skole-Norge får til en balansert skolehverdag mellom bruk av IKT og andre pedagogiske virkemidler. Det er ikke enten eller, men både og: Stikkordet er variasjon.